Workshop / Klusdag in Rijen (NB) - za 9 Mei 2009

Op dit forum kun je alles lezen over meetings die door Saabforumleden worden georganiseerd.
Plaats reactie
aZuL2001
Geregistreerd lid

Bericht door aZuL2001 » do 26 mar, 2009 13:09

De Black Sludge controle gaat Werli zelf doen. Dat gaat zeker geen hele dag duren.
Het is ook niet de bedoeling dat we de hele dag BS checks gaan doen, die ene case is ook meer een demo dan iets wat de mensen zelf willen gaan doen lijkt me.

Je aanmelding en gewenste tijd op de brug is geen probleem. (heb nog een 4e brug achter de hand ;) )
Idee is om zeker een planning te maken, en daarbij is volgorde van aanmelding ook een factor.

Zoals het er nu naar uitziet hebben we naast de sleutelbegeleiding, ook een poetsdemo / instructie ter plaatse.
Lederbehandelingsdemo / instructie is nog onder voorbehoud, en als er voldoende interesse (werk) is voor een uitdeuken zonder spuiten sessie dan kan ik daar ook wat mee.

Mijn idee was om het nog even een week te geven en dan het wat concreter proberen te maken.
Dan weten we ook of er bijvoorbeeld nog Xenon centraal aangeschaft moet worden, of andere onderdelen en upgrade's.
(flatblades is al gesuggereerd, maar ben ook nog aan het kijken of Speek te mobiliseren is. (Speekstage1 upgrade's ter plaatse bijv.))

Maar volgens mij hoef je je geen zorgen te maken of je uitlaat wel gaat lukken. ;)

DaVinz
Geregistreerd lid

Bericht door DaVinz » vr 27 mar, 2009 18:01

heren,

Nel was hier net, en had bij het zien van de lux een geweldig idee.

"kan je de lux niet meenemen naar de klus dag in Rijen".

Perfect. Ik heb namelijk al een versnellingsbak liggen.. motor zit er "los" in... en dat is ook het enige wat er aan moet gebeuren... is dit een idee?

aZuL2001
Geregistreerd lid

Bericht door aZuL2001 » vr 27 mar, 2009 19:22

Het is een idee, ja.

Maar of het haalbaar is ? :)
Laat ik aan de techneuten over...

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 28 mar, 2009 15:00

aZuL2001 schreef:die ene case is ook meer een demo dan iets wat de mensen zelf willen gaan doen lijkt me.
Lijkt mij juist niet, die dag is juist mooi voor mensen die het niet zelf kunnen. Mensen die tot dit soort klussen in staat zijn hoeven denk ik ook niet eerst een keer te zien hoe werli het voordoet. Maar wellicht zit ik er naast hoor ;)

@DaVinz: Dat is wel haalbaar. De vraag is of verder echt alles goed is. Je zegt "het enige dat gedaan moet worden" maar ik zet er een krat bier op dat er nog meer moet gebeuren (vloeistoffen verversen, bougies, rotor/verdelerkap, remmen nazien. Dat ding heeft toch een tijd stilgestaan. En bij het inbouwen van de bak heb je toch de aandrijfassen los, dus meteen de ashoezen+vet vervangen bijvoorbeeld. Verder heb je bijv. de boutenset nodig om de bak aan de motor te zetten, heb je die?

DaVinz
Geregistreerd lid

Bericht door DaVinz » za 28 mar, 2009 15:11

oei of ik die bouten set heb weet ik niet.. wel grote bak met onderdelen.

Ach die vloeistoffen enzo kan ik ook wel zelf doen, een andere keer. Remmen wellicht ook ... moet alleen die motor er uit takelen, en die bak er in... dat is een lastige zaak zonder takel

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 28 mar, 2009 15:24

Wat je iig nodig hebt (afgezien van gereedschap)....

