Saab liefhebber in de problemen

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
tgremlin
Geregistreerd lid

Bericht door tgremlin » di 09 aug, 2005 12:13

Echter, consumentenrecht is bindend voor zowel leverancier als klant. Onderlinge afspraken dienen dus altijd BINNEN de grenzen van de wet te worden gemaakt. Een onderlinge afspraak kan, voor zover ik weet (en ik ben zelf ook 'leverancier', al is het niet van auto's) NOOIT een wettelijke aansprakelijkheid uitschakelen. Dus ook al is er 'afgesproken' dat er geen garantie wordt gegeven, dan is de leverancier TOCH aansprakelijk voor de wettelijk bepaalde garantie-termijn. Met andere woorden, de wettelijk gestelde 'redelijke garatietermijn' kan niet worden uitgeschakeld door een 'onderlinge afspraak'. In het kort: een leverancier is ALTIJD wettelijk verplicht om deugdelijke waar (volgens de wettelijke definitie) te leveren.

Dit is overigens ook de reden dat je bijvoorbeeld 'leveringvoorwaarden' na opstellen altijd door een jurist moet laten controleren. Als er clausules instaan die in strijd zijn met de wet dan verliezen de 'voorwaarden' hun wettelijke waarde.

Ik begrijp dat dit erg vervelend kan zijn voor het betreffende garagebedrijf, maar leveranciers zijn zich vaak niet bewust van het wettelijke risico dat zij zelf lopen bij het maken van dergelijke afspraken :?

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 09 aug, 2005 12:14

Dat was dus de "handelsbasis" dat kan goed gaan, maar dat doet nu zeer.

nacra 93
Donateur
Donateur

Bericht door nacra 93 » di 09 aug, 2005 12:15

Maar het 'min'bedrag is wel betaald en dus zijn de rechten weggewuifd

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 09 aug, 2005 12:16

nacra 93 schreef:Maar het 'min'bedrag is wel betaald en dus zijn de rechten weggewuifd
Op "handelsbasis" heb je die rechten niet.....

tgremlin
Geregistreerd lid

Bericht door tgremlin » di 09 aug, 2005 12:22

verde900 schreef:Dat was dus de "handelsbasis" dat kan goed gaan, maar dat doet nu zeer.
Voor zover ik weet dient een verkoop dan specifiek als zodanig te worden benoemd. Afspaken maken over wel of geen garantie hebben geen strekking als de koper zich opstelt als 'consument'. Dus de leverancier kan zich hierop alleen beroepen als de verkoop WEDERZIJDS is aangegaan als 'handelsverkoop' (en uitgaande van het verhaal geloof ik niet dat dit zo is).

Overigens is een 'handelsverkoop' volgens mij bedoeld voor 'handelaren' (hoe kom je erop) en wordt daarbij de garantie-verplichting dus overgedragen op de kopende partij waarbij er van uit wordt gegaan dat die kopende partij op zichzelf ook veer gaat verkopen (en dus die wettelijk verplichte garantie dient te geven).

Overigens is consumentenrecht erg tricky (vatbaar voor verschillende uitleg enzo), dus ik denk dat het zinnig is om degelijk juridisch deskundig advies in te winnen.

nacra 93
Donateur
Donateur

Bericht door nacra 93 » di 09 aug, 2005 12:24

Zou mooi zijn betaal ik voor een andere auto altijd minder ,zonder garantie en beurt, en ga dan zeuren als ik panne krijg.
Super,bedankt voor de tip

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » di 09 aug, 2005 12:27

J.kappe schreef:Deze heer heeft de auto aangeschaft met de duidelijke afspraak dat er GEEN AFLEVRINGSBEURT EN GEEN ENKELE GARANTIE gegeven zou worden.
Om de aanschafprijs voor hem zo laag mogelijk te houden heeft hij zelf voor deze keus gekozen!
Is het niet handig om als officieel dealer dit soort deals (lage prijs, geen garantie) niet aan te gaan en over te laten aan 'de handel'. Als dealer zou je dan de bovag grens voor garantie kunnen aanhouden van 4.500 Euro. Alle twijfelachtige wagens onder die grens doorstoten naar de handel (gebeurt toch al neem ik aan). Alle wagens boven die grens zowiezo nalopen en met (beperkte) garantie verkopen, uiteraard voor een dealerprijs. Iedereen die voor het spreekwoordelijke dubbeltje op de eerste rang wil zitten, gaat maar shoppen bij Creij o.i.d. Als dealer moet je geen riskante wijzes van handel aangaan.

