Het is één cilinder met twee zuigers die ieder twee wielen remmen (1 voor +1 achter). Als van één zuiger een cupje lekt, kan één circuit minder druk opbouwen dan het andere. Heb je bij je restauratie de hoofdremcilinder niet meegenomen?v4 hans schreef:...zou dit aan het gescheiden remsysteem kunnen liggen en dan aan een lekkende hoofd-cilinder kunnen liggen? Hoe werkt dat dubbele systeem?
remmen
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
-
geert1
- Geregistreerd lid
-
v4 hans
- Donateur (4x)

72sonett3 schreef:Het is één cilinder met twee zuigers die ieder twee wielen remmen (1 voor +1 achter).
Bij een vorige auto van mij had ik ook een lekke cilinder. Dan trap je op een gegeven moment door het pedaal. Is dat dan bij zo'n dubbel systeem niet het geval?
Nee, vorig jaar was de gehele auto technisch perfect. wel heeft tijdens de restauratie de cilinder ca. 3 maand zonder remolie gestaan. Het zou kunnen dat hij daarvan is geoxideerd.Heb je bij je restauratie de hoofdremcilinder niet meegenomen?
-
Sadelrûker
- Geregistreerd lid
-
v4 hans
- Donateur (4x)

-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Nee dus, als slechts één cupje rot is, valt slechts het halve systeem uit, de andere zuiger in de hoofdremcilinder bouwt nog wel gewoon druk op, dus je zal behalve scheeftrekken niet veel aan de pedaaldruk merken...v4 hans schreef:Is dat bij onze saab's ook het geval in verband met het dubbele systeem?Sadelrûker schreef:Klopt, als een cupje in de hoofdremcilinder lek is of de wand beschadigd is, trap je door het pedaal.
Al je een lekke leiding of remcilinders hebt, zul je remvloeistof verliezen en dan zal één van de twee reservoircompartimenten lager staan dan het andere.
-
Sadelrûker
- Geregistreerd lid
Hier een ATE remcilinder van een 96
l
Dat van die pedaaldruk zie ik toch anders: als meeste linkse cupje 6 lek is dan duwt het achterste van zuiger 4 de vloeistof terug het reservoir in. De zuiger 4 beweegt dan teveel naar links en heb je te weing druk op het pedaal. In elk geval moet pedal travel switch dit zien. Kan de rechter helft dan nog wel druk opbouwen?
Ik zou zeggen, pas als de linker zuiger tegen de wand loopt.
l

Dat van die pedaaldruk zie ik toch anders: als meeste linkse cupje 6 lek is dan duwt het achterste van zuiger 4 de vloeistof terug het reservoir in. De zuiger 4 beweegt dan teveel naar links en heb je te weing druk op het pedaal. In elk geval moet pedal travel switch dit zien. Kan de rechter helft dan nog wel druk opbouwen?
Ik zou zeggen, pas als de linker zuiger tegen de wand loopt.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Daar kun je wel eens gelijk in hebben...Sadelrûker schreef:... In elk geval moet pedal travel switch dit zien.
Ja, anders heeft dat dubbele systeem geen zin...Kan de rechter helft dan nog wel druk opbouwen? Ik zou zeggen, pas als de linker zuiger tegen de wand loopt.
Hoe dan ook... Als de auto scheef trekt en alle andere zaken zoals wielremcilinders en remslangen zijn OK, dan zou ik toch de hoofdcilinder eens uit elkaar halen en reviseren.
-
v4 hans
- Donateur (4x)

-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Skandix heeft ze in hun catalogus staan, art nr 1021157, voor 4,76/st.v4 hans schreef:Wie weet er of de rubbers die om de handremhevels zitten nog ergens te koop zijn?
Ik heb ze ooit gekocht bij Hofman in Leek. Het zijn dingen van Lockheed en die remmen zitten op veel Engelse auto's; MG, Triumph e.d. Kostten daar een paar euro.
-
v4 hans
- Donateur (4x)

-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
Is ook bekend of de remschoenen en montagesetjes van een MGB kunnen worden gebruikt?Ik heb ze ooit gekocht bij Hofman in Leek. Het zijn dingen van Lockheed en die remmen zitten op veel Engelse auto's; MG, Triumph e.d. Kostten daar een paar euro.
Of de remschoenen gebruikt kunnen worden, zijn de maten belangrijk. De maten van de remschoenen van een MGB kan ik niet vinden.
Wel zien de montagesetjes er gelijk uit, tenminste op een foto

-
Opa Bert
- Donateur (2x)

remmen Saab 96
Ik weet niet of het algemeen bekend is maar de achteremmen van de Saab 96 zijn identiek met die van de MG-B
Van die auto rijden er zo'n 6000 in Nederland met als gevolg dat de onderdelen bijna op elke straathoek te krijgen zijn, en voor weinig
Set remschoenen (4) ca 30 Euri en een wielremcilinder tussen de 25 en 30 Euro
Ook het speciale sleuteltje voor de stelnok is bij de meeste onderdelenboeren zo te koop
groeten
bert
Van die auto rijden er zo'n 6000 in Nederland met als gevolg dat de onderdelen bijna op elke straathoek te krijgen zijn, en voor weinig
Set remschoenen (4) ca 30 Euri en een wielremcilinder tussen de 25 en 30 Euro
Ook het speciale sleuteltje voor de stelnok is bij de meeste onderdelenboeren zo te koop
groeten
bert
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: remmen Saab 96
Bij Hofman in Leek ca 15-20 euro/st, id. bij de Saabclub.nl, ook gebruikt in de Mini, maar de remtrommels van een 95/96 zijn 20 cm (8") diameter, van een MG 25 cm (10"), dus de remschoenen zullen ook anders zijn.Opa Bert schreef:...de achteremmen van de Saab 96 zijn identiek met die van de MG-B... een wielremcilinder tussen de 25 en 30 Euro...