Andere achterveren: waarom niet eigenlijk?

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Yackall
Geregistreerd lid

Andere achterveren: waarom niet eigenlijk?

Bericht door Yackall » wo 23 jul, 2008 9:56

Ik ben voornemens om andere veren of hulpveren te plaatsen onder mijn 900NG Cabrio op lpg.

De dealer in Den Haag en ook Dhr van Leenen uit Delft reageerden verbaasd; de opmerking 'dat doet niemand' heb ik al twee keer mogen aanhoren.

Dus vandaar de vraag in het onderwerp: waarom niet eigenlijk?

The Adder
Geregistreerd lid

Re: Andere achterveren: waarom niet eigenlijk?

Bericht door The Adder » wo 23 jul, 2008 10:48

Yackall schreef:Dus vandaar de vraag in het onderwerp: waarom niet eigenlijk?
Ik kan eigenlijk alleen maar zeggen: Gewoon doen!

Na hulpveren (Mad) geplaatst te hebben onder m'n 9-3 Coupé zijn de rijeigenschappen stukken beter geworden. Hobbels worden zonder een 'klap' in de rug genomen en bochten worden lekker aangesneden.

Het is een werkje van ongeveer een 1/2 uur per kant en hulpveren zijn voor €100 te krijgen dus voor de kosten hoef je het niet te laten.

nogmaals gewoon doen!

Hiddo
Geregistreerd lid

Bericht door Hiddo » wo 23 jul, 2008 21:20

Het is echt waar, mijn 9.5(lpi) met hulpveren (mad) is weer als nieuw !!!!

Dus : echt gewoon laten doen ! Kleine moeite ,groot plezier. :D

noknokius
Geregistreerd lid

Bericht door noknokius » do 24 jul, 2008 11:27

Bij mij zaten er oude hulpveren onder die hun kracht verloren hadden cq. te slap waren. Ik heb er nieuwe hulpveren onder gezet en nu staat de auto weer horizontaal i.p.v. achterover te hangen. Ook met veel volk achterin is het nu een stuk prettiger rijden.
Dus ik zou het zeker doen.

mabeetje
Geregistreerd lid

toch gedaan

Bericht door mabeetje » do 24 jul, 2008 20:29

Ook bij mij werd verteld dat het niet gebruikelijk was om hulpveren te plaatsen.
Toch redelijk eigenwijs geweest en toch laten doen,
want met gastank en caravan en volle benzinetank en bagage gingen de 9 jaar oude veren toch aardig doorzakken.

mijn ervaring tot nu toe
betere wegligging
betere combinatie (met caravan)
je hoeft de hoogte-instelling van de lampen niet zo vaak te verstellen

en je komt echt niet in een hobbelbak te zitten, drempels zijn eerder sneller dan langzamer te nemen

greetz

Mark

sirdancelot
Geregistreerd lid

Bericht door sirdancelot » vr 25 jul, 2008 16:34

Mee eens, zelf nu 2 keer laten doen
1x bij mijn vorige LPG 9-3 (hulpveren)
recent bij mijn LPG 9-5 estate (HD veren)
scheelt een hoop mn bij zwaardere belading en de kosten vallen mee.

PARA
Geregistreerd lid

Re: toch gedaan

Bericht door PARA » za 26 jul, 2008 23:22

mabeetje schreef:Ook bij mij werd verteld dat het niet gebruikelijk was om hulpveren te plaatsen.
Toch redelijk eigenwijs geweest en toch laten doen,
want met gastank en caravan en volle benzinetank en bagage gingen de 9 jaar oude veren toch aardig doorzakken.

