Benzine & temperatuurklok probleem
-
Rembrandt
- Geregistreerd lid
Benzine & temperatuurklok probleem
Vandaag begonnen met het onderzoek naar het probleem van de benzine en temperatuurmeter. Beide gaan namelijk bij contact wel een stukje omhoog maar doen vervolgens niets meer. Ook blijft het rode lampje van de benzine meter branden.
Eerst hebben we de aansluiting(contactpunten) op de benzinetank gecontroleerd, deze bleek in orde. Echter bij het controleren of de meter uit zou slaan wanneer we een van de draden aan de massa zouden leggen deed zich iets raars voor. Namelijk wanneer de meterdraad geen contact had met de massa sloeg de meter uit en met contact andersom! Dit hoort, dachten wij, juist andersom...
Ook hebben we de contactpunten van de klok zelf schoon gemaakt en na aansluiten blijkt de temperatuurmeter niet meer te blijven hangen maar schiet deze ineenkeer door tot aan de top!
Wij staan echt voor een raadsel!
Wat kan het probleem zijn?
Eerst hebben we de aansluiting(contactpunten) op de benzinetank gecontroleerd, deze bleek in orde. Echter bij het controleren of de meter uit zou slaan wanneer we een van de draden aan de massa zouden leggen deed zich iets raars voor. Namelijk wanneer de meterdraad geen contact had met de massa sloeg de meter uit en met contact andersom! Dit hoort, dachten wij, juist andersom...
Ook hebben we de contactpunten van de klok zelf schoon gemaakt en na aansluiten blijkt de temperatuurmeter niet meer te blijven hangen maar schiet deze ineenkeer door tot aan de top!
Wij staan echt voor een raadsel!
Wat kan het probleem zijn?
-
Manic
- Lid van verdienste
Helemaal vatten doe ik het niet, maar toen ik mijn 96 ophaalde stond de tankmeter op 100% vol. Ik weet nog dat ik dacht dat dat erg netjes was bij aflevering. Een kleine 10 km verder echter hield de auto er mee op.... benzine op. Tank was dus nagenoeg leeg.
Bij thuiskomst bleek toen dat er geen massa was op de vlotter. Ik heb toen een extra massadraad naar deze vlotter gelegd en sindsdien geeft deze keurig de inhoud van de tank weer.
Gr,
Dennis
Bij thuiskomst bleek toen dat er geen massa was op de vlotter. Ik heb toen een extra massadraad naar deze vlotter gelegd en sindsdien geeft deze keurig de inhoud van de tank weer.
Gr,
Dennis
-
Tonnes
- Geregistreerd lid
-
MvR
- Geregistreerd lid
Als temp en benzinemeter allebei kuren vertonen, moet je toch denken aan iets gemeenschappelijks: gemeenschappelijke aarde bijvoorbeeld.
Ik weet niet hoe het met een 96 zit, maar ik heb met een Engelse klassieker wel eens zoiets meegemaakt: beide meters hadden ook kuren en uiteindelijk lag het in de spanningsregelaar die zorgt voor de juiste hoeveelheid spanning die door het circuit gaat.
(Misschien heb je wat aan deze anecdote).
Menno
Ik weet niet hoe het met een 96 zit, maar ik heb met een Engelse klassieker wel eens zoiets meegemaakt: beide meters hadden ook kuren en uiteindelijk lag het in de spanningsregelaar die zorgt voor de juiste hoeveelheid spanning die door het circuit gaat.
(Misschien heb je wat aan deze anecdote).
Menno
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Maar het probleem is dat ze geen gemeenschappelijke aarde hebben... 
De benzinemeter&lampje (34) zijn geaard via de tank (33) en de temperatuurmeter is geaard via de sensor (32) in het blok, onder de thermostaat. De meters krijgen spanning vanaf zekering nr 6.
Zie schema;

Maar de benzinemeter heeft twee spoelen waarvan er één geaard is via het dashbord (contact 12 van de stekker). Als deze aarding niet goed is kun je vreemde effecten krijgen. Deze aarding is ook voor de instrumentverlichting, doet die het wel goed?
Nog wat andere punten die je kunt controleren;
- Doet het oliedruklampje het ook wel? Die krijgt ook spanning via de meter
- Heb je de bruine en groene draden op de benzinetank niet verwisseld?
- Zit er wel een aardedraad van de zender in de tank op de tank gesoldeerd en van daar naar de balk achter de rugleuning?
De benzinemeter&lampje (34) zijn geaard via de tank (33) en de temperatuurmeter is geaard via de sensor (32) in het blok, onder de thermostaat. De meters krijgen spanning vanaf zekering nr 6.
Zie schema;

