Je ziet je rijbewijs als iets zeer tijdelijks? wel slim als je het voor "den brode" zo nodig hebt.johnjaap schreef:Ik rijd beroepsmatig dus ook wel eens met een caravan. Ik vindt het juist leuk om met een caravan achter een Vito met 120 km/u auto's zónder caravan in te halen!
Caravans Cool???
-
verde900
- Donateur

Re: Caravans Cool???
-
Injectie
- Moderator
Ik ga zondag wel voor de 5e keer op Rij naar Kos Griekenland. Maar ik heb er nog nooit in het zelfde appartement gezeten. En kroketten ed et ik daar al helemaal niet. Daar smaken mij de souvlakis en lamsvleesgerechten te goed voor. En een paar glazen Ouzo gaan er ook altijd wel in.jelger schreef:het kon mijn ouders ook niet bekoren (we kampeerden immers - is dat ook kneuterig???![]()
) , maar nu vinden ze het best ideaal. toch buiten en het beetje xtra comfort voor de "ouwe lui".
het kneuterige zit em niet in het feit dat je met een caravan op vakantie gaat, maar inderdaad die zak aardappelen van de aldi + 20 liter huiswijn.
![]()
ik ken zat mensen die kneuterig elk jaar dezelfde appartementen opzoeken met het vliegtuig en daar het liefst kees kroket aan de boulevard willen hebben.
-
verde900
- Donateur

Ik rijdt lekker 100km/uur op de cruise control in de hoogste versnelling, het machien draait dan heel ontspannen 1.900t/min en het is in Duitsland nog toegestaan ook.
-
johnjaap
- Geregistreerd lid
@ Verde: De genoemde situatie was in België. Ik had een beurs in Mechelen gehad, en op de terugweg had ik haast. In België mag je 120 met de caravan, in nederland 80. Als ik juist ben ingelicht zou het dan ook niet mijn rijbewijs kosten....
Ik rijd deze snelheden natuurlijk ook enkel als de situatie dit toelaat. Rijd jij nooit te hard met de auto?
Ik rijd deze snelheden natuurlijk ook enkel als de situatie dit toelaat. Rijd jij nooit te hard met de auto?
-
verde900
- Donateur

johnjaap schreef:@ Verde: De genoemde situatie was in België. Ik had een beurs in Mechelen gehad, en op de terugweg had ik haast. In België mag je 120 met de caravan, in nederland 80. Als ik juist ben ingelicht zou het dan ook niet mijn rijbewijs kosten....?
Dat suggereer je aanvankelijk niet, en daar reageerde ik op, in Frankrijk is zelfs 130km/u toegestaan maar of het wijs is?.
even in het Caravan hanboek opgezocht
Maximum snelheden met caravan (in kilometers per uur) (onder voorbehoud)
Land Binnen Buiten Gescheiden Snelweg Opmerkingen
Bebouwde Bebouwde Rijbanen /
Kom Kom / Autoweg
--------------- --------- --------- --------- ------- --------------------------------------------------
A Oostenrijk 50 80 80 80 cvan<=750kg: 100,100,100; cvan>auto: 60,60,70;
B Belgie 50 90 120* 120 * alleen bij een "VERHOOGDE" scheiding, anders 90
CH Zwitserland 50 80 80 80 cvan(beladen)>1000kg: 60,60,60
CZ Tsjechie 50 80 80 80
D Duitsland 50 80 80 80
DK Denemarken 50 70 70 80 80 op snelweg is proef
E Spanje 50 70 80 80
F Frankrijk 50 90 110 130 50,80,100,110 als ruitenwissers aan, 50 bij mist
GB Ver Koninkr 48 80 96 96
H Hongarije 50 70 70 80
I Italie 50 70 70 80
IRL Ierland 48 80 80 80
L Luxemburg 50 75 75 90
N Noorwegen 50 80 80 80 buiten bk ongeremd: 60
NL Nederland 50 80 80 80
P Portugal 50 80 80 100
PL Polen 50 80 80 100
S Zweden 50 80 80 80
SLO Slovenie 50 80 80 80
SU Finland 50 80 80 80
SV Slowakije 60 80 80 80
Waarschuwing:
Het komt voor dat verzekeringen niet uitbetalen als gereden is met
een snelheid die hoger is dan de fabrikant voor de caravan toestaat.
Een aantal mensen zijn daar reeds mee geconfronteerd.
(Met dank aan Maat Caravans, Apeldoorn)
Het staat qua tekst niet helemaal recht, maar in zijn algemeenheid vind men tussen de 80 en 100 toch wel het matje.
Geen 40km harder als toegestaan is, de pakkans neemt mij iets te hard toe.johnjaap schreef:Ik rijd deze snelheden natuurlijk ook enkel als de situatie dit toelaat. Rijd jij nooit te hard met de auto?
Maar welke weggebruiker verwacht ingehaald te worden door een Vito met caravan?
(ik ben overigens een warm voorstander van begrenzers voor busjes)
-
johnjaap
- Geregistreerd lid
Da's persoonlijk. Een beetje spanning kan geen kwaad, ben ik van mening. Dit natuurlijk binnen de grenzen van veiligheid.Geen 40km harder als toegestaan is, de pakkans neemt mij iets te hard toe
Als bestuurder van een auto moet je niet uitgaan van wat er te verwachten is. Als jij verwacht dat iedereen 120 km/u rijd, kom je bedrogen uit. Je moet gewoon opletten, als iedereen dat doet is er niets aan de hand. Bovendien geef ik netjes richting aan als ik van baan wissel, iets wat menig bestuurder zónder caravan niet doet....Maar welke weggebruiker verwacht ingehaald te worden door een Vito met caravan?
Op basis van mij uitspraken ?!(ik ben overigens een warm voorstander van begrenzers voor busjes)
-
verde900
- Donateur