*motortakel, krik, 2 assteunen
*boutenset (eventueel heb ik wel een set voor je over voor een lekker biertje)
*uitlijnbussen (2 stalen soort pijpjes voor in de bak om het blok goed uit te lijnen)
*stalen carterpakking (12,50 bij elferink)
*aandrijfashoezen (beste binnen en buiten, dus homokineethoezen + aandrijfklos hoezen)
*vloeibare pakking, loctite 518 of vergelijkbaar (belangrijkste is hittebestendig)
*schakelrubber (kan ook achteraf)
*koppelingsset (kan ook achteraf)

Eventueel wil ik je wel een handje helpen met deze klus.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » za 28 mar, 2009 18:16

Sapphire schreef:[]Lijkt mij juist niet, die dag is juist mooi voor mensen die het niet zelf kunnen. Mensen die tot dit soort klussen in staat zijn hoeven denk ik ook niet eerst een keer te zien hoe werli het voordoet. Maar wellicht zit ik er naast hoor?
heey
de eigenaar wil zeker zelf sleutelen ! toch ga ik hier zeker met men neus bijstaan en hoop andere te kunnen laten zien dat het juist zelf te doen is
de man heeft geen ervaring met sleutelen aan saab toch wel een hoop durf om het te gaan doen
het stelt namelijk niks voor het zijn maar schroeven welke alleen maar goed vast kunnen staan ,het enige denkelijk probleem dat zich kan voordoen zijn de turbo bouten :( waarvoor ik hem nog ga berichten deze reeds op voorhand te voorzien van wd40
ik maak een schatting op een brug dat hij er een uurtje of drie voor gaat nodig hebben

mvg werner

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 28 mar, 2009 18:28

Snap ik werli, maar ik bedoelde meer dat ik niet verwacht dat heel veel mensen dit na deze dag thuis even gaan doen.

Maar zoals je al zegt... 3 uur op de brug, dus maximaal 2 mensen kunnen deze klus doen denk ik zo. Daar doelde ik op.

robertw

Bericht door robertw » za 28 mar, 2009 18:31

leuk, kan ik de onderkant van S je beet pakken.

/rw

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » za 28 mar, 2009 22:09

Sapphire schreef:

*uitlijnbussen (2 stalen soort pijpjes voor in de bak om het blok goed uit te lijnen)
*aandrijfashoezen (beste binnen en buiten, dus homokineethoezen + aandrijfklos hoezen)
Dit zit allemaal nu op zijn wagen... de boutenset zet je gewoon over op je nieuwe bak/blok combinatie.

DaVinz
Geregistreerd lid

Bericht door DaVinz » za 28 mar, 2009 22:18

kijk, als het niet kan, kan het niet.. maar ik dacht... goh das misschien handig. Ik heb als het goed is alle spullen. De oude bak heb ik zelfs nog.

Dan heb ik ook nog een cabrio waarvan het dashbord er uit moet en printplaatjes van dash verlichting vervangen moet worden (heb al donor klokkenset)

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 28 mar, 2009 22:56

brinky schreef:
Sapphire schreef:

Dit zit allemaal nu op zijn wagen... de boutenset zet je gewoon over op je nieuwe bak/blok combinatie.
Als je nou ff had gelezen ;), wist je dat er alleen een los blok (en dus geen bak) in z'n LUX hangt. Schakelrubber zit meestal aan de bak na demontage (want dat conische pinnetje gaat vaak lastig los maar het moertje 13 van het klemmetje aan de andere kant niet), de uitlijnbussen vallen uit je blok als die er al in zouden hangen, dus heb je ook los nodig. Koppeling zit er dus ook niet of gedeeltelijk in, de aandrijfashoezen zitten er waarschijnlijk nog wel in, maar het is imho verkeerde zuinigheid om die niet meteen te vervangen als je e.e.a. toch los hebt, echter dat moet Vincent zelf weten. Zowieso moet er in de bakklos hoezen worden schoongemaakt want daar zal wel prut in zitten na lang buiten stilstaan, kun je dus niet zomaar monteren met alleen wat nieuw vet erbij proppen...

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » za 28 mar, 2009 23:45

Leg me eens uit hoe je een blok zonder bak in een 900 krijgt... :roll:

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 29 mar, 2009 0:14

Ja dat vroeg ik me ook al af, maar dat schijnt echt zo te zijn. Ik hoop dat er met vervoer niks beschadigd is, lijkt me geen stabiele massa.

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » zo 29 mar, 2009 1:30

Ik vraag me vooral af of een onderblok dat een aantal maanden/jaren open en bloot ligt, overleeft. Daar zit nu toch wel (vliegroest) aan. Als je dat nu met een bak weer terug plaatst, zou het me niks verbazen dat de krukas na vijf minuten uit z'n lagers loopt.

Plaats reactie