Maar de benzinemeter heeft twee spoelen waarvan er één geaard is via het dashbord (contact 12 van de stekker). Als deze aarding niet goed is kun je vreemde effecten krijgen. Deze aarding is ook voor de instrumentverlichting, doet die het wel goed?
Nog wat andere punten die je kunt controleren;
- Doet het oliedruklampje het ook wel? Die krijgt ook spanning via de meter
- Heb je de bruine en groene draden op de benzinetank niet verwisseld?
- Zit er wel een aardedraad van de zender in de tank op de tank gesoldeerd en van daar naar de balk achter de rugleuning?
-
MvR
- Geregistreerd lid
En als je nu eens alle zekeringen eens een keer schoonmaakt of vervangt?
Mijn vroegere Saab 90 had ook eens van dergelijke kuren... meters die half aanwezen, lampjes die vaag brandden. Erg verontrustend allemaal. De firma J. uit Zwolle kon er niets aan doen. Een mede-forummer uit Raalte trok een relais uit een oude 99 die op zijn erf stond en plaatste het relais in mijn 90. Probleem opgelost! De stroom 'stroomde' niet goed door...
Menno
(Martin, wat is 3 op het schema? De spanningsregelaar?)
Mijn vroegere Saab 90 had ook eens van dergelijke kuren... meters die half aanwezen, lampjes die vaag brandden. Erg verontrustend allemaal. De firma J. uit Zwolle kon er niets aan doen. Een mede-forummer uit Raalte trok een relais uit een oude 99 die op zijn erf stond en plaatste het relais in mijn 90. Probleem opgelost! De stroom 'stroomde' niet goed door...
Menno
(Martin, wat is 3 op het schema? De spanningsregelaar?)
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Ja, 3 is de spanningsregelaar, 54 is een veelpolige connector, een 'stekker'. Zie ook hier.
<iframe width="550" height="250" iframeborder="0" frameborder="0" scroll="auto" marginwidth="0" marginheight="0" src="http://home.kpn.nl/m.hilvers/schemas/96 ... "></iframe>
<iframe width="550" height="250" iframeborder="0" frameborder="0" scroll="auto" marginwidth="0" marginheight="0" src="http://home.kpn.nl/m.hilvers/schemas/96 ... "></iframe>
-
Rembrandt
- Geregistreerd lid
Hebben de aarding van contact 12 gecontroleerd die is goed en ook de instrumentenverlichting en het oliedruklampje werken goed.
Op de tank zit zoals het schema ook aangeeft een bruine en een grijze draad, bij ons zit de bruine draad op de "W" en de grijze op de "G" net zoals op het bedradingsschema.
Ook zit op de tank een puntje voor aarding gesoldeert, en dit hebben we gecontroleerd en deze geeft massa.
Net alle aansluitingen op de zekeringenkast schoongemaakt, maar helaas ook zonder effect.
Zou het misschien aan de klok zelf kunnen liggen?
Of aan de vlotter en de sensor in het blok? (zou wel heel toevallig zijn)
Op de tank zit zoals het schema ook aangeeft een bruine en een grijze draad, bij ons zit de bruine draad op de "W" en de grijze op de "G" net zoals op het bedradingsschema.
Ook zit op de tank een puntje voor aarding gesoldeert, en dit hebben we gecontroleerd en deze geeft massa.
Net alle aansluitingen op de zekeringenkast schoongemaakt, maar helaas ook zonder effect.
Zou het misschien aan de klok zelf kunnen liggen?
Of aan de vlotter en de sensor in het blok? (zou wel heel toevallig zijn)
-
Tonnes
- Geregistreerd lid
-
Manic
- Lid van verdienste
Je zou m.i. in iedergeval even kunnen proberen om een extra massadraad te trekken naar je vlotter. Even 1 schroefje losdraaien, draadje er onder en het andere eind even op een massapunt zetten. Kan je dat in iedergeval al simpel even uitsluiten.
Als ik het zo lees verwacht ik dat het probleem de meter zit, zowel de vlotter als de sensor lijkt me wel heel toevallig.
Gr,
Dennis
Als ik het zo lees verwacht ik dat het probleem de meter zit, zowel de vlotter als de sensor lijkt me wel heel toevallig.
Gr,
Dennis
-
Rembrandt
- Geregistreerd lid
Na een nieuwe massadraad en andere testjes, toch de vlotter er na veel moeite maar eens uitgehaald.. Deze blijkt helemaal vast geroest! Na "droog" aansluiten en met wat smeerolie heen en weer bewegen blijkt de bezinemeter perfect te reageren!
Misschien toch toevallig ook de temperatuursensor kapot...
Wij houden jullie op de hoogte, iig tnx voor het mee denken!
Misschien toch toevallig ook de temperatuursensor kapot...
Wij houden jullie op de hoogte, iig tnx voor het mee denken!
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
-
Rembrandt
- Geregistreerd lid
-
jwaterink
- Donateur (6x)

-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Soms kun je een probleem overanalyseren... eerst de eenvoudigste dingen checken (de zender) en dan allerlei andere minder voor de hand liggende oplossingen bedenken... 
Ik heb ooit eens een nieuwe gekocht bij een Ford dealer. Je moet wel precies het goede type hebben, niet alleen dat die in het blok past maar ook dat hij bij de meter past... Er staan wat getalletjes op de sensor, dat moet overeenkomen. Als het goed is zit er een zwart stukje plastic onder de aansluiting, ik heb eens één met wit plastic gemonteerd en die gaf een foute aanwijzing, zal wel in de specifieke temp/weerstand omzetting zitten.Rembrandt schreef:Zijn deze universeel verkrijgbaar of moet deze speciaal ergens besteld worden?