9-2X

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Marc
Lid van verdienste

Re: 9-2X

Bericht door Marc » wo 07 jan, 2004 14:37

Persoonlijk vrees ik een beetje voor deze. Verschillende type auto's op hetzelfde chassis blijkt een perfect werkende strategie, maar dit???

Mensen zijn toch niet dom meer, iedereen die ooit een de subaru heeft gezien, ziet dit meteen, geloof me hier gaat nog spot mee gedreven worden. Trouwens, had GM de andere merken een beetje in het oog gehouden, dan moesten ze weten van VAG dat zo'n dingen niet door de consument geapprecieerd worden. Van de Skoda Superb, een bijna identieke kopie van de passat, ben ik namelijk nog maar eentje tegengekomen. Mensen hebben liever 'the real thing' dan een kloon ervan.

Er is bij deze ook niets , maar dan ook niets dat aan Saab doet denken. Interieur is Japans (en dus verschrikkelijk plastiekerig en lelijk), exterieur is Japans (dus ook lelijk) met een saab grill en het onderstel is Japans.(Misschien nog wel het beste van heel de zaak) Als je dit wil, wil je een Japanner, geen Zweed. :roll: Als ik aan Saab of Volvo denk, denk ik meteen aan goede stoelen, een praktisch en ergonomisch dashbord, een geblazen motor van eigen makelij (Saab was immers als eerste met een turbomotor), en een apart uiterlijk. Wat met de veiligheid die Saab vroeger altijd zo hoog in het vaandel nam? Wordt dit nu zomaar overboord gekieperd tesamen met het imago, om een laatste wanhoopspoging te ondernemen?

Als dit de toekomst van Saab is, dan ziet het er maar triestig uit, en kunnen ze er misschien beter mee stoppen, hoe jammer dat ook moge zijn.

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » wo 07 jan, 2004 16:19

[quote="bmw3er"]ik zag de foto's voor t eerst twee dagen geleden, en ben de shock nauwelijks te boven... wat bezielt die lui? wil je lekker racen en de Johnny en anita uithangen, koop dan zo'n subaru, of een mazda of honda. [quote]

Wat een vooroordelen, en dat voor iemend die zelf in een BMW 316 rijdt... ;)

Een Mazda RX-8 heeft ongeveer dezelfde niche in de markt als de oorspronkelijke 99/900 (Combi Coupé) turbo destijds: een auto die dezelfde functionaliteit bezit als een doorsnee zakensedan (in een 3-serie of een A4 kun je achterin ook nauwelijks zitten, en een 9-3 Sport Sedan is weinig beter) maar zowel qua uiterlijk als qua techniek volkomen afwijkt. Intrigerend, sportief en toch praktisch en representatief genoeg als dagelijkse (zaken-)auto. Daar is niets Johnny & Anita-achtigs aan. Sterker nog: Saab had gewoon deze weg moeten opgaan (met bijvoorbeeld de vijfcilinder Saab Variable Compression inplaats van een soort Zweedse 3-serie te gaan maken met ten opzichte van het 'massaproduct' Opel nauwelijks afwijkende techniek.

Honda: wel eens van een NSX Type-R gehoord. Een puurdere rijdersauto bestaat nauwelijks. Er zit niets teveel op of aan, en alles is gemaakt voor slechts één doel: de meest intense rijbeleving bieden die maar mogelijk is. Daar is niets Johnny & Anita-achtigs aan.

Wat Subaru met Saab gemeen heeft? Eigenwijze techniek, gigantische credentials in de rallysport, focus op engineering en veel minder op modieuze uiterlijkheden. Ik ken verschillende mensen die beide hebben/gehad hebben, en dat zijn absoluut geen Anita's of Johnnies. Wel leifhebbers van echte rij-ijzers met een passie voor autosport, ook actief (circuitdagen, 'autocross', rally).

Ik zie wel héél veel Johnnies en Anita's rijden met auto's die iets moeten voorstellen dat ze helemaal niet zijn. BMW 316's met bodykits en M3-badges bijvoorbeeld... :D

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 07 jan, 2004 16:25

Elke poging om geld binnen te krijgen om de 9-3 Sports Hatch of de 9-3X op de markt te kunnen brengen vind ik positief. Dit vind ik prachtige SAAB's met veel uitstraling.

De 9-2X hoeft 'echte' SAABliefhebbers niet aan te spreken. Ze willen juist een nieuwe doelgroep voor het merk interesseren. Dit zijn mensen die zich door de modellen die SAAB tot nu toe heeft gemaakt niet aangesproken voelden.

GRIFFIN
Geregistreerd lid

Bericht door GRIFFIN » wo 07 jan, 2004 16:46

marky schreef:Als dit de toekomst van Saab is, dan ziet het er maar triestig uit, en kunnen ze er misschien beter mee stoppen, hoe jammer dat ook moge zijn.
Mijn mening over de 9-2X en 9-7 heb ik al lang geleden kenbaar gemaakt. Je wordt dan wel eens een ouwe #@$ genoemd, maar blijkbaar zal ik dan toch niet de enige zijn die zo genoemd zal worden :lol:
Maar intussen lijkt het wel dat de 9-2X in de US zal blijven (het is toch al iets) en is er voor Europa voorzien: de 9-2!
En over deze auto ben ik wel redelijk optimistisch, want dit zal nog een echt SAAB produkt genoemd kunnen worden, met een koetswerk die sterk op het 9X concept lijkt. Technisch (oa Alfa diesel motor) zal hij wellicht wel veel moeten delen met andere merken, maar dit is toch al heel wat beter nieuws dan die Saabaru.