Op deze wijze lijkt het mij praktisch uitgesloten dat situaties als deze ontstaan. Want afgezien van het juridische getouwtrek, je bedrijf heeft onomwonden een negatief verhaal te pakken. Negen keer gaat het goed en de tiende keer gaat het flink mis. De gevolgen zijn bekend.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 09 aug, 2005 12:29

tgremlin schreef:
verde900 schreef:Dat was dus de "handelsbasis" dat kan goed gaan, maar dat doet nu zeer.
Voor zover ik weet dient een verkoop dan specifiek als zodanig te worden benoemd. Afspaken maken over wel of geen garantie hebben geen strekking als de koper zich opstelt als 'consument'. Dus de leverancier kan zich hierop alleen beroepen als de verkoop WEDERZIJDS is aangegaan als 'handelsverkoop' (en uitgaande van het verhaal geloof ik niet dat dit zo is)..
Heb jij de omschrijving op de order of op de factuur dan gelezen? ik ook niet, maar in de omschrijving zit het hem.

tgremlin
Geregistreerd lid

Bericht door tgremlin » di 09 aug, 2005 12:31

nacra 93 schreef:Zou mooi zijn betaal ik voor een andere auto altijd minder ,zonder garantie en beurt, en ga dan zeuren als ik panne krijg.
Zoals ik al aangaf moet een leverancier op de hoogte zijn van het consumentenrecht. En zoals wouter ook al aangeeft kun je dit soort 'problemen' als leverancier heel goed uit de weg gaan.

Om dus antwoord op je vraag te geven: inderdaad, als een leverancier dit niet weet en jou op die basis een auto verkoopt gaat'tie volgens mij nat. Kwestie van 'op de blaren zitten' :cry:

tgremlin
Geregistreerd lid

Bericht door tgremlin » di 09 aug, 2005 12:33

verde900 schreef:Heb jij de omschrijving op de order of op de factuur dan gelezen? ik ook niet, maar in de omschrijving zit het hem.
Hier heb je helemaal gelijk in. Maar als daar op staat dat het een 'handelsverkoop'betreft dan denk ik dat de koper niet zijn verhaal hier zou posten (maar je weet natuurlijk nooit). Daarom zei ik ook 'uitgaande van het verhaal...'

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 09 aug, 2005 12:51

Wouter schreef:Is het niet handig om als officieel dealer dit soort deals (lage prijs, geen garantie) niet aan te gaan en over te laten aan 'de handel'. Als dealer zou je dan de bovag grens voor garantie kunnen aanhouden van 4.500 Euro
Iedere klant die de dealer naar de handel laat gaan is hij wel kwijt.
Wouter schreef:Alle twijfelachtige wagens onder die grens doorstoten naar de handel (gebeurt toch al neem ik aan)
Het criterium twijfelachtig kun je niet aan een prijs hangen, onder die € 4.500,-- zullen hele mooie en echte SAAB's ingenomen worden, waarvan wij als SAAB kopers een leuke echte voor niet teveel geld kunnen aanschaffen, gewoon zonder garantie en zo mee.
Alleen als je alle risico's wilt uitsluiten betaal je daar ook de/een prijs voor, als je de prijs niet wilt betalen moet je daarover eigenlijk ook niet zeuren, dan spring je verder als je stok lang is en daar zitten risico's aan.

nacra 93
Donateur
Donateur

Bericht door nacra 93 » di 09 aug, 2005 12:56

Alleen als je alle risico's wilt uitsluiten betaal je daar ook de/een prijs voor, als je de prijs niet wilt betalen moet je daarover eigenlijk ook niet zeuren, dan spring je verder als je stok lang is en daar zitten risico's aan.
:bluethumb:

