Ben als klein kind opgegroeid met Saabs (vandaar de afwijking)... veel van die saabs reden op gas. Heb er nooit veel problemen (extra onderhoud etc.) over gehoord in de familie.
dat zal de reden zijn dat ik zelf ook een positieve grondhouding heb (om Ruud Lubbers maar te citeren) jegens deze brandstof en dit is dan ook de reden dat ik (van gas naar benzine naar diesel naar benzine) nu vrolijk op gas rijdt. Een 9-3 lpt (MY '00 dus T5 etc. schijnen er goed/beter tegen te kunnen) met Hirsch chip én een Vialle installatie. Ergo; supersnelle bak die ondanks de 1 op 9 toch heel voordelig uitpakt qua kostenplaatje. Zijn niet veel auto's van 200 pk die voor 4,5 eurocent per km rondrijden.
Momenteel is het verschil bij mijn pomp (de Makro in A'dam) meer dan 1 euro per liter (!). Ook diesel is duur vind ik (2 jaar geleden nog onder de 80 eurocent, nu 1,05 o.i.d.).
Alle verhalen over dat gas om op te koken is en dat t duurder zou zijn (meer kans op slijtage) ten spijt; Volgens mij is een gasrijder (zeker met G3 installatie én zeker bij een occassion waar t al inzit) momenteel en in de toekomst de lachende derde. Benzine zal er niet goedkoper op worden lijkt me. Ceteris Paribus het huidige WB regime.
Saabs zijn bij uitstek auto's die daar goed tegen kunnen als je in ogenschouw neemt dat vele i-tjes en lpt's (en een aantal sporadische fpt's) er vrij probleemloos mee rondrijden.
Het frappante aan bovenstaande vind ik dat het tij zo snel kan keren. Nog geen jaar geleden was er sprake van dat lpg inbouw en tankmogelijkheden aan de pomp aan t uitsterven waren. Nu schijnt het een dermate grote revival mee te maken (er zijn meer rekenaars die zat worden om 100 euro benzine in een tank te gooien) dat inbouwboeren het werk net aankunnen én dat er een capaciteitsprobleem wordt verwacht bij de productie en bevoorrading van lpg.
Positieve bijkomstigheid is dat het milieu er veel minder mee belast wordt dan igv diesel (die ook nog es gezondheidrisico's mee zich meebrengt, zeker met de common rails) en benzine.
Anyway; lang verhaal met als moraal; Ben blij dat ik op gas rij (en dat rijmt ook nog es
PS En voor de fun rij ik in t weekend vervolgens weer heerlijk en hard in mijn classics op benzine die ik aan de pomp ook lachend weer verwen met Vpower of andere dure verwennerij. Beetje paradoxaal dus.