Merkwaardig is wel dat er blijkbaar op internet nog niet veel over verteld en getoond wordt.
De foto's zijn er nochtans al, en in de autopress werd er blijkbaar toch al wat verklapt.
Op 18 dec. stonden de foto's al in AutoWereld.

FrankM
Geregistreerd lid

Bericht door FrankM » wo 07 jan, 2004 17:32

Tsja,niet iedere verandering wordt met open armen ontvangen....toen Saab in de 60er jaren voor het eerst viertakt motoren inbouwde,waren ook veel Saabrijders boos :x

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » wo 07 jan, 2004 18:04

FrankM schreef:Tsja,niet iedere verandering wordt met open armen ontvangen....toen Saab in de 60er jaren voor het eerst viertakt motoren inbouwde,waren ook veel Saabrijders boos :x
Met alle respect, maar een scooby met saab logootjes en bumpertjes als de nieuwe Saab kan je toch moeilijk slechts een verandering noemen :?

al is er inderdaad maar weinig sprake van verandering... maar dan in een andere context :roll:

Maarten schreef:
De 9-2X hoeft 'echte' SAABliefhebbers niet aan te spreken. Ze willen juist een nieuwe doelgroep voor het merk interesseren. Dit zijn mensen die zich door de modellen die SAAB tot nu toe heeft gemaakt niet aangesproken voelden.
Mensen bezien een Saab vaak als iets vreemd, iets eigenwijs. Subaru lijkt me met hetzelfde probleem te kampen, alleen dat deze buiten, vreemd en eigenwijs, ook erg lelijk is... De Saab bumpers erop maakt het aanzicht iets draaglijker, maar het geheel blijft toch verre van mooi.

Als Saab dan toch een kloon van iets moest maken, konden ze dan geen mooiere basis nemen?

GRIFFIN
Geregistreerd lid

Bericht door GRIFFIN » wo 07 jan, 2004 18:11

Dit gaat hier niet meer enkel om een motor van een ander merk inplanten in een SAAB (dat zijn we trouwens al gewoon). Maar doodgewoon een SAAB logo plakken op een jap, dit gaat te ver!

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » wo 07 jan, 2004 19:02

Ik ben ook niet echt blij met ontwikkelingen zoals deze 9-2X. Okay, het zal best een gave wagen zijn en ook zijn snuit is herkenbaar Saab, maar het echte Saabgevoel ontbreekt bij deze wagen.

Maar ja.. ik vrees wel dat de andere kant van het verhaal is, dat dit de enige manier is om Saab als geheel op de been te kunnen houden.

Het komt uiteindelijk neer op steeds dezelfde discussie. Bij de introductie van de 9-3 met (Opel) 1.8i motor, was er ook al commotie op dit forum. Ik ben voor deze motor als dit indirect leidt tot het behoud van Saab's eigen turbomotoren.

Wat dit alles betreft.. Saab-puristen maak jullie borst maar nat, want de komende jaren zullen er nog wel meer 'teleurstellingen' te verwerken zijn.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » wo 07 jan, 2004 19:11

Wouter schreef: Bij de introductie van de 9-3 met (Opel) 1.8i motor, was er ook al commotie op dit forum. Ik ben voor deze motor als dit indirect leidt tot het behoud van Saab's eigen turbomotore
De enige eigen Saab turbomotor die momenteel nog te krijgen is, is die van de 9-5. Bij het nieuwe model zal deze naar alle waarschijnlijkheid ook verdwijnen...

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » wo 07 jan, 2004 19:13

What..?! Oh.. dan is de nood al hoger dan ik dacht.
Tja.. 't is echt jammer.
:cry:

GRIFFIN
Geregistreerd lid

Bericht door GRIFFIN » wo 07 jan, 2004 19:35

marky schreef:De enige eigen Saab turbomotor die momenteel nog te krijgen is, is die van de 9-5. Bij het nieuwe model zal deze naar alle waarschijnlijkheid ook verdwijnen...
...en om een waardige opvolger te vinden voor de B234/235 zullen ze al flink hun best moeten doen denk ik :roll:

bmw3er
Geregistreerd lid

Bericht door bmw3er » wo 07 jan, 2004 21:03

900 T-R: ik wist niet dat je kwaad werd! :D

Je hebt gelijk t.a.v. de originaliteit van de genoemde japanse merken, nix mis mee, ook subaru heeft mooi spul en eigenwijze techniek (awd, boxer, betaalbare suv), maar dat neemt nog niet weg dat t gewoon badging is in plaats van engineering of creatie. Wat is erger c.q. meer "johnny en anita" saab badges op een impreza of gouden velgen op die kar?

p.s.: die 316 (meisjes) bmw is keurig donkerblauw, met zonder extra's en ik ken mijn beperkingen, zeker toen ik vanochtend helaas een audi a4 1.9 tdi voor moest laten gaan.

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » wo 07 jan, 2004 21:53

bmw3er schreef:900 T-R: ik wist niet dat je kwaad werd! :D
Uh, je hebt me nog niet kwaad gezien... bij lange niet... :twisted:

turboflix
Donateur
Donateur

Bericht door turboflix » wo 07 jan, 2004 23:12

bmw3er schreef:900 T-R: ik wist niet dat je kwaad werd! :D

p.s.: die 316 (meisjes) bmw is keurig donkerblauw, met zonder extra's en ik ken mijn beperkingen, zeker toen ik vanochtend helaas een audi a4 1.9 tdi voor moest laten gaan.

Les 1: koop nooit een middenklassertje met de lichtste benzine- motorvariant....

maar.....

donkerblauw is wel mooi..

:wink:

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » do 08 jan, 2004 15:05

Terug naar de Saabaru, hier een plaatje:
Afbeelding

Toch best een 'sgon woaguh' :wink:

Plaats reactie