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » di 09 aug, 2005 13:02

Ik vind het dapper en verstandig dat heer Kappe zich in de discussie mengt. Zo kan hij duidelijk zijn visie geven en de forummers kunnen idd de andere kant van het verhaal lezen. Zoals gewoonlijk lopen de versies om begrijpelijke redenen nogal uiteen....
Ik sluit me dan ook bij niemand maar probeer het verhaal van beide zijden te bezien. In ieder geval is er een probleem!
Ik denk dat de koper de mensen bij uw garage niet in een kwaad daglicht wil stellen maar dat hij wanhopig tracht om toch nog iets goed uit deze ellende te halen zodat dit niet uitdraait op een kater. Wellicht was het verstandiger, evt aanvankelijk, geen namen te noemen. Internet heeft een grote groep toehoorders en dat kan voor- maar ook nadelen hebben.
Hoe de verkoopsbesprekingen zijn verlopen kan ik hiervanuit niet overzien. Ik heilig zelf altijd het motto dat afdingen mag zolang beide partijen achteraf vinden dat ze een leuke deal gesloten hebben. Wie het onderste uit de kan wil hebben krijgt het deksel op de neus....
Hoewel mondelinge overeenkomsten rechtsgeldig zijn maakt een verhaaltje op schrift op de koopacte vaak meer duidelijk dan 1000 woorden.
Toch blijf ik het vreemd vinden dat een waarschijnlijk gerenommeerd merkdealer dan meewerkt aan een deal onder dergelijke voorwaarden meewerkt om een prijsvoordeel te scheppen. (omdat het nog altijd om een stuk gecompliceerde techniek gaat wat ogenschijnbaar in goede staat verkeert maar heel wat ellende kan herbergen). Natuurlijk kan je daar een klant mee over de streep trekken in deze economisch beroerde tijd maar daarmee stelt hij de goede naam van z'n bedrijf in de waagschaal. Een goede auto kan altijd met garantie worden verkocht aan een andere potentiële koper, terwijl een auto met een te groot risico naar de handel kan worden doorgestoten. Nu een middenweg met een ogenschijnlijk goede auto is bewandeld ondervinden beide partijen er ellende van..
Ook de opmerking van Mark, (wij weten wel wat het is om zonder garantie te kopen maar daar is de prijs dan ook naar het eventueel te lopen risico) dat de koper nogal een risico neemt om op die manier een auto te kopen waar ie op moet kunnen bouwen, is terecht, bepaald een vreemde beslissing en waarschijnlijk uit zuinigheid of gebrek aan- geboren.
Mag ik vragen om welke staat/bouwjaar/kilometerstand het van de betreffende auto het eigenlijk gaat, dat zou de handelwijze kunnen verduidelijken.

Ik hoop niet dat de onderlinge verhoudingen te veel vertroebeld zijn voor het volgende:
Even slikken en nogmaals op een redelijke manier met elkaar om de tafel gaan om elkaar tegemoet te komen en tot een goede oplossing te komen lijkt mij het beste. In dat geval zullen beide partijen concessies moeten doen.
Ik denk dat beide partijen er uiteindelijk mee gebaat zijn.
Goed nieuws doet het altijd goed op het Saabforum. :-)
Cornell

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » di 09 aug, 2005 13:02

ik vind niet dat hansen de dealer in een kwaad daglicht stelt. Het lijkt me een duidelijke lezing die overeenkomt met hetgeen de dealer schrijft.

Ik vind dat als hij een auto koopt die bij een dealer te koop staat, niet na 4000 km de complete motor kapot mag draaien. De dealer moet dan ten minste alles in het werk stellen om in ieder geval een coulance toe te passen.

Volgens mij mag een Bovag bedrijf boven een bepaalde waarde niet een auto verkopen zonder garantie. Vind het in ieder geval not done!

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 09 aug, 2005 15:36

erik schreef:Volgens mij mag een Bovag bedrijf boven een bepaalde waarde niet een auto verkopen zonder garantie. Vind het in ieder geval not done!
Dat mag natuurlijk wel, mits op de eerder genoemde "handelsbasis".

Stel je eens voor, je wilt je eigen unieke oude SAAB die nog in nieuwstaat verkeert in gaan ruilen op een nieuwe en omdat een dealer deze beter niet particulier KAN verkopen moet deze de handel maar in, een SAAB mag dan bij een SAAB dealer nog wat opleveren in de handel doet deze dat beslist niet.
Ik koop voor niet teveel geld en zonder garantie de SAAB van mijn keuze, ik neem de gok, en je hoort me er niet over als ik met brokken zit.
Ben wel nieuwsgierig hoe jullie dat zien....

Plaats reactie