Misslaan ontsteking

1947-1967
Plaats reactie
protteke
Geregistreerd lid

Misslaan ontsteking

Bericht door protteke » za 14 feb, 2009 13:51

Heb het volgende probleem bij mijn 2-takt : motor loopt doch durft soms om de een of andere reden overslaan (vooral bij lage snelheid). Rotorkop en bougies zijn reeds vervangen, bougiekabels nageken.
Iemand een verklaring ??

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Misslaan ontsteking

Bericht door 72sonett3 » za 14 feb, 2009 14:00

Wat voor type bougies heb je er in zitten?
Zie o.a viewtopic.php?t=13044

protteke
Geregistreerd lid

Bericht door protteke » za 14 feb, 2009 15:25

NGK A-8

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 14 feb, 2009 15:33

protteke schreef:NGK A-8
Dus daar zit het probleem niet in...

protteke
Geregistreerd lid

Bericht door protteke » za 14 feb, 2009 15:53

72sonett3 schreef:
protteke schreef:NGK A-8
Dus daar zit het probleem niet in...
Volens mij, ben natuurlijk niet de grootste techneut, niet.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 14 feb, 2009 15:57

Zou nog speling in de verdeleras kunnen zijn...

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 14 feb, 2009 17:31

Probeer het volgende eens:
Sluit eens een stroboscoop aan alsof je de ontsteking afstelt. (bij een 2takt zal dat ook wel met de klem rond de bougiekabel van de eerste cilinder zijn). Start de motor en wacht tot het euvel zich voordoet. Kijk zorgvuldig naar de frequentie van het oplichten van de strobo-lamp. Als dat regelmatig is, verplaats de klem dan naar de volgende bougiekabel en kijk opnieuw zorgvuldig, vooral als het onregelmatige lopen zich voordoet. Wissel de klem niet te snel van bougiekabel. Kijk zorgvuldig, bijv. door de lamp te richten op een vlak plaatdeel oid.

Als het in 1 van de cilinders of bougies of kabels zit, zal je het zien wanneer de klem van strobolamp om 1 van de kabels zit: de strobolamp flitst onregelmatig als hij is aangesloten op 1 van de kabels.
Stel dat het niet uitmaakt: de lamp flitst infrequent bij alle cilinders, dan weet je (waarschijnlijk) dat je het probleem 'lager' moet zoeken: ontstekingsdeel vanaf de verdelerkap omlaag.

Ik weet niet of je een rotor van een andere -goedfunctionerende- 2takt kunt lenen: in kringen van Engelse klassiekers blijkt er een grote partij rotors verkocht te worden / te zijn verkocht die een soort klinknageltje hebben. Gevolg is dat de stroom de kortste weg zoekt: via het nageltje en niet via het uiteinde van de rotor. Gevolg: onregelmatig of helemaal niet lopen. Daarom, probeer het met een erkend goed werkende rotor.

Is dit niet de oplossing: dan denk ik dat je het nog lager moet zoeken: laagspanningskant van de bobine (contacten schoon? Kabeltje niet gebroken?) Of inderdaad de verdeleras.

Menno

Menno

protteke
Geregistreerd lid

Bericht door protteke » za 14 feb, 2009 18:04

heel erg bedankt Menno, hier kan ik al mee aan de slag :wink:

Plaats reactie