Hemeltje

1985-1987
A-J
Geregistreerd lid

Hemeltje

Bericht door A-J » zo 31 jul, 2005 20:31

Mijn 90 houdt het alweer tijden goed uit. Net terug van een trip naar tsjehie waarin mijn 90 de rol van trekhaak speelde, 4 pubers, ikzelf, volledige bagage, en een veel te zware aanhanger getrokken. Ging allemaal prima. kinderen hebben lol gehad. alleen wat jammer dat mijn hoedenplank is overleden tijdens de tocht.

Nee het is niet zo slim om heel veel zware spullen daarop te leggen, oh, maar bij mijn vader.. Dit is niet je vaders auto maar een oude auto. oude auto's gaan kapot snap je. oh sorry Anne-Jan.

maar goed, ik van de week een nieuwe hoedenplank geklust, beetje passen en meten, maar dan zit ie ook behoorlijk.

nu toch aan het klussen geslagen zat ik te denken om mijn hemeltje te vernieuwen. Ben al bij de brezan en halffords geweest, maar de mensnen daar konden mij niet echt helpen.

nu is mijn vraag: waar haal ik nieuwe stof vandaan??? en het liefste voor minder dan 40 euro, ja studentenbudget,en toch een knappe auto willen rijden.

en hoe moet ik alles losschroeven, heb de twee panelen bij de hoedenplank al los, wleke zijn nu aan de beurt om alles los te krijgen.

ben zelf niet echt een klusser puur sang maar begin het wel een beetje leuk te vinden. Als ik de hle schaal dus los heb, dan flink schuuren, lijmen en plakken en weer terug zetten, thats it?

waar kan ik hier meer over te weten komen?

Gripen
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Gripen » zo 31 jul, 2005 21:00

Kijk eens bij "zoeken", en type hemeltje of hemel in. Hier is al heel veel over geschreven, ook op het 900 forum.

wijba
Geregistreerd lid

Bericht door wijba » zo 31 jul, 2005 21:29

Weet iemand misschien een adres om een hemel te laten bekleden, of een nieuwe hemel te kopen??

Heb al het een en ander afgezocht op internet, ook hier op het forum, maar kon niets vinden.

Met spuitlijm, 3M of Bison, helpt niet.

GTZ Wijnand 8)

gertjan
Donateur
Donateur

Bericht door gertjan » zo 31 jul, 2005 21:59

Op advies van Saabcenter Gol ben ik in het verleden wel eens bij ondergenoemde heren geweest.

Cabrio Hoods Cabrioletdaken
Doejenburg 4/A
4024HE Eck en Wiel [kaart]
Tel: 0344 693694

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » zo 31 jul, 2005 22:29

1. Zelf doen met goed materiaal = ca. 150 euro (3 bussen 3M lijm en goede hemelstof). Veel en precies werk, met de kans dat het mis gaat.
2. Laten doen door een profi bekleder = 300 a 350 euro.
3. een goede gebruikte kopen. Is ff zoeken maar wellicht dat je dan rond de 40 euro klaar kunt zijn

In alle gevallen dien je ze allebei zelf te monteren. Zeker met een schuifdak ben je er toch nog ff zoet mee.

Maar... wel eer van je werk. Niks irritanter dan steeds tegen een vies en hangend hemeltje aan te kijken.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » ma 01 aug, 2005 8:53

Bij partsforsaabs.com kun je de zet kopen in de exacte kleur die je al hebt. Werkt super en is veel goedkoper dan laten doen, als student heb je ook nog ruimschoots de tijd om het goed te doen. Voor 40 euro heb je de set niet, maar het lijkt me stug dat je voor die prijs iets gaat vinden.
Wat betreft loshalen, gewoon alle "dingen" die aan de hemel zitten eraf halen c.q. schroeven en dan de steunen tussen de voor en achterstoelen (waar de gordels aan bevestigd zijn) loshalen en de twee steunen voorin aan de zijkant van het voorruit loshalen. En voila een losse hemel. Haal voor de zekerheid de hoedenplank eruit, want hij kan zonder demontage van ruiten uit de auto, maar dat is niet heel ruim bemeten en de schaal van de hemel is nogal kwetsbaar.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » ma 01 aug, 2005 10:12

volgens mij zou bij een 90 de schaal ook nog (net!) via de voordeur eruit kunnen... iig wel bij een 2-deurs 900.

