Ambassadeur weer voor een jaar gered

1985-1987
peter salet
Geregistreerd lid

Ambassadeur weer voor een jaar gered

Bericht door peter salet » do 05 jun, 2008 9:04

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
hoera, mijn 90 is weer door de apk!
We zouden eens moeten gaan tellen hoeveel 90's er nog zijn en dat bij moeten houden in de Vereniging tot Behoud van deze onmisbare automobiel in het Nederlandsche Landschap.
Mijn "Ambassadeur" is gisteren gekeurd. Gelukkig geen gekke dingen, wel een paar kleine zaken zoals remklauwen achter gangbaar gemaakt en achterste demper vervangen (had ik voor een zacht prijsje overgenomen van een zeer goede bekende op dit prima saabforum)
Dan nog een paar opmerkingen die ik jullie niet wil onthouden;
1. "de achteras is wel wat aan de dunne kant !" dat was serieus bedoeld, terwijl ik mijn lach bijna niet kon houden want de achterassen van de 90's zijn natuurlijk prima. als ik het goed begreep , is de 'buitenbus' van deze as wat roestig en bestaat de kans op doorroesting daarvan.
2. "de stadslichten branden niet afzonderlijk , maar tegelijk met dimlicht". dat heeft schijnbaar een hele discussie gegeven tussen keurmeester en monteur. Omdat de voorschriften hierover niet duidelijk zijn, zijn ze maar over dat punt heen gestapt.
3. Tenslotte nog ontdekten ze helaas dat de snelheidsmeter weer bleef hangen (net vorig jaar een andere km teller gemonteerd). ik wist dat de snelheidsmeter nukken begint te krijgen en hoopte dat ze dat niet zouden zien. Gelukkig had de keurmeester een goede bui en knipperde een keer met zijn ogen.

Heerlijk de Ambassadeur kan weer de weg op . nu nog een drastische verlaging van de benzineprijs en het genieten met een brede grijns kan weer beginnen. :wink: :wink:

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » do 05 jun, 2008 12:34

Oh yeah!!

Gefeliciteerd.

Ooit heb ik deze gekocht als blokdonor voor "ooit" in mijn Admiraal (want lage kmstand en bijzonder lekker rijdend), maar toen hebben Jelger en Marc me dit "verboden" omdat hij ongekend goed was/is qua body. Dat was een goeie zet boys.

Toen zelf rijdend gemaakt (koppelingsplaten vervangen, voor mijn doen heel wat) en door de APK met nieuwe remklauw en snelheidsmeter van Elferink.

die nu helaas weer kapot is dus. blijven blijkbaar onvoorspelbare beesten, die snelheidsmeters van de 90's (en wellicht ook 99/900, daweeknie).

Maar anyhow: hartstikke goed dat deze ouwe trouwe weer de weg op mag. En nu gaan we hem nog wat vertroetelen (doorgerotte deur vervangen door hard exemplaar in exact de goede kleur, staat in mijn garage stof te verzamelen) en dat soort grappen.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 05 jun, 2008 12:39

Is het wel de kilometerteller die kapot is? Ik vraag het me af en verdenk het wieltje in je bak (waar de kilometertellerkabel op is aangesloten). Mijn 99 heeft 's ochtends ook kuren hiermee... daarna is het de rest van de dag OK.

peter salet
Geregistreerd lid

Bericht door peter salet » do 05 jun, 2008 12:46

okay Brinky , ik zla eens op gaan letten of het euvel zich alleen in het begin voordoet, of ook na veel rijden op een dag
bedankt voor je tip! :idea: :idea:

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » do 05 jun, 2008 13:50

Dat haperen is ook bij de 900 een ziekte.
Bij mij is zelfs het bewuste wieltje nog in goede staat en toch werkt hij zo goed als helemaal niet meer :? .

Ik heb gewoon een andere klok gescoord onlangs die ik er in ga stoppen, want het is niet echt makkelijk om zonder dagteller op LPG te rijden :roll: .

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » do 05 jun, 2008 16:40

brinky schreef:Is het wel de kilometerteller die kapot is? Ik vraag het me af en verdenk het wieltje in je bak (waar de kilometertellerkabel op is aangesloten). Mijn 99 heeft 's ochtends ook kuren hiermee... daarna is het de rest van de dag OK.
Even een onmogelijke maar toch relevante vraag: de snelheidsmeter van mijn 90 (de Admiraal) hapert sinds kort ook. Blijft gewoon hangen op 60 als je stilstaat.

Maar: alleen af en toe.
En: vooral bij warm weer.

En (nog gekker): zodra je ook maar een paar meter achteruit rijdt, springt ie weer gehoorzaam op nul.

Is dit nu tandwieltje in de bak of meter zelf? Ik hoop het eerste, want ik wil deze meter voor sentimental reasons niet kwijt!!

wiseguy
Geregistreerd lid

Bericht door wiseguy » do 05 jun, 2008 18:57

Geen idee wat het kan zijn. De mijne wiebelt wat. Toch ook eens chechen wanneer dit voorkomt.

