Op de RDW-site staat: "Technische staat en APK
De RDW kijkt bij het onderzoek van een ingevoerde personenauto uit een EU-lidstaat niet naar de technische staat van de auto. Is uw voertuig echter (bijna) APK-plichtig, dan moet deze zijn goedgekeurd voor de APK." en: "Ieder kentekenplichtig voertuig dat in Nederland voor het eerst op de weg komt, moet zijn voorzien van een kenteken. Als een voertuig gezien zijn leeftijd APK-plichtig is, moet deze zijn goedgekeurd voor de APK...."
Hieruit maak ik op dat mijn 93B van 1959 geen APK-keuring hoeft te ondergaan. Telefonisch informatie bij RDW leverde op: nee, geen APK-keuring nodig bij import (en dus heb ik er geen afspraak voor gemaakt). Vandaag bij de RDW een identiteitsonderzoek en kentekenkeuring uitgevoerd. De keuringsmeester heeft er niet over gerept. De douaneman daarentegen vertelde mij voor een APK te zorgen binnen 14 dagen na afgifte van het kenteken. Wat is het nu? En wat heeft de douaneman ermee van doen?
Niet zozeer een APK-keuring op zich is het probleem, maar wel de termijn waarbinnen dit moet gebeuren. Weet iemand nu hoe het echt zit? En hoeveel is de boete voor het nalaten van de APK-keuring. Kan er natuurlijk op gokken en het na 4/5 weken laten doen.....