De zeldzame Saab 9000 2 deurs coupe (en estate)

1984-1997
Sander
Forum Admin

De zeldzame Saab 9000 2 deurs coupe (en estate)

Bericht door Sander » ma 26 apr, 2004 19:51

Hallo 9000 liefhebbers,

Al een paar keer heb ik op internet een aantal foto's gevonden van de Saab 9000 coupe (2 deurs). Het is helaas een model geworden dat nooit in productie is gegaan :( Erg mooi, zo'n zilvere 9000 2 deurs turbo!

Heeft iemand meer informatie over deze modellen??

Deze stond ooit ergens te koop:
Afbeelding

Ongeveer dezelfde auto:
Afbeelding
Dit zou ook knap Photoshopwerk kunnen zijn gezien deze ook van de site afkwam waar ook de blauwe 9000 estate stond (zie verderop).
Een oude advertentie van Bob Fallis - hij schreef: 3/25/03
Message from Bob Fallis
Subject: For Sale: 1989 Saab 9000 Turbo 2Dr Concept Car
==================
Color: Black Cherry - Trans: Manual - Mileage: 16,500 - Price: $16,500

Ever had the desire to drive a unique automobile? Let's face it, everybody likes to be different, do unusal things or drive a special car. It is hard to stick out in this era of mass production.
Even if you drive a $80,000 dollar vehicle, you are bound to run into another one just like yours. Let me introduce to you the rare opportunity to own a one-off vehicle, a Saab 9000 Coupe (2 door) Concept Car. ASC and Saab together went to great detail in creating this one of a kind vehicle.
The donor vehicle was a 1989 Saab 9000 CD Turbo 5-speed. Literally hundreds of engineering hours went into the preparation and execution of this vehicle. Not to go too much into the technical details: the following describes what had to happen to go from a 4 door to a 2 door 9000. Accomplishing the actual body redesign required relocation of the "B"-pillars, fabrication of new front doors, interior trim panels, new side window glass, new side moldings and "C"-pillar trim details.

In the second phase ASC and Saab focused on giving the car a more aggresive look and ride. The car was lowered by 2 inches, fitted with 16" ROH wheels and P225/50 tires. A front air dam with integral driving lights, lower body appliques, a rear valance panel with integral exhuast tip and rear decklid spoiler were all custom made.
Finally, this concept car was painted Black Cherry. The result is mesmerizing to say the least.
Saab and ASC were so pleased they shipped the vehicle all over the world to feature at main auto shows (ie Geneva, Detroit, Chicago and Los Angeles).
Although the public and press were all in favor, Saab opted against bring the car into production. This means that this Saab 9000 Coupe Concept Car truly is a one of a kind piece of automotive history.

Being an ASC employee at the time, I had the opportunity to purchase this car in 1995. This makes me the first "private" owner. Today you have the chance to own this professionally made concept car for just a fraction of the cost spend in creating it.
Hier de foto's die bij de advertentie hoorden:
Afbeelding

Dit is vind ik persoonlijk een erg mooie versie:
Afbeelding

Dan is er natuurlijk ook nog de zeldzame 9000 estate uitvoering. Alleen door eigen klusproject of photoshop op de wereld gezet.

Al eerder op dit forum te zien:
Afbeelding

en een knappe Photoshop versie:
Afbeelding
(de originele foto heb ik vorig jaar een keer gezien. het is een Saab 9000 Anniversary uit 1997)

Groeten,
Sander

verde900
Donateur
Donateur

Re: De zeldzame Saab 9000 2 deurs coupe (en estate)

Bericht door verde900 » ma 26 apr, 2004 20:09

leuk zo´n aparte SAAB 9000, een heel gave maar wat onpractische (waarschijnlijk gewoon bestaande) auto,
die "oude" zwarte 2drs 9000 stond vorig jaar (of het jaar daarvoor) te koop op e-bay.
ik heb ook al eens een prototype 9000 CS AWD gezien, in Trollhattan gewoon op straat.

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » ma 26 apr, 2004 21:46

Al zou de laatste versie goed te bouwen zijn.
Ik heb al eens in de auto week een verbouwde Seat Toledo gezien, die voorzien was van een vijfde deur die er een estate van maakt.

Dat is natuurlijk ook vast bij de 9000 mogelijk.
Gewoon de klep vervangen.

Hannes

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » ma 26 apr, 2004 21:51

niet helemaal waar, er bestaat een Volvo 440 "estate" en een Renault 25 estate, daarbij verdwijnt de 5e deur ten gunste van een polyester "bakkie" waarin een stukje dak en een achterklep zit, datzelfde bakkie zal er ook voor de seat geweest zijn, voor die 9000 is gebruik gemaakt van (een stuk van) de koets van een Lancia Thema estate, dat is ff meer werk (maar wel een stuk mooier)

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » di 27 apr, 2004 6:47

Deze foto's van eeen 9000 estate heb ik nog ergens. hier is volgens mij gebruik gemaakt van een 9000 cd.

Afbeelding
Afbeelding

Kookaburra
Geregistreerd lid

Bericht door Kookaburra » di 09 aug, 2005 20:45

jammer dat die coupes niet in productie genomen zijn, maar ja doen ze nu niet hetzelfde met de 9-5, in ieder geval wel een estate, net zoals nu bij de 9-3. Maar nog geen 9-5 coupe....

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » di 09 aug, 2005 21:39

Die twee zilveren zijn inderdaad knap photoshopwerk, vooral die tweede.

Harmen
Geregistreerd lid

Bericht door Harmen » di 09 aug, 2005 23:36

gj9000 schreef:Die twee zilveren zijn inderdaad knap photoshopwerk, vooral die tweede.
Volgens mij is die bovenste zilveren geen photoshop, maar een echte. Er stond er vorig vorig jaar volgens mij een te koop op marktplaats. was door een carosserie bouwer in zweden gemaakt.

DaVinz
Geregistreerd lid

Bericht door DaVinz » do 11 aug, 2005 16:56

wat lijken die versies toch enorm veel op de volvo 940 vinden jullie niet?

Afbeelding
Afbeelding

Oostland
Geregistreerd lid

Bericht door Oostland » do 11 aug, 2005 17:14

de coupe´s al helemaal
(240 coupe en CD coupe)

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 11 aug, 2005 17:15

DaVinz schreef:wat lijken die versies toch enorm veel op de volvo 940 vinden jullie niet?
Als rode achterlichten de criteria zijn heb je zeker gelijk, anders..... niet

nacra 93
Donateur
Donateur

Bericht door nacra 93 » do 11 aug, 2005 17:16

gelukkig een echt verde antwoord :lol:

Oostland
Geregistreerd lid

Bericht door Oostland » do 11 aug, 2005 17:20

Hoek van de voor en achterruiten.
De grote van de kofferbak en de neus, breedte van de koplampen.
Breedte hoogte lengte.
Allen de volvo heeft een typerende knik vlak onder de zijruiten, wat bij Saab vlakker is.
Verder zijn de bumpers anders, en de B stijlen.
Maar het is net een als de Saab een grote statige Zweed.

DaVinz
Geregistreerd lid

Bericht door DaVinz » do 11 aug, 2005 17:27

nacra 93 schreef:gelukkig een echt verde antwoord :lol:
Afbeelding en ik begin het te leren om er niet op in te gaan :P

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » do 11 aug, 2005 17:31

Afbeelding

En nu verde?
Is dit al wat beter?

Plaats reactie