Robert Jansen
Geregistreerd lid

Bericht door Robert Jansen » do 05 jun, 2008 19:07

Mijn vader had zoiets laatst opgelost bij de 99 door een ijzerdraadje achter de tellerplaat te prutsen waardoor hij wat rechter op de schroeven kwam te staan.
Weet er het zijne niet van maar het werkt in ieder geval prima.
Misschien als ik het eens vriendelijk vraag wil hij er een stukje over typen...

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » do 05 jun, 2008 23:40

Een kilometertje of 7500 terug is er in mijn 90 een nagelfonkelnieuwe-km-teller-van-de-SDCC-van-een-paar-jaar-geleden-alweer ingegaan.
't Naaldje wiebelt nu zo af en toe ook nog, alsof tie niet helemaal zeker is van z'n zaak, en héél, héél soms tuitert de (wel heel erg oranje :? -de APK-keurmeester dacht dat ik 'm met een viltstift gekleurd had... :lol: -) naald pardoes naar beneden, en als ik dan weer wat putten en hobbels ben overgestuiterd, doet-ie ineens toch weer mee.

Ik weiger daarom aan te nemen dat het in mijn geval de teller is, ik verdenk eerder de kabelaandrijving achter in de teller (ik hoor soms een knagend geluid, alsof de kabel ergens een gaatje in aan het boren is) danwel het kunststoffen tandwieltje in de bak, dat er ergens iets net niet helemaal jofeltjes bevestigd zit.
Mijn oude tandwieltje was voor vervanging tamelijk tandeloos, wat wil je ook na 5 ton, en inderdaad is het verrektes lastig met LPG en dan zonder een dagteller.
Dasdaas (Retroll) heeft bij mijn 90 vlak voor de APK de tellerij weer in orde gemaakt, 't was ook het enige dat er nog aan mankeerde, en daardoor is de 90 verder zonder kleerscheuren de keuring doorgerold. Nu en dan heeft-ie dus nog zo heel af en toe van die fratsen, ik klasseer het onder "karakter".

Die aandrijving zou ik dus eerst checken, al is dat niet zo heel erg makkelijk, want je komt niet zo makkelijk bij dat tandwieltje in de bak zonder brug... Dat was ons "probleem" ook wel een beetje. De spullen hadden we wel liggen.

En Etienne: als het de teller dan toch blijkt te zijn, dan kan de teller toch mooi in de vitrinekast? :wink:
Een andere teller schijn je weer eenvoudig naar je oude km-stand toe/terug te kunnen schroeven...

Lian :O:

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » vr 06 jun, 2008 9:51

sb129h schreef:
En Etienne: als het de teller dan toch blijkt te zijn, dan kan de teller toch mooi in de vitrinekast? :wink:
Een andere teller schijn je weer eenvoudig naar je oude km-stand toe/terug te kunnen schroeven...

Je begint me steeds beter te leren kennen.................
Bedankt voor dit uitgebreide en to-the-point verhaal, ik zit nog een tijd van de APK af (bijna nog een jaar) maar ik wil me hier wel in gaan verdiepen voordat het alweer zover is.

peter salet
Geregistreerd lid

Bericht door peter salet » vr 06 jun, 2008 10:21

bedankt voor je duidelijke verhaal Lian.
wat de teller van mijn ambassadeur betreft : ik hou het voorlopig maar op karakter en kan daar heel goed mee leven ( de volgende apk duurt weer een jaar en ik rijd - nog - niet op LPG dus is er geen ramp als ook de dagteller zou sneuvelen)
Ben wel erg jaloers op jouw hoge km-stand (erg stoer zo'n 90 die al over het half miljoen is )

groeten Peter (ook aan Etienne die voorlopig moet volstaan met het tentoonstellen van de originele km-teller van de Ambassadeur, die nou juist weer leuk is door de lage km-stand).
O ja , volgens mijn apk keuringsrapport heb ik er in een jaar zo'n 70.000 km bijgereden , dat schiet lekker op) :lol:

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » vr 06 jun, 2008 11:27

peter salet schreef: O ja , volgens mijn apk keuringsrapport heb ik er in een jaar zo'n 70.000 km bijgereden , dat schiet lekker op) :lol:
Hoeveel km?? Respect man :bow: !
En dan nog niet eens op LPG!
In dat tempo en met nog een paar tellers ben je me volgende week ofzo qua kilometerstand ingehaald!:wink:

peter salet
Geregistreerd lid

Bericht door peter salet » vr 06 jun, 2008 12:36

je brengt me op een idee, ik ga een teller zoeken met meer dan 600.000 en parkeer mijn 90 bij een volgende meeting of onderdelendeurs ff nonchalant naasr die van jou :D :D

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » vr 06 jun, 2008 18:03

Ok, het gaat hier dus om de snelheidsmeter.
Ik vroeg me al af hoe een keurmeester in hemelsnaam kon zien dat de dagteller niet meer werkte 8) .

mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mmd1962 » za 07 jun, 2008 8:37

VAN HARTE GEFELICITEERD,
hup admiraal en ambasadeur blauw, je hebt helemaal gelijk Peter, we zouden moeten weten hoeveel er nog op de weg rijden.
Dit zou een heel leuk overzicht geven en tevens voor de oldtimer straks wel van belang.
succes ermee en weer een jaar veilig rijden.

Plaats reactie