Openen na langdurig dicht

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
meneer88
Geregistreerd lid

Openen na langdurig dicht

Bericht door meneer88 » zo 13 apr, 2008 13:50

Goedemiddag allemaal,

Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een saab 900 2.1i 16v cabrio (bj:1991).

Er moet echter nogal het een en ander aan de saab gedaan worden, aangezien hij redelijke tijd stil heeft gestaan. In de wetenschap dat hij langdurig stil heeft gestaan, en dat ook de kap lange tijd (lees: enkele jaren) dicht is gebleven, ben ik een beetje huiverig de kap 'zomaar' open te doen.

Hoe zou ik de kap het beste voor kunnen behandelen, of kunnen polsen of alles in fatsoenlijke staat is? Ik zou namelijk niet willen dat als ik de kap probeer te openen, het kwaad al geschied is....

En verder heb ik nog een vraag: Is er een mogelijkheid de kap met de hand te openen? En zo ja, hoe?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groetjes,
Rob.

wilbert95
Geregistreerd lid

Bericht door wilbert95 » zo 13 apr, 2008 14:05

Gefeliciteerd met de aankoop

Het is mogelijk om de kap met de hand rustig te openen. Kraantje in je kofferbak dichtdraaien, 2 hendels los en de kap naar achteren bewegen

Over het effect van na lange tijd de kap openen kan ik niks nuttig vertellen

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » zo 13 apr, 2008 17:45

Voordat je hem open doet zou ik beginnen met voorzichtig de stofzuiger over je dak te halen, hiermee verwijder je al het stof en zand. Daarna zou ik hem goed afspoelen met een tuinslang (zonder spuitstuk) en insoppen met een zachte borstel en een reiniginsmiddel, dit kan groene zeep zijn maar ook een speciale carbiodak reiniger. Hierna moet je de kap goed laten drogen en hem vervolgens behandelen met een beschermingsmiddel (impregneer) Dit maakt het dak vuil en water afstotend en zorgt er tevens voor dat het dak soepel wordt.

meneer88
Geregistreerd lid

Bericht door meneer88 » wo 16 apr, 2008 17:32

Okay, bedankt voor de tips!
Alleen zie ik in heel veel discussies wel terug komen dat het niet altijd verstandig is om de kap met een beschermingsmiddel te behandelen.. Dus ik weet niet of ik dat gelijk doe.
Maar het insoppen met een zachte borstel en groene zeep, alvorens met de stofzuiger de troep van het dak te halen, lijkt me een prima plan.. bedankt!

Groetjes,
Rob.

kojak58
Geregistreerd lid

dak

Bericht door kojak58 » do 17 apr, 2008 11:53

Hallo,
niet behandelen ( impregneren) tegen de regen vind ikzelf geen goed idee maar dat zal je zelf ondervinden als je eens in een stevige bui zal rijden , denk dat de naden dan wel wat water zullen binnenlaten , ikzelf neem altijd ( 2x / jaar ) RaggTopp Fabric Cleaner & Protectant die ze bij Saab zelf verkopen (Belgie) en moet zeggen helpt prima . maar dat moet je uitmaken voor jezelf of je droog wil bljven zitten of niet.

Plaats reactie