Intercooler: T16 versus T8

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Intercooler: T16 versus T8

Bericht door Vyv » vr 24 jun, 2005 14:12

Ik zag laatst een intercooler van een classic 900 T16 (bj 1985) en die was volledig van aluminium. Terwijl dat die van mij (Red Arrow T8, bj 1987) alleen het tussenstuk van alu is, de bovenkant is zwart gelakt (misschien is het ook wel alu onder de lak). Ook leek die intercooler van de t16 groter dan de t8. Hij leek vooral hoger, en mooier zo volledig aluminium 8)

Mijn vraag: is er een verschil tussen t16 en t8 intercoolers? If so, past een t16 intercooler op een t8?

Groeten, Vyv

Manic
Lid van verdienste

Re: Intercooler: T16 versus T8

Bericht door Manic » vr 24 jun, 2005 15:21

De intercoolers van de T16 en T8 verschillen op zich niet van elkaar dacht ik, het verschil zit hem in de luchtleidingen, die van de T16 zijn dikker, waardoor er een betere (meer) airflow is (zegt men). Volgens mij is dit gewoon onderling uitwisselbaar.

Op mijn T16 heb ik de intercooler van een T8 gemonteerd (vond ik mooier, dat kleine beetje meer vermogen interesseerd me niet zo)

Greetz,

Dennis

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » vr 24 jun, 2005 15:46

de dikkere aluminium leidingen voeren warmte beter af, waardoor de temperatuur nog iets verder zakt. heeft dus niet met de airflow maar met de temperatuur te maken ;) (en lagere temperatuur --> dichtere lucht --> ietsie pietsie meer vermogen in dit geval :D)

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » vr 24 jun, 2005 17:05

Vyv schreef:Ik zag laatst een intercooler van een classic 900 T16 (bj 1985) en die was volledig van aluminium. Ook leek die intercooler van de t16 groter dan de t8. Hij leek vooral hoger, en mooier zo volledig aluminium 8)

Mijn vraag: is er een verschil tussen t16 en t8 intercoolers? If so, past een t16 intercooler op een t8?

Groeten, Vyv
Het is precies andesom :wink: , de volledige aluminium intercooler zat in de eerste turbo,s, de ander kwam pas later. (kunstof onder en bovenkant)
De maten zijn hetzelfde!
De pijpen van de nieuwere intercooler zijn beter als de oude met turbo intercooler opdruk.
En de oude type intecooler schijnt weer beter te zijn als de nieuwe, maar als je echt wat wil zet er dan een volvo 760 IC voor! :twisted:

Gr, Bennie

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » vr 24 jun, 2005 18:37

en een volvo 760 IC past op die plek of moet ie ergens voor de radiateur gehandgen worden?

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » vr 24 jun, 2005 20:01

volgens mij is die net zo breed als je radiateur en moet 'ie aan de onderkant voor je radiateur geplaatst worden.... vereist wel enig huisvlijt en pijpwerk... :P zie http://www.saabcentral.com/forums/forumdisplay.php?f=18 en vast www.900aero.com

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » vr 24 jun, 2005 20:48

Hij komt idd voor de radiator.
Het is wel jammer dat de onder grill, bumper hoe je het ook wilt noemen gesloopt hoeft te worden.

Afbeelding

Afbeelding

Ik zou hem persoonlijk toch wat kleiner maken of eentje zien te vinden die wel mooi past zodat je niet hoeft te knippen, zagen, slopen :lol: .
Ik dacht zelf aan zoiets.

Afbeelding

Afbeelding

Of zoiets als dit

Afbeelding

Gr, Bennie

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » za 25 jun, 2005 11:00

krijgt de radiateur dan nog wel koellucht genoeg?

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » za 25 jun, 2005 11:30

het volume wat de radiateur aan koellucht krijgt blijft hetzelfde, alleen de temperatuur van de koellucht is wat hoger geworden. Het zou best kunnen zijn dat je koelfan vaker aanspringt (bijvoorbeeld als je met 50 door de stad rijdt ofzo)

overigens:
Afbeelding
Dit is een minder efficiënte intercooler dan een intercooler waarbij alle lucht in zijn geheel doorstroomt van de ene naar de andere kant.

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » za 25 jun, 2005 14:42

Style&Co schreef:krijgt de radiateur dan nog wel koellucht genoeg?
Bij auto's met airconditioning is de radiateur hiervoor ook voor de radiateur van het koelwatersysteem geplaatst. Zal zo'n verschil nog niet zijn lijkt me.

Gr,

Dennis

Bart B
Geregistreerd lid

Bericht door Bart B » za 25 jun, 2005 15:44

Kan ik ook een intercooler op mijn LPT bouwen? en heeft dit zin?

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » za 25 jun, 2005 16:14

ja en ja

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » za 25 jun, 2005 16:34

Bart B schreef:Kan ik ook een intercooler op mijn LPT bouwen? en heeft dit zin?
Het is vrij simpel en het heeft zeker zin. Let er bij de aanschaf van een intercooler wel op dat je alles compleet hebt, buizen, (rubber)moffen en de bevestigings en afdekking materialen (laatste om de lucht zo efficient mogelijk langs de intercooler te leiden).

Het verschil is zeker te merken, zeker bij hogere snelheden, de auto trekt veel beter door als voorheen.

Greetz,

Dennis

Bart B
Geregistreerd lid

Bericht door Bart B » za 25 jun, 2005 17:55

hmm, ik ga er serieus over nadenken nu iig bedankt!

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » do 30 jun, 2005 0:08

Dus uit de verschillende antwoorden kan ik concluderen:

# Oudere turbo's hadden de volledig alu intercooler en de latere hadden een kunstof boven- en onderkant.

# De afmetingen verschillen niet.

# Er blijkt wel verschil in leidingen te zijn. Benny zegt dat de nieuwere (zonder turbo intercooler opdruk) beter zijn.
=> Vraag: waardoor zijn deze nieuwere leidingen dan beter?

# Benny zegt ook dat het oudere type intercooler schijnbaar beter is dan het nieuwe type.
=> Vraag: waardoor komt dit verschil?

# Ik zelf heb het nieuwere type intercooler met kunstof stukken en de oude leidingen met opdruk.
=> Vraag: Klopt deze combi? Ja toch, wat ik heb deze combinatie al veel op foto's gezien

Plaats reactie