Bij Hirsch vervangen ze ook nog het luchtfilterhuis+ filterelement bij de stage 1marky schreef:Bij de aero vervangen ze bij Hirsch de complete uitlaat en de intercooler bij stage 1 software. Dit is zo, omdat de hardware bij een standaard aero al redelijk dicht tegen de limiet aanzit. Maptun haalt er bij een stage 1 ook maar een zielige 10pk meer uit, koppel stijgt wel meer.erik schreef:Bij zowel hirsch als maptun heb je bij een stage 1 dezelfde aanpassingen aan de auto. Pas bij stage 2 en verder gaat het iets anders. Zoals reeds gezegd en op de maptun site te zien. Gaat het dan om aanpassingen aan het uitlaatsysteem. (stage 3 en verder worden de aanpassingen nog uitgebreider). Wat hirsch aanpast is mij niet bekend, maar ga er maar vanuit dat het om de zelfde soort aanpassingen gaat.
250pkerik schreef: Met name voor jouw 230pk auto ga je met 35pk en 70Nm toename een hoop verschil merken.
maptun ervaringen/advies?!!
-
Injectie
- Moderator
Re: maptun ervaringen/advies?!!
-
Erik
- Lid van verdienste
Ik bedoelde eigenlijk meer in het algemeen (9-3 en normale 9-5's).
Voor de aero gaat hirsch inderdaad meteen behoorlijk aan de bak, maar dan mag je maar liefst ook meteen een dikke 4000 euro bij de dealer achterlaten.
Voor de aero gaat hirsch inderdaad meteen behoorlijk aan de bak, maar dan mag je maar liefst ook meteen een dikke 4000 euro bij de dealer achterlaten.
-
klath
- Geregistreerd lid
Die 70 extra Nm's leek mij anders wel relaxed
Maar ik vraag mij dus af of de motor dit ( op de lange termijn ) aankan?
Aangezien net al gezegd werd dat de software al redelijk tegen zijn limiet aanligt!
Maar ik vraag mij dus af of de motor dit ( op de lange termijn ) aankan?
Aangezien net al gezegd werd dat de software al redelijk tegen zijn limiet aanligt!
-
(R)ed
- Lid van verdienste
Wel lezen Klath niet de soft maar de hardware!!klath schreef: Aangezien net al gezegd werd dat de software al redelijk tegen zijn limiet aanligt!
Dus dat betekend zoveel als dat er met alleen software aanpassingen niet zoveel meer te halen is doch dat er Hardware matig gesleuteld dient te gaan worden.
-
Erik
- Lid van verdienste
wat je zegt idd de software. Je grootste probleem gaat de versnellingsbak vormen. Die zal je een beetje moeten ontzien in de 1e en 2e versnelling.
Maar ook daarvoor geldt dat je met je huidige vermogen/koppel ook je bak kapot maakt als je in alle versnellingen vol gaat.
Let wel de 35pk/70Nm geldt alleen als je de 230pk versie hebt. Als je de 250pk versie hebt, dan win je maar 15 pk voor de stage 1. Met die 70Nm koppel winst zit je op hetzelfde koppel dat hirsch maakt.
Maar ook daarvoor geldt dat je met je huidige vermogen/koppel ook je bak kapot maakt als je in alle versnellingen vol gaat.
Let wel de 35pk/70Nm geldt alleen als je de 230pk versie hebt. Als je de 250pk versie hebt, dan win je maar 15 pk voor de stage 1. Met die 70Nm koppel winst zit je op hetzelfde koppel dat hirsch maakt.
-
klath
- Geregistreerd lid
hmmm het enthousiasme is bij mij al een beetje afgezwakt. Moet er nog maar eens goed over nadenken...
Leuk die 70 Nm's extra maar zo te horen vind de motor dit toch niet echt fijn.
Haha laatste vraag:
Scheelt het als er dan aanpassingen aan het uitlaatsysteem worden gedaan?
(voor de versnellingsbak natuurlijk niet maar voor de rest..)
bedankt voor de reacties,
Klaas
Leuk die 70 Nm's extra maar zo te horen vind de motor dit toch niet echt fijn.
Haha laatste vraag:
Scheelt het als er dan aanpassingen aan het uitlaatsysteem worden gedaan?
(voor de versnellingsbak natuurlijk niet maar voor de rest..)
bedankt voor de reacties,
Klaas
-
Erik
- Lid van verdienste
waar staat dat de motor het niet fijn vindt????????
-
(R)ed
- Lid van verdienste
Klaas doet in eigen interpretaties!erik schreef:waar staat dat de motor het niet fijn vindt????????
Hij is er in ieder geval wel consequent in dit is al de derde keer in zijn eigen topic weliswaar(als ik zo vrij mag zijn.)
-
Marc
- Lid van verdienste
Een ander uitlaatsysteem zorgt ervoor dat je EGT's omlaag gaan doordat de turbo minder tegendruk krijgt. Een populaire uitlaat is de 3" JT downpipe, die van hirsch is 2,75", terwijl de originele 2.25" is.
Een andere bottleneck is de inlaatbuis die van de luchtfilter komt, volgende stap is de intercooler.
Een andere bottleneck is de inlaatbuis die van de luchtfilter komt, volgende stap is de intercooler.
-
klath
- Geregistreerd lid
ok bedankt voor de info 
Zal wat minder eigewijs zijn..
weet nou eenmaal niet zoveel van auto's af.
Zal wat minder eigewijs zijn..
weet nou eenmaal niet zoveel van auto's af.
-
Erik
- Lid van verdienste
En die bottleneck betekend niet dat je motor daardoor kapot gaat, maar dat het een beperkende factor is voor het creeren van meer vermogen.
-
klath
- Geregistreerd lid
Heb inmiddels gesproken met iemand van Maptun en die vent vertelde me dat de versnellingsbak die 420 Nm makkelijk aankan...
Is deze man nou geloofwaardig bezig of...? Jullie vertelden mij immers dat de versnellingsbak het voornaamste probleem zal vormen met die extra 70 Nm'ers.
Is deze man nou geloofwaardig bezig of...? Jullie vertelden mij immers dat de versnellingsbak het voornaamste probleem zal vormen met die extra 70 Nm'ers.
-
B235R
- Lid van verdienste
Tuurlijk kan dat wel, maar het ligt eraan hoe je met je materiaal omgaat 
-
klath
- Geregistreerd lid
Hoe zou je er dan precies mee om moeten gaan? Minder in de toeren zitten of juist wel, kan iemand me dat vertellen?
De bedoeling van die chip is namelijk dat we op de snelweg wat sneller van bijv. 90 naar 140 willen gaan in de vijfde versnelling. Of is plankgas geven met 2500 juist slecht voor die versnellingsbak?
Wil er natuurlijk wel plezier van hebben anders kan ik het misschien beter laten, toch? of niet?
De bedoeling van die chip is namelijk dat we op de snelweg wat sneller van bijv. 90 naar 140 willen gaan in de vijfde versnelling. Of is plankgas geven met 2500 juist slecht voor die versnellingsbak?
Wil er natuurlijk wel plezier van hebben anders kan ik het misschien beter laten, toch? of niet?
-
B235R
- Lid van verdienste
@klatherik schreef: Je grootste probleem gaat de versnellingsbak vormen. Die zal je een beetje moeten ontzien in de 1e en 2e versnelling.