Tunen 9000 2.0lpt handgeschakeld

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
szaab
Geregistreerd lid

Tunen 9000 2.0lpt handgeschakeld

Bericht door szaab » ma 21 mar, 2005 19:49

Ik ben van plan mijn handgeschakelde 9000 2.0lpt uit '96 binnenkort te laten tunen. Alleen wat is het beste en wat zijn de mogelijkheden...... ik zie bv. maptun/hirsch/abbottracing enz. enz.
Er staat al veel info op het forum maar het is me nog niet helemaal duidelijk, heeft iemand ervaring met de tuning dit type motor?

De wagen zit standaard rond de 150pk en wil ongeveer, met niet al te veel aanpassingen, gaan uitkomen op 200-225pk!! :D

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Re: Tunen 9000 2.0lpt handgeschakeld

Bericht door gj900 » ma 21 mar, 2005 20:12

Voor zover je het bij een ander topic nog niet hebt gelezen, hier mijn ervaring. Ik heb precies dezelfde motor en bouwjaar en heb bij km-stand 167000 een Hirsch tuning step 1 laten doen bij ASM in Utrecht. Daardoor is het vermogen nu ca. 215 Pk, maar veel belangrijker, het koppel is toegenomen met 100 Nm tot 310 Nm en dat voel je. Als ik de berichten op dit forum volg zijn Hirsch en Maptun de meest voorkomende en wellicht ook de betrouwbaarste. Leuke bijkomstigheid is dat het verbruik niet toeneemt (bij gelijkblijvende rijstijl..) en zelfs in mijn geval iets is gedaald!

Groeten,
Gerrit Jan

szaab
Geregistreerd lid

Bericht door szaab » ma 21 mar, 2005 20:53

Mijn km-stand is 170.000 dus dat moet geen probleem zijn. Wat zijn ongeveer de kosten van zo'n hirsch tuning? Maptun zat dacht ik rond de 800euro en Abbott zo'n 650euro.

Hoe komt het dat de meeste niet erg enthousiast zijn over abbott?

Heeft iemand nog een goed betrouwbaar adres voor tuning?

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » ma 21 mar, 2005 21:30

De kosten waren destijds (2002) EUR 1650. Als je op http://www.hirsch-performance.ch kijkt zie je de details en dat de prijs vrijwel gelijk gebleven is. Ik heb destijds voor Hirsch gekozen omdat dat de 'huistuner' van Saab is en ze bij ASM in Utrecht veel ervaring ermee hebben. Op aanpassingen aan de motor moet je in mijn ogen niet bezuinigen want anders zou goedkoop wel eens snel duurkoop kunnen worden als er schade aan de motor ontstaat.

Succes met je keuze.

Gerrit Jan

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » di 22 mar, 2005 4:33

gj9000 schreef: Op aanpassingen aan de motor moet je in mijn ogen niet bezuinigen want anders zou goedkoop wel eens snel duurkoop kunnen worden als er schade aan de motor ontstaat.

Succes met je keuze.

Gerrit Jan
Met de alombekende specifieke Saabtuners loop je daar geen risico mee, zeker niet als het slechts om een stage 1 gaat.

Van motorschade en een stage 1 heb ik in ieder geval nog nooit gehoord.

szaab
Geregistreerd lid

Bericht door szaab » di 22 mar, 2005 12:03

Heeft iemand misschien ervaring met een Trionic Power Upgrade van Abbott racing>?

Wat zou de beste volgende stap zijn na een upgrade/chip?

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 23 mar, 2005 16:42

Met een Trionic upgrade van Abbott heb ik zelf helaas geen ervaring. Wel rijd ik regelmatig met een DI/APC 9000 die door Abbott Racing onderhanden is genomen. Motorisch geeft het geen enkel probleem en de auto is ongehoord snel.

Het is bekend dat Abbott in combinatie met hun software een stuggere wastegate actuator gebruikt. Doordat de wastegate bij acceleratie pas in een later stadium opengaat heeft als gevolg dat de auto snel aanvoelt. Een nadeel hiervan is dat de basisboost een stuk hoger wordt dan normaal. Basisboost is de turbodruk waarnaar de ECU terugregelt in een poging motorschade te voorkomen. Bij een goed onderhouden motor en gebruik van brandstof met een hoog octaangehalte zijn de risico's van de verhoogde basisboost te overzien.
Sommige andere tuners kunnen echter dezelfde resultaten behalen met uitsluitend software en de standaard basisboost.

De beste volgende stap na een stage 1 motortuning is een sportuitlaat. Het beste is een volledige uitlaat vanaf de turbo. De dikkere downpipe (de bocht vanaf de turbo tot en met de cat) zorgt ervoor dat de turbo eerder op gang komt. Vanwege de krappe ruimte in het vooronder bij een 9000 is een dikkere downpipe voor type helaas niet meteen 3 inch zoals bij een NG900 of 9-3. De eerste bocht is zo krap dat hiervoor een iets kleinere diameter gebruikt moet worden.
Zowel JT als bijvoorbeeld Group 9 Performance doen dit. Zie ook onderstaande foto's.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

szaab
Geregistreerd lid

Bericht door szaab » di 29 mar, 2005 16:12

Ik wil nu de keuze gaan maken uit een abbott upgrade of maptun stage1......volgens de gegevens zal abbott op een 190pk uitkomen en maptun op een 225pk.

Zullen deze (pk) waarden echt gehaald kunnen worden? Wat lijkt uit jullie ervaringen de beste keuze?? De maptun is ongeveer 200euro duurder,dus dat verschil valt nog mee. Klopt het dat bij maptun de kast vervangen wordt ipv aangepast zoals bij abbott?

szaab
Geregistreerd lid

Bericht door szaab » za 02 apr, 2005 18:57

:lol: Het gaat toch de Maptun worden.....a.s. maandag langs van den Bosch in Vinkeveen!!!

Keuze is meer gevoelsmatig ook gezien de reacties en ervaringen van de saabrijders op dit forum.

easy
Geregistreerd lid

Bericht door easy » za 02 apr, 2005 19:02

szaab schreef::lol: Het gaat toch de Maptun worden.....a.s. maandag langs van den Bosch in Vinkeveen!!!

Keuze is meer gevoelsmatig ook gezien de reacties en ervaringen van de saabrijders op dit forum.
Wat gaat van den Bosch doen dan? De importeur is toch SaabTholen in Roosendaal?

easy

szaab
Geregistreerd lid

Bericht door szaab » zo 03 apr, 2005 21:34

Wat gaat van den Bosch doen dan?
Matun stage1 monteren!!! Ze zijn officieel Abbott dealer maar hebben ook veel ervaring met Maptun en kunnen deze delen ook leveren en monteren.

crosser 1
Geregistreerd lid

Bericht door crosser 1 » do 07 apr, 2005 13:33

En alles naar wens gegaan met het tunen bij v/d Bosch.

szaab
Geregistreerd lid

Bericht door szaab » do 14 apr, 2005 14:20

En alles naar wens gegaan met het tunen bij v/d Bosch.
Ja...wagen rijdt erg goed en soepeler. Verbruik blijft ook netjes en zelfs iets zuiniger dan eerst, bij veel snelweg ritten met gemak 1op12!
Had er qua vermogen misschien nog iets meer van verwacht maar het valt zeker niet tegen. :)

Oostland
Geregistreerd lid

Bericht door Oostland » di 09 aug, 2005 23:19

En wat zijn de totale kosten?

szaab
Geregistreerd lid

Bericht door szaab » wo 10 aug, 2005 0:13

maptun computer erin, oude inleveren....totaal ong. 900euro incl. btw

Plaats reactie