verschillen NG900 en 9-3 motor
-
Maarten
- Lid van verdienste
verschillen NG900 en 9-3 motor
Naar aanleiding van de thread over het bouwjaar van het motorblok, de volgende vraag:
Zijn de motoren van een NG900 en 9-3 identiek, of zijn er toch kleine verschillen?
Zijn de motoren van een NG900 en 9-3 identiek, of zijn er toch kleine verschillen?
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Re: verschillen NG900 en 9-3 motor
hier wordt al 3 maanden over gedacht... dat wordt een heel gedegen antwoord! 
-
verde900
- Donateur

Volgens mij zijn die in grote mate gelijk, op het eerste jaren van de NG900 na waarin er ook een 2.0 motor zonder balansassen was, en de 2.0 lpt motor die later in de 9-3 kwam.
-
Garrett
- Lid van verdienste
Om precies te zijn: bij de 2.0i's vanaf 1995 zijn álle motoren voorzien van twee balansassen.
Voor de rest lijken ze me vrijwel identiek...
-
verde900
- Donateur

heeft een klassieke 900 dan ook een balanas?
-
Garrett
- Lid van verdienste
We hebben het hier over de NG900 en de 9-3 
maw; mijns inziens duidelijk genoeg om niet NG of classic te vermelden
Had ik dit wel gedaan had dit 2 posts en ene hoop typewerk gescheeld
De classicblokken zijn van compleet andere opbouw
maw; mijns inziens duidelijk genoeg om niet NG of classic te vermelden
Had ik dit wel gedaan had dit 2 posts en ene hoop typewerk gescheeld
De classicblokken zijn van compleet andere opbouw
-
verde900
- Donateur

daar heb je gelijk in (dat de opbouw van de klassieke 900 anders is als van de NG900) maar.... de 2.0 motor van de NG 900 is gelijk aan die van de 2.0 van de 9000 van voor `94 en die had beslist geen enkele balansas, de 2.3 had er twee en had deze al vanaf 1990
-
Garrett
- Lid van verdienste
Ik weet niet waar je het over hebt 
(mooie knop, die knop "wijzig"
)
Volgens mij heb je gelijk
(mooie knop, die knop "wijzig"
Volgens mij heb je gelijk
-
Marc
- Lid van verdienste
In de NG900 zijn er blijkbaar 5 benzinemotoren geleverd, waarvan 4 met 2 balansassen.Flèche Rouge schreef:Om precies te zijn: bij de 2.0i's vanaf 1995 zijn álle motoren voorzien van twee balansassen.
- B204I, 2.0 130pk met 2 balansassen geleverd vanaf 94
- B234I, 2.3 150pk motor met 2 balansassen, geleverd vanaf 94
- B204L, 2.0 turbomotor met 185pk met IC en 2 balansassen, geleverd vanaf 94. Wel wordt er hier een onderscheid gemaakt tussen de modeljaren 94-95 en die van na 95...
- B258I, 2.5 V6 motor, 170pk
- B206I,... geen flauw idee wat dit is, maar deze had in ieder geval geen balansassen
Marc
-
Maarten
- Lid van verdienste
De B206i was inderdaad een 2,0 16V injectie (geen turbo) zonder balansassen.marky schreef:B206I,... geen flauw idee wat dit is, maar deze had in ieder geval geen balansassen.
-
Marc
- Lid van verdienste
Dat wil dan zeggen dat er in het 900 gamma 2 2.0 injectiemotoren leverbaar waren... Waarschijnlijk zal die enkel in de base versie gezeten hebben. In de verkoopfolders is er in ieder geval niets van terug te vinden.
Wil dus ook zeggen dat die motor sneller moet zijn dan die met balansassen

Wil dus ook zeggen dat die motor sneller moet zijn dan die met balansassen
-
Garrett
- Lid van verdienste
in '95 hebben ze besloten in de NG900 ook in de turboloze motor "gewoon" 2 balansassen te plaatsen.
Van voor die datum is het dus de oude motor.
Volgens mij is er geen vermogenstoename geweest na '95
Van voor die datum is het dus de oude motor.
Volgens mij is er geen vermogenstoename geweest na '95
-
Marc
- Lid van verdienste
Zowel de b206I als de B204I waren leverbaar van 94 tot 98.
-
B235R
- Lid van verdienste
waarschijnlijk voor de verschillende afzetmarkten van deze planeet.marky schreef:Zowel de b206I als de B204I waren leverbaar van 94 tot 98.
zeer minimaal bij standaard vermogen, niet merkbaar.Wil dus ook zeggen dat die motor sneller moet zijn dan die met balansassen![]()
![]()
-
verde900
- Donateur

Die motor met balansassen liep veel stiller, echt een groot verschil, maar.... "elk voordeel hep ze nadeel"
Bij de balansas motoren ben je nog wel eens aan de beurt voor een "balansaskettingsetje" en dat is toch best prijzig, die "oude" motoren hadden stomweg minder "bewegende delen"
Bij de balansas motoren ben je nog wel eens aan de beurt voor een "balansaskettingsetje" en dat is toch best prijzig, die "oude" motoren hadden stomweg minder "bewegende delen"