probleempje.....

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
dasdaas
Geregistreerd lid

probleempje.....

Bericht door dasdaas » vr 17 jun, 2005 19:09

Hallo allemaal......

De motor-swap van mijn red arrowtje is nagenoeg klaar. Heb alles aangesloten zoals 't hoort, maar krijg em alleen nog niet aan de praat. Hij wil wel starten, maar zodra ie aanslaat valt ie weer stil... dus het start geluid, een vroem -soms een beetje gesputter- en dan niks.... Tot vervelens toe.

Wat zou dit kunnen zijn? Heb de bougies al vervangen en alles nog eens nagelopen, maar kan niks vinden. Omdat ie gewoon aanslaat en ik duidelijk een benzinepomp hoor aanslaan on de achterbank, lijkt me dat ie wel gewoon benzine krijgt. Ook viel 't me op dat het pijpje uit de Turbo terug naar 't blok best wat olie lekt. Is dit normaal of slechts een gevolg van mijn vele pogingen em gestart te krijgen????

Het ruilblok is afkomstig uit een zelfde type dus het gaat gewoon om een 900 Turbo/Intercooler 8 Klepper. Heb alleen het benzine/luchtfilter geval en de intercooler origineel gehouden.

Het blok liep voor de operatie als een zonnetje, dus als een van jullie 't nog weet..... :idea: graag!

Daan

Oh ja, met de vloeistoffen is niks mis, dus er zit ook echt wel benzine in hoor!

Manic
Lid van verdienste

Re: probleempje.....

Bericht door Manic » vr 17 jun, 2005 22:34

Vervelend is dat, ik ben dat wel geen expert, maar wellicht dat ik door de volgende vragen voor een ander weer wat helderheid kan scheppen:

* Als je bij het starten gas geeft op het moment van aanpakken (lopen), blijft de motor dmv gas geven wel lopen?
* Het onstekingstijdstip... is dit goed gezet?
* Stroomverdeler/ bobine nageken?
* Alle vacuumleidingen (goed) aangesloten (geen vacuumlekkage?)
* Carterventilatie aangesloten?

Ik hoop dat je gauw een oplossing vindt! Succes en houd ons op de hoogte.

Gr,

Dennis

N van de Leur
Geregistreerd lid

Bericht door N van de Leur » za 18 jun, 2005 0:04

Heb je al gekeken of de luchtweger niet toevallig vast zit.Ik heb heb dit ooit gehad bij mijn eerste saab,ook een t8.heb toen anwb laten komen en die hadden het zo gevonden.Toch zo gek nog niet die mannen.

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » za 18 jun, 2005 13:15

Als ik de sleutel omdraai volgt een "normale" start, hoorbaar door een luide vroemmmm.... Of ik nu gas geef of niet, de motor valt na de vroemmmm weer stil. Een enkele keer heb ik dmv gas geven het blok ff, een twintig seconde ofzo, aan de praat weten te houden, maar over het algemeen is het starten en weer niks.

Heb aan de instellingen van de onsteking nog niks veranderd, maar het ging in eerste instantie om een goed lopen blok. Heb de injectoren al los gehaald en het viel me wel op dat 3 vd 4, dus niet de 5de die op 't blok zit, vrij droog zijn. Eentje is wel nat. Moet ik nu aan het huis denken of meer aan de drukregelaar?

Aan de massa ligt 't denk ik niet, aangezien de startmotor gewoon normaal draait. Ook de benzinepomp (+ zekering) werken. Zelfde geldt ook voor de vacuumslangetjes en intercooler/lucht slangen (carterventilatie?) en de stroomverdeler en bobine zijn recentelijk vervangen, dus ook die verdenk ik niet direct En als je met de luchtweger 't metalen dekseltje bedoelt boven 't luchtfilter, die zit gewoon vrij...

Wie oh wie heeft de gouden tip... :?:

Daan

De loszittende olie-retourbuis vd turbo naar 't blok heb ik inmiddels weer op de juiste plek gezet. Bleek dat ie met rubber-ringetje en al uit 't blok was gekomen.... Ff motorsteun losschroeven en je kunt er met een brug makkelijk bij.. wel zo handig dat ie weer lekdicht is, kwam toch wel wat olie door naar buiten..... :twisted:

gertjan
Donateur
Donateur

Bericht door gertjan » za 18 jun, 2005 13:53

Lijkt me een "lucht-probleem" in je brandstofsysteem!

Ik heb ditzelfde eens bij de hand gehad bij een T-8. Onluchten heeft toen goed geholpen.

succes Gert Jan

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » za 18 jun, 2005 15:02

Carterventilatie of carterontluchting.... is maar net hoe je het wil noemen.

Ik vroeg het omdat ik zelf eens zo ongeveer dezelfde symptomen heb gehad, vandaar mijn vraag van gas geven. Bij mij (16v) was toen de slang van de carterontluchting losgeschoten uit de (lucht)buis die naar van het luchtfilterhuis naar de turbo loopt, oplossing: een nieuw rubbertje, slangetje er weer in en probleem opgelost.

Gr,

Dennis

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » za 18 jun, 2005 17:42

Bedankt allemaal voor de reacties... Het is gelukt!!!

Het bleek idd een lucht-probleem in de brandstof-toevoer. Heb het hele luchtfilter met brandstof-leidingen vervangen en startte meteen. Zal 't ding nog wellis uit elkaar draaien om te zien wat er nu helemaal mis is, maar ga eerst es lekker lang rijden..... Heb ook meteen een blow-off valve, like Red Arrow, ingebouwd... en man..... wat een geluid!

Ga genieten! Maar daar weten jullie al alles van he 8)

Daan

-slotje- ?

Plaats reactie