Ik vind het dapper en verstandig dat heer Kappe zich in de discussie mengt. Zo kan hij duidelijk zijn visie geven en de forummers kunnen idd de andere kant van het verhaal lezen. Zoals gewoonlijk lopen de versies om begrijpelijke redenen nogal uiteen....
Ik sluit me dan ook bij niemand maar probeer het verhaal van beide zijden te bezien. In ieder geval is er een probleem!
Ik denk dat de koper de mensen bij uw garage niet in een kwaad daglicht wil stellen maar dat hij wanhopig tracht om toch nog iets goed uit deze ellende te halen zodat dit niet uitdraait op een kater. Wellicht was het verstandiger, evt aanvankelijk, geen namen te noemen. Internet heeft een grote groep toehoorders en dat kan voor- maar ook nadelen hebben.
Hoe de verkoopsbesprekingen zijn verlopen kan ik hiervanuit niet overzien. Ik heilig zelf altijd het motto dat afdingen mag zolang beide partijen achteraf vinden dat ze een leuke deal gesloten hebben. Wie het onderste uit de kan wil hebben krijgt het deksel op de neus....
Hoewel mondelinge overeenkomsten rechtsgeldig zijn maakt een verhaaltje op schrift op de koopacte vaak meer duidelijk dan 1000 woorden.
Toch blijf ik het vreemd vinden dat een waarschijnlijk gerenommeerd merkdealer dan meewerkt aan een deal onder dergelijke voorwaarden meewerkt om een prijsvoordeel te scheppen. (omdat het nog altijd om een stuk gecompliceerde techniek gaat wat ogenschijnbaar in goede staat verkeert maar heel wat ellende kan herbergen). Natuurlijk kan je daar een klant mee over de streep trekken in deze economisch beroerde tijd maar daarmee stelt hij de goede naam van z'n bedrijf in de waagschaal. Een goede auto kan altijd met garantie worden verkocht aan een andere potentiële koper, terwijl een auto met een te groot risico naar de handel kan worden doorgestoten. Nu een middenweg met een ogenschijnlijk goede auto is bewandeld ondervinden beide partijen er ellende van..
Ook de opmerking van Mark, (wij weten wel wat het is om zonder garantie te kopen maar daar is de prijs dan ook naar het eventueel te lopen risico) dat de koper nogal een risico neemt om op die manier een auto te kopen waar ie op moet kunnen bouwen, is terecht, bepaald een vreemde beslissing en waarschijnlijk uit zuinigheid of gebrek aan- geboren.
Mag ik vragen om welke staat/bouwjaar/kilometerstand het van de betreffende auto het eigenlijk gaat, dat zou de handelwijze kunnen verduidelijken.
Ik hoop niet dat de onderlinge verhoudingen te veel vertroebeld zijn voor het volgende:
Even slikken en nogmaals op een redelijke manier met elkaar om de tafel gaan om elkaar tegemoet te komen en tot een goede oplossing te komen lijkt mij het beste. In dat geval zullen beide partijen concessies moeten doen.
Ik denk dat beide partijen er uiteindelijk mee gebaat zijn.
Goed nieuws doet het altijd goed op het Saabforum.

Cornell