Nee, dat niet, ik heb een paar jaar 50.000km p/jr gereden en vrijwel dagelijks brokken met busjes gezien, doorgaans door te zwaar beladen en te hard gereden, stond ik weer uren voor jan #@$ in de file, bestelwerk is met 100km/u snel zat....johnjaap schreef:Op basis van mij uitspraken ?!(ik ben overigens een warm voorstander van begrenzers voor busjes)
-
Wouter
- Donateur (2x)

Weer even on-topic..
Caravans cool?? Nee, en ook niet als het om een combinatie van een ouder model S-Klasse met dubbelassige Tabbert compleet-met-eikenhouten-interieur-en-schapenlederen-lampenkappen gaat. Nog zoiets: lichtmetalen velgen onder een caravan..
Caravans cool?? Nee, en ook niet als het om een combinatie van een ouder model S-Klasse met dubbelassige Tabbert compleet-met-eikenhouten-interieur-en-schapenlederen-lampenkappen gaat. Nog zoiets: lichtmetalen velgen onder een caravan..
-
johnjaap
- Geregistreerd lid
Gelukkig verkopen we waar ik werk ook redelijk veel campers. Dit is duidelijk "leukere handel". Ik mag de accessoires doen, dus werk genoeg. Onlangs nog een dakmonitor ingebouwd, t.b.v. de achteruirijcamera.
En campers zijn lang niet altijd burgerlijk, getuige onze laatste aanwinst:
http://www.ovis.nl/fiche/fiche.php?net= ... =bud100801
En campers zijn lang niet altijd burgerlijk, getuige onze laatste aanwinst:
http://www.ovis.nl/fiche/fiche.php?net= ... =bud100801
-
EvelKnievel
- Geregistreerd lid
Ik heb dus ook zo'n sleurhut:
- het is NIET cool
- het is @#$%^& traag rijden met zo'n wipcontainer achter je auto
- het is niet veel goedkoper dan een vliegreisje
- maar het is ideaal met kids
- het is ideaal als je graag "op de bonnefooi" reist
tot slot:
- het is zelfs een van de belangrijkste redenen waarom ik uiteindelijk waarschijnlijk Saab ga rijden! De 9-3t komt als een van de beste caravantrekkers in zijn klasse uit de bus!
ach,
en als ik eens cool op vakantie wil pak ik de Hayabusa, da's pas genieten!
Het is alleen zo'n gedoe om de vrouw en 2 kids achterop kwijt te komen
- het is NIET cool
- het is @#$%^& traag rijden met zo'n wipcontainer achter je auto
- het is niet veel goedkoper dan een vliegreisje
- maar het is ideaal met kids
- het is ideaal als je graag "op de bonnefooi" reist
tot slot:
- het is zelfs een van de belangrijkste redenen waarom ik uiteindelijk waarschijnlijk Saab ga rijden! De 9-3t komt als een van de beste caravantrekkers in zijn klasse uit de bus!
ach,
en als ik eens cool op vakantie wil pak ik de Hayabusa, da's pas genieten!
-
ppcs
- Geregistreerd lid
Ik heb niks met sleurhutten, maar die defender camper is wel een leuke afwisseling. Alleen in het terrein zal ie wel omvallen 
-
MarioS
- Geregistreerd lid
Tja, dan heb je met een Hayabusa, afhankelijk van het jaartal, inderdaad geen goede keuze gedaan. Het subframe was blijkbaar niet berekend op een duopassagier en bagageEvelKnievel schreef:ach,
en als ik eens cool op vakantie wil pak ik de Hayabusa, da's pas genieten!![]()
Maar dat wist je waarschijnlijk al.
Wat je ook kunt doen met zo'n machine is ze een per een meenemen tegen volle snelheid. Dan is het gezinnetje misschien nog op een deftig uur weer verenigd
-
EvelKnievel
- Geregistreerd lid
Ik heb idd een (onbegrensdeMarioS schreef:Tja, dan heb je met een Hayabusa, afhankelijk van het jaartal, inderdaad geen goede keuze gedaan. Het subframe was blijkbaar niet berekend op een duopassagier en bagageEvelKnievel schreef:ach,
en als ik eens cool op vakantie wil pak ik de Hayabusa, da's pas genieten!![]()
Het is alleen zo'n gedoe om de vrouw en 2 kids achterop kwijt te komen.
Maar dat wist je waarschijnlijk al.
Wat je ook kunt doen met zo'n machine is ze een per een meenemen tegen volle snelheid. Dan is het gezinnetje misschien nog op een deftig uur weer verenigd.
Dat is dus HET excuus om vooral niemand mee achterop te nemen.
-
Pearl Aero
- Geregistreerd lid
Precies, als je het doet, moet je het goed aanpakken en een passende caravan zoeken. Bij een 900 hoort een Solifer uit die tijd en is daarbij ook een mooie combinatie.Zweden heeft naast een grote SAAB dichtheid ook een grote caravandichtheid, qua combi niks mis mee.
En een 96 met een SMV caravan is zelfs een heel mooie combinatie
Ik zelf heb er geen, maar zal niet zeggen dat het nooit gaat gebeuren.