bronHet succes van een product of een dienst zit hem niet in de eerste aankopen, maar in het percentage herhaalaankopen. Veel trouwe klanten is het bewijs dat je goed bezig bent. Lexus vervult in Europa vooralsnog een bescheiden rol op de automarkt, maar behoort in de Verenigde Staten tot de gevestigde orde. Van de Amerikaanse klanten kiest 48 procent opnieuw voor een Lexus. Naar Europese begrippen is dat niet veel, maar in de Verenigde Staten wordt meer ‘gehopt’. Met de genoemde 48 % zijn de Lexus rijders aldaar het trouwst van allemaal.
BMW (44 %), Mercedes-Benz (41 %) en Cadillac plus Porsche (beiden 37 %) doen het ook niet slecht, maar in het geval van Hummer (17 %), Land Rover (16 %), Jaguar (14 %) en Saab (9 %) is het opbouwen van een solide marktpositie in de Verenigde Staten als dweilen met de kraan open. In de middenmoot eindigen Acura, Lincoln, Audi, Infiniti en Volvo met een klantentrouw percentage van 29 % à 20 %.
Opvallend: van de vier slechtst scorende premiummerken, staat Hummer momenteel te koop en zijn Land Rover en Jaguar eerder dit jaar van de hand gedaan. Is dat ook het voorland van Saab? Als moederconcern General Motors niet in staat is om een betere klantentrouw te genereren, dan is het merk elders veel beter af. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de verkopen van Saab afgelopen maand met meer dan 50 % zijn gedaald. Alleen bij Hummer (-63 %) was de terugval nog groter.
Saab raakt Amerikaanse klanten kwijt
-
Thorgal
- Geregistreerd lid
Saab raakt Amerikaanse klanten kwijt
-
Ibanez
- Geregistreerd lid
-
jelger
- Geregistreerd lid
als je een beetje op hebt gelet
is dat proces van niet-eenheidsworst onder GM momenteel aan de gang, weliswaar een aantal jaren te laat, hopelijk nog op tijd om het tij te keren.
(ik durf te stellen dat nu Saab verkopen, en vervolgens WEER een nieuwe identiteit ontwikkelen echt de doodssteek zal zijn - dan heb je een 2e Rover zeg maar)
Laten we niet vergeten dat Saab in 2006/7 praktisch net zo veel verkocht als in haar hoogtijdagen midden jaren 80, in dezelfde verzadigde (niet groei) markten.
De wacht moet alleen wel snel gewisseld worden.
(ik durf te stellen dat nu Saab verkopen, en vervolgens WEER een nieuwe identiteit ontwikkelen echt de doodssteek zal zijn - dan heb je een 2e Rover zeg maar)
Laten we niet vergeten dat Saab in 2006/7 praktisch net zo veel verkocht als in haar hoogtijdagen midden jaren 80, in dezelfde verzadigde (niet groei) markten.
-
Thorgal
- Geregistreerd lid
-
Henk-Jan
- Donateur

Helemaal mee eens.jelger schreef:als je een beetje op hebt geletis dat proces van niet-eenheidsworst onder GM momenteel aan de gang, weliswaar een aantal jaren te laat, hopelijk nog op tijd om het tij te keren.
BMW misschien? Zij willen weer aan de viercilinder turbo's en het zou de betrouwbaarheid van hedendaagse SAABs volgens mij geen slechts doen. Porsche-Volkswagen zal SAAB meer slechts dan goeds doen. Ford is van hetzelfde laken en pak als GM. Mercedes-Benz, ik zie noch voordelen noch grote nadelen. Italianen, mwah... Volvo en SAAB die samen gaan werken met elkaar (en eventueel nog wat andere Zweedse bedrijven, denk aan Volvo Aero en SAAB Tech) graag!Thorgal schreef:En, onder welke vleugels zou Saab dan wel goed terecht komen? Ford?
-
Ibanez
- Geregistreerd lid
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Er is al eens eerder sprake geweest van een fusie van Saab met Volvo, maar dat is toen afgeblazen.
Volvo is inmiddels van Ford, als Saab daar bij zou komen zouden we misschien ook weer V4 onderdelen via de Saab dealer kunnen krijgen...
maar het lijkt me dat Ford er niet op zit te wachten om nog 10 jaar GM onderdelen te moeten gaan verkopen.
Volvo is inmiddels van Ford, als Saab daar bij zou komen zouden we misschien ook weer V4 onderdelen via de Saab dealer kunnen krijgen...
-
jelger
- Geregistreerd lid
Ik denk dat in de huidige fase waarin Saab zich bevindt het merk het zich niet kan veroorloven de sloerie van de Corporate auto-industrie te worden.
