restwaarde

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
van oosten
Geregistreerd lid

restwaarde

Bericht door van oosten » za 20 aug, 2005 9:58

Allereerst excuses voor alle vragen. De saab heeft m'n hart gestolen, alleen moet m'n verstand er mee akkoord gaan. Als ik de anwb koerslijst op tweedehands auto's afvuur, dan blijkt het dat een laguna waar ik nu in rijdt een gemiddelde afschrijving van € 320 heeft, de saab 1.8t ongeveer € 420 per maand. Schrikken!!! Zie ik (of de anwb) het te donker? Wie kan mij iets vertellen over een reeële afschrijving per maand?

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 20 aug, 2005 10:04

Ik zou de ANWB wantrouwen, zij kennen de markt maar hel beperkt (blijkt ook uit hun prijzen) heb je al een concreet inruilvoorstel op jouw Laguna gehad? en, is dat wat de ANWB schrijft daarbij al correct?
Dit is het vakgebied van red76

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 20 aug, 2005 22:08

verde900 schreef:Ik zou de ANWB wantrouwen, zij kennen de markt maar hel beperkt (blijkt ook uit hun prijzen) heb je al een concreet inruilvoorstel op jouw Laguna gehad? en, is dat wat de ANWB schrijft daarbij al correct?
Dit is het vakgebied van red76
Inruilwardes zijn vaak erg subjectief en verschillend. Het hangt onder meer af van wat je terugkoopt, de prijs van de te kopen auto, of de dealer/importeur acties heeft lopen enz enz.

Red76
Geregistreerd lid

Bericht door Red76 » zo 21 aug, 2005 8:52

Indien een auto duurder is in de aanschaf, dan heb je ook meer af te schrijven.

Laguna vanaf €22.000,-

Saab vanaf €28.500,-

Dus de afschrijving zal volgens de Anwb meer zijn.

Het voordeel van de Saab is dat de auto over 3 jaar nog steets vrij uniek is en de Laguna een van de zovelen.

In de praktijk zal de Laguna harder afschrijven!
De Mondeo heeft plaats gemaakt voor de Laguna en dit komt door de titel: Lease auto van het jaar.

Meer aanbod is slecht voor de restwaarden :shock:

van oosten
Geregistreerd lid

Bericht door van oosten » zo 21 aug, 2005 9:15

Nu krijg ik voor mijn Laguna van 3 1/2 jaar oud een bedrag van €11000 terug en er is nog duidelijk marge werd me verteld. Aanschafwaarde €22500.
Afschrijving is ongeveer € 275 per maand.
Een aan te schaffen saab komt op €33500 (zonder metallic en cdspeler).
Nu las ik hier ergens op het forum een bericht over het bod van €18000 op een twee jaar oude saab linear 18t. Een afschrijving van € 650 per maand.
Mij werd voorgerekend door een dealer (trouwens een erg prettige verkoper) dat de afschrijving ongeveer €300 per maand is. Dat zou betekenen dat ik over vier jaar zo'n € 19000 terug zal krijgen.
Áls ik op autoscout24.nl kijk dan zie ik dat de prijzen voor een 9-3 in de categorie tussen € 12000 en €13000 liggen. OK, oud model, maar over vier jaar is er waarschijnlijk ook weer een opvolger voor de volgende.
Misschien zie ik beren op de weg, maar ik wil graag een realistisch plaatje kunnen schetsen. Maak ik nu een denkfout?

van oosten
Geregistreerd lid

Bericht door van oosten » zo 21 aug, 2005 9:22

Een beetje te snel geschreven. Ik bedoel: "over vier jaar is er waarschijnlijk ook weer een opvolger voor de huidige 9-3".

Red76
Geregistreerd lid

Bericht door Red76 » zo 21 aug, 2005 9:31

van oosten schreef:Nu krijg ik voor mijn Laguna van 3 1/2 jaar oud een bedrag van €11000 terug en er is nog duidelijk marge werd me verteld. Aanschafwaarde €22500.
Afschrijving is ongeveer € 275 per maand.
Een aan te schaffen saab komt op €33500 (zonder metallic en cdspeler).
Nu las ik hier ergens op het forum een bericht over het bod van €18000 op een twee jaar oude saab linear 18t. Een afschrijving van € 650 per maand.
Mij werd voorgerekend door een dealer (trouwens een erg prettige verkoper) dat de afschrijving ongeveer €300 per maand is. Dat zou betekenen dat ik over vier jaar zo'n € 19000 terug zal krijgen.
Áls ik op autoscout24.nl kijk dan zie ik dat de prijzen voor een 9-3 in de categorie tussen € 12000 en €13000 liggen. OK, oud model, maar over vier jaar is er waarschijnlijk ook weer een opvolger voor de volgende.
Misschien zie ik beren op de weg, maar ik wil graag een realistisch plaatje kunnen schetsen. Maak ik nu een denkfout?
Laguna prijs is inruilprijs.
Saab prijs is volgens mij een bod om de auto los te verkopen.