mijn ervaring tot nu toe
betere wegligging
betere combinatie (met caravan)
je hoeft de hoogte-instelling van de lampen niet zo vaak te verstellen

en je komt echt niet in een hobbelbak te zitten, drempels zijn eerder sneller dan langzamer te nemen

greetz

Mark
hallo, ben ook van plan om hulpveren te nemen, want de kont zakt al aardig door als de caravan erachter hangt :evil: , waar en bij wie kan ik deze hulpveren bestellen en zijn er nog verschillende :shock: ?
grtz Peter

elvirisimo
Geregistreerd lid

Bericht door elvirisimo » za 26 jul, 2008 23:37

Mijn vuistregel - lpg tank -> hulpveren eronder

rijdt weer als normaal - en zeker bij wat oudere auto's

bijn mijn anniversary uit 97 heb ik "heavy load" veren van PFS en hulpveren van MAD

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » zo 27 jul, 2008 1:15

Mijn NG heeft ook een gastank achterin. En de auto ligt mooi horizontaal dus ik verwachte eigenlijk ook hulpveren te zien onder auto. Maar nee, gewoon orgineel.

Maar met een caravan zou ik het zeker wel doen.

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » zo 27 jul, 2008 8:06

daar kunnen ook verzwaarde veren van een cabrio onder zitten, lijkt origineel, maar zijn toch sterker dan normale

The Adder
Geregistreerd lid

Bericht door The Adder » zo 27 jul, 2008 21:00

waar en bij wie kan ik deze hulpveren bestellen en zijn er nog verschillende :shock: ?
hier misschien?

noknokius
Geregistreerd lid

Bericht door noknokius » ma 28 jul, 2008 13:07

PARA schreef:hallo, ben ook van plan om hulpveren te nemen, want de kont zakt al aardig door als de caravan erachter hangt :evil: , waar en bij wie kan ik deze hulpveren bestellen en zijn er nog verschillende :shock: ?
grtz Peter
Ik heb zelf mijn hulpveren bij Carsupport gehaald. Ik heb de HD versie van de hulpveren.

Yackall
Geregistreerd lid

Bericht door Yackall » vr 01 aug, 2008 8:07

Dank voor alle reacties. 8)

Ik hulpveren laten bestellen, kom ik gistermiddag bij de garage (van Leenen in Delft), hebben ze de verkeerde geleverd. Ik vermoed voor een 900 classic. De veren waren te smal en pasten daardoor niet om het rubber stootblok dat in de bovenkant van de originele veer zit.

Van Leenen had ze bij een officiele dealer besteld, die schijnbaar hun voertuig kennis nog een beetje moeten oppoetsen (weet niet bij welke dealer).

Ik denk dat ik ze zelf maar ga bestellen en dan door van Leenen laat monteren. Gaat hij vast geen probleem vinden.

(Vraagje: de cabrio achterveren zijn wel hetzelfde als de 'gewone' achterveren? Alleen iets zwaarder uitgevoerd, begrijp ik? Dus de MAD-veren die sommigen van jullie gemonteerd hebben passen ook onder de cabrio?)

Even mijn vraag tussen haakjes gezet, want op de site waar The Adder mij naartoe stuurt hebben ze veren specifiek voor de 900 cabrio my '94-'98..... Die overigens exact hetzelfde kosten als de 'gewone' 900 hulpveren.... En dus waarschijnlijk ook hetzelfde zijn... :wink:

Yackall
Geregistreerd lid

Bericht door Yackall » do 18 sep, 2008 20:50

Ter afsluiting:

Er zitten MAD-veren onder nu en het resultaat is zoals verwacht; de achterkant is gewoon weer lekker stevig en de schokdempers hoeven een stuk minder hard te werken. Tikkie meer overstuurd (of eigenlijk: minder onderstuurd) door de iets hogere achterkant, maar dat vind ik zelf prettig.

Dank voor jullie reacties en aan een ieder die het overweegt, maar nog niet gedaan heeft: doen! :thumbup:

RayB
Geregistreerd lid

Bericht door RayB » do 18 sep, 2008 21:00

Yackall schreef:Tikkie meer overstuurd (of eigenlijk: minder onderstuurd)
Onderstuur is voor watjes ;)

Plaats reactie