gertjan
Donateur
Donateur

Bericht door gertjan » ma 01 aug, 2005 11:51

2. Laten doen door een profi bekleder = 300 a 350 euro.
Ik heb bij cabriohood begin vorig jaar 250,- betaald inclusief uit- en inbouwen en inclusief de bekleding achter de twee raamstijlen bij de kofferbak.
Voor een paar tientjes ook nog twee stukken van de leren zitting van de bestuurderstoel laten vervangen!

enneh.., inclusief schuifdak!!!

A-J
Geregistreerd lid

Bericht door A-J » ma 01 aug, 2005 15:03

Ok dus bij www.partsforsaabs.com moet ik kijken als ik het zelf wil doen.

goed hemeltje in het engels, heaven lijkt me stug. na een beetje rondzoeken, is het headlining? of bestel ik dan de verkeerde produkten. en die lijm moet ik er zeker zelf bij halen?

en de ervaringen daarmee zijn wel goed toch? las ergens een verhaal dat het allemaal prima was wat ze leverden, alleen de lijm droogt snel, maar komt goed, ik kan snel plakken.

alvast bedankt.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » ma 01 aug, 2005 15:41

ALs je zo'n headlining kit bestelt dan krijg je er alles bij (3 meter stof, lijm en instructies), zie hier.

Vind het alleen een beetje raar dat je de lijm niet los kan bestellen als je buiten de UK woont (waarschijnlijk vanwege het feit dat het als te een gevaarlijk produckt bekend staat) maar bij de kit wordt daar nergens melding van gemaakt...

Volgens mij kan je het ook goed&goedkoop bij vdv_autos laten doen, alleen is hij momenteel een aantal weken op vakantie. begreep dat ze bij sc aardig onder de indruk waren van het werk van vdv?

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » ma 01 aug, 2005 16:03

Lijm droogt inderdaad snel, beter kun je niet de hele hemel en schaal in een keer inspuiten, maar deel voor deel vanuit het midden beginnend. Wel goed opletten dat de hemelbekleding ruim over de randen ligt. En inderdaad hemelbekleding in het engels is headlining! 8)

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » ma 01 aug, 2005 17:11

vdv laat het ook doen en die vraagt er los geleverd ook 300 euro voor (althans 2 wk geleden).

Tenkio
Geregistreerd lid

Bericht door Tenkio » ma 01 aug, 2005 21:06

En, voor de échte zuunigerds onder ons:
Probeer 't 'ns met knopspelden!
Bovendien ben je zo ook nog 'ns verzekerd van leuke reacties van medepassagiers...

Leonardo da Vinci

Bericht door Leonardo da Vinci » wo 17 aug, 2005 23:17

Al dat gedoe om in de hemel te zitten. Ik heb em er zojuist uit gehaald (99), net zoals voorheen uit een 900. Past goed door de voordeur, trouwens,.. maar je moet oppassen met name waar het interieur licht aan de zijkant zich bevindt, want daar is die kwetsbaar. (Dus niet aan een kant laten hangen!)

Persoonlijk vindt ik het prettig, kaal. Dan hoor je de motor mooi, ..of regen wat op de schaal van de auto tikt.

ALs het stof nog aan te zien is, kun je ook met een naald er doorheen prikken en lijm spuiten.

csruys
Geregistreerd lid

hemeltje

Bericht door csruys » za 24 sep, 2005 16:01

Goed idee, spreekt me wel aan, met een naald lijm erin spuiten. mijn enige vraag is alleen wat voor een lijm hier het beste voor te gebruiken is?

Als iemand hier een antwoord op heeft hoor ik het graag!

Groeten,

Sebastiaan

Plaats reactie