Er moeten binnen nu en 2 jaar een aantal nieuwe modellen opstaan om een dieptepunt a la 1994 af te wenden, en dat gaat niet gebeuren op het moment dat Saab als een afgelebberde lollie rondgaat.
Er moeten binnen nu en 2 jaar een aantal nieuwe modellen opstaan om een dieptepunt a la 1994 af te wenden, en dat gaat niet gebeuren op het moment dat Saab als een afgelebberde lollie rondgaat.
-
Robert Jansen
- Geregistreerd lid
Wat mij betreft heeft Jelger gelijk.
Een merk moet zich kunnen profileren en daarvoor moer er rust en zekerheid zijn.
Mensen krijgen geen goed beeld van Saab als er om de paar jaar een andere wind waait.
De concepts van de laatste tijd zien er fantastisch uit vind ik, zonde om nu weer de energie in een overname te gooien....
Een merk moet zich kunnen profileren en daarvoor moer er rust en zekerheid zijn.
Mensen krijgen geen goed beeld van Saab als er om de paar jaar een andere wind waait.
De concepts van de laatste tijd zien er fantastisch uit vind ik, zonde om nu weer de energie in een overname te gooien....
-
Den Silver Kulen
- Geregistreerd lid
saab in de verkoop
Ik las pas dat Ford mogelijk Volvo in de verkoop wil doen? Saab en Volvo is emotioneel wel erg fijn, maar schiet niet op qua modellenrange volgens mij. Een een-tweetje met Mitsh zal er ook niet inzitten hoewel qua onderdelen dat wel interessant kan zijn. Ik zat even te denken aan de italianen, Saab en Maserati in een stal, dat heeft toch ook wel wat. En de bouwkwaliteit is ook stukken beter geworden de laatste jaren. Vroeger was het gas geven, weg maserati maar dat is toch alweer even geleden. En FIAT timmert toch redelijk aan de weg. Tata lijkt me geen optie, dan is de volgende Saab de Saab 0,9-1 concerwt car. 
-
nics
- Geregistreerd lid
Wat ik denk dat zou moeten gebeuren, is dat Saab in een hoek komt waar wel begrip voor identiteit is, waar lef voorkomt plus een fatsoenlijk budget.
Als ik zie wat voor geheimzinnige type namen ineens voor Jaguar geregistreerd worden, denk ik dat uit de Indiaase hoek nog wel eens een paar leuke verrassingen zouden kunnen gaan komen.
Rover, dat eens een merk was wat toch behoorlijk fraaie auto's voor een bepaald publiek bouwde, ging de afgrond in via BMC en alle ellende daarna. De Sd1 en wat daarna kwam had geen identiteit meer.
BMW dacht handig te zijn, dus nu hebben we Chinese MG's......
Geen gedonder zoals met TVR (ook zo een lekker eigenzinnig merk, dat de mist in ging toen het een soort van "speeltje" werd voor een Russisch jochie...
Kortom, ik zou zelf echt niet veel moeite hebben als kapitaal krachtigen als bijvoorbeeld een TaTa Saab zou toevoegen aan haar stal. Zou denk ik een behoorlijke cash injectie betekenen.
1 ding wel, ik heb onderhand genoeg prototypes van Saab langs zien komen... Wat is daar aan de hand, wel budget voor allerlei speeltjes, maar niets echt te melden? Zou ontzettend jammer zijn....
Als ik zie wat voor geheimzinnige type namen ineens voor Jaguar geregistreerd worden, denk ik dat uit de Indiaase hoek nog wel eens een paar leuke verrassingen zouden kunnen gaan komen.
Rover, dat eens een merk was wat toch behoorlijk fraaie auto's voor een bepaald publiek bouwde, ging de afgrond in via BMC en alle ellende daarna. De Sd1 en wat daarna kwam had geen identiteit meer.
BMW dacht handig te zijn, dus nu hebben we Chinese MG's......
Geen gedonder zoals met TVR (ook zo een lekker eigenzinnig merk, dat de mist in ging toen het een soort van "speeltje" werd voor een Russisch jochie...
Kortom, ik zou zelf echt niet veel moeite hebben als kapitaal krachtigen als bijvoorbeeld een TaTa Saab zou toevoegen aan haar stal. Zou denk ik een behoorlijke cash injectie betekenen.
1 ding wel, ik heb onderhand genoeg prototypes van Saab langs zien komen... Wat is daar aan de hand, wel budget voor allerlei speeltjes, maar niets echt te melden? Zou ontzettend jammer zijn....
-
Henk-Jan
- Donateur

Daar heb je wel gelijk in. Ik hoop alleen dat GM een beetje hun crisis kan overkomen...jelger schreef:Ik denk dat in de huidige fase waarin Saab zich bevindt het merk het zich niet kan veroorloven de sloerie van de Corporate auto-industrie te worden.