Vergeet niet indien je Laguna los verkoopt voor bv €10.000,- je een korting kan bedingen bij de dealer omdat je niks in te ruilen hebt.

Indien ik een handelsbod moet doen op een Laguna HB 1.6 2002 85.000km metaal lak dan denk ik aan €8.500,-

Bij een Saab 9-3 1.8t 2002 85.000km metaal lak dan denk ik aan €15.000,-

Ik wil je een tip meegeven:

Koop een courante kleur combi en bestel de juiste optie's.

Vorticity
Geregistreerd lid

Bericht door Vorticity » zo 21 aug, 2005 12:41

Red76 schreef:Meer aanbod is slecht voor de restwaarden :shock:
Zeg dat maar eens tegen een golf 4 of peugeot 206 rijder...

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » zo 21 aug, 2005 15:56

mezzahiri schreef:
De vraag naar die wagens is juist hoog, waardoor de prijs weer stijgt...

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 21 aug, 2005 16:07

Ruud schreef:
mezzahiri schreef:
Dat is maar beperkt waar, ieder auto verliest het 1e jaar tussen de 20 en 30%, als dat minder zou zijn komt de prijs wel erg dicht bij de nieuwprijs waardoor een koper een nieuwe auto veel eerder zal overwegen (kan hij-zij zelf ook de kleur en uitvoering nog bepalen voor ietsie meer geld) een auto moet na een jaar of 3 grofweg op de helft staan (afhankelijk van prijsklasse, b.v. een Jaguar XJ staat daar na 1,5 jaar al) maar een kleine auto staat dan nog maar op 60%
Hoe het komt dat een Golf 4 zo veel geld opbrengt is mij een raadsel, zo'n ding kost nieuw al snel € 25.000,-- (5drs 1.6Fsi met airco, ESP en Radio) Voor dat geld (ok, iets meer) heb je ook al een nieuwe Volvo S40, wie wil er nu voor een VW Golf met een 1.6 motor na 1 jaar € 22.000,-- betalen? (of na 3 jaar € 15.000,--?)

Vorticity
Geregistreerd lid

Bericht door Vorticity » zo 21 aug, 2005 21:07

Ruud schreef:
mezzahiri schreef:
Precies, en dat is het probleem bij tweedehandse SAAB's. Weinig vraag naar.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 21 aug, 2005 21:12

mezzahiri schreef:
Ruud schreef:
mezzahiri schreef: Zeg dat maar eens tegen een golf 4 of peugeot 206 rijder...
Precies, en dat is het probleem bij tweedehandse SAAB's. Weinig vraag naar.
Geen probleem als je tweedehands koopt, en als hem lang genoeg houdt, dan stabiliseerd de prijs op enig moment, kijk b.v. naar een 96, 99 of een C900.
Maar idd wel een probleem als je privé een nieuwe zou kopen. toch is als je 4-5 jaar in een nieuw gekochte auto rijdt je afschrijving draaglijk, deze zal ook niet spannend afwijken van een andere auto uit hetzelfde segment, je "verlies" voel je doorgaans na 1-2 jaar het sterkst.

van oosten
Geregistreerd lid

Bericht door van oosten » zo 21 aug, 2005 22:17

Tja, een tweedehands bij een saabdealer met garantie kost ook al gauw €28000 voor een twee jaar oude 9-3. Nieuw, met afleveringskosten, een cdspeler en 7 speakers, kost ook al gauw € 36000. Verschil is € 8000, afschrijving €330 per maand. Dus, een groot verschil in jonge tweedehands en nieuw is er in afschrijving toch niet? (althans relatief gezien).
Of zie ik het verkeerd.
Ik wil er zeker vier of vijf jaar in rijden, of het moet me zo tegenvallen in onderhoud en beleving.

rode ridder
Geregistreerd lid

Bericht door rode ridder » zo 28 aug, 2005 11:05

tuurlijk heeft saab een hoge afschrijving.
misschien i.g.v. een leuk rekensommetje niet.
maar mijn 6 jaar oude saab 9.3 (5 deurs) 2.0T (205pk) blijkt als inruil waarschijnlijk nog geen 8000-9000 euro te halen. terwijl verkoop in showroom toch al gauw 12.000-13.000 euro betreffen. dus ergens zal ik de poster van dit stuk gelijk moeten geven. ook ik heb te maken gehad met een afschrijving van ruim 10.000 euro in krap 3 jaar. (was een schade-vrije en is nog steeds een schade-vrije dealer-onderhouden auto) dat is snel rekenen meer dan 300 euro per maand (geen 200 dus).
kaal is deze auto in 6jr. nog maar een kleine 1/3 waard van de aanschafprijs.

Jochen
Geregistreerd lid

Bericht door Jochen » zo 28 aug, 2005 11:20

Ik heb mijn 2001 9-3 Tid 115pk Base gekocht voor de helft van de nieuwprijs. Hij was toen rwee jaar oud en had 25000km... . Tel maar uit.

Plaats reactie