93B van 1959: APK-keuring bij importeren?

1947-1967
Plaats reactie
Enkhorst
Geregistreerd lid

93B van 1959: APK-keuring bij importeren?

Bericht door Enkhorst » do 11 jun, 2009 23:11

Verwarring alom, bij mij in elk geval. :?

Op de RDW-site staat: "Technische staat en APK
De RDW kijkt bij het onderzoek van een ingevoerde personenauto uit een EU-lidstaat niet naar de technische staat van de auto. Is uw voertuig echter (bijna) APK-plichtig, dan moet deze zijn goedgekeurd voor de APK." en: "Ieder kentekenplichtig voertuig dat in Nederland voor het eerst op de weg komt, moet zijn voorzien van een kenteken. Als een voertuig gezien zijn leeftijd APK-plichtig is, moet deze zijn goedgekeurd voor de APK...."
Hieruit maak ik op dat mijn 93B van 1959 geen APK-keuring hoeft te ondergaan. Telefonisch informatie bij RDW leverde op: nee, geen APK-keuring nodig bij import (en dus heb ik er geen afspraak voor gemaakt). Vandaag bij de RDW een identiteitsonderzoek en kentekenkeuring uitgevoerd. De keuringsmeester heeft er niet over gerept. De douaneman daarentegen vertelde mij voor een APK te zorgen binnen 14 dagen na afgifte van het kenteken. Wat is het nu? En wat heeft de douaneman ermee van doen?

Niet zozeer een APK-keuring op zich is het probleem, maar wel de termijn waarbinnen dit moet gebeuren. Weet iemand nu hoe het echt zit? En hoeveel is de boete voor het nalaten van de APK-keuring. Kan er natuurlijk op gokken en het na 4/5 weken laten doen.....

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 11 jun, 2009 23:25

Niet of te laat APK zorgt voor een boete van 90 euro en je kunt de keuring ook wel een tijdje uitstellen, ongeveer 2 maanden voordat de bon in de bus valt. (ervaringsdeskundige hier...). Aan de andere kant, een auto uit 1959 is niet keuringsplichtig. Of dat ook geldt voor de eerste keer, weet ik niet. (Lijkt me wel logisch dat het wel zo is; een soort 'nul'-meting).

De douane-ambtenaar heeft er in pricipe niets mee te maken. Het lijkt me handiger dat je morgen de RDW zelf even belt. Ze weten van de hoed en de rand.

Menno

marcelgerry
Geregistreerd lid

Bericht door marcelgerry » do 11 jun, 2009 23:26

TWEEDE KAMER AKKOORD MET 2-JAARLIJKSE KEURING OLDTIMERS OUDER DAN 30 JAAR EN VRIJSTELLING OLDTIMER VAN VOOR 1960
GEEN APK VOOR MOTORFIETSEN
Vandaag 10 oktober besprak de Tweede Kamer Commissie Verkeer en Waterstaat met Minister Eurlings het nieuwe apk-regime. Het debat ging vooral over de versoepeling van keuringsverplichtingen voor benzineauto's. Maar onze aandacht ging uiteraard uit naar het nieuwe APK-regime voor oldtimers. Daarvoor was brede steun! Hiermee hebben we de kroon op ons jarenlange intensieve lobbywerk kunnen zetten. Alle partijen ging ook akkoord met het voorstel van de Minister om een versnelde procedure te gebruiken, om invoering per 1 januari 2008 mogelijk te maken.
Concreet betekent dit dat oldtimers van 30 jaar of ouder vanaf 2008 niet meer jaarlijks maar tweejaarlijks naar de APK moeten en dat oldtimers van vóór 1 januari 1960 (datum 1e toelating) geheel APK- vrijgesteld worden.
Ons argument dat oldtimers in handen zijn van liefhebbers die zelf voor goed onderhoud zorgen én weten hoe belangrijk dit is, was doorslaggevend. In 2011 zal de nieuwe APK-regeling worden geëvalueerd, om te kunnen beslissen of deze naar boven of beneden moet worden bijgesteld. Dit betekent wel dat de eigen verantwoordelijkheid van de eigenaren voor veilig gebruik van het voertuig moet worden waargemaakt. We zullen de komende tijd aan dit aspect extra aandacht besteden en rekenen op de medewerking van de clubs!
Vriendelijke groet, namens het bestuur.
Bert Pronk,
Voorzitter FEHAC

Enkhorst
Geregistreerd lid

Bericht door Enkhorst » do 11 jun, 2009 23:47

Jullie zitten op dezelfde lijn als ikzelf. En wat Menno verondersteld is nu precies de reden waarom ik zelf begin te twijfelen: het zou logisch zijn om bij invoer een APK-keuring verplicht te stellen. Er wordt immers gesproken over: "technisch in orde zijn", bij het op kenteken zetten.

Heb RDW al eerder gebeld hierover en kreeg antwoord van iemand van keuringsstation Amsterdam. Zal nog eens bellen met HQ. Een mailtje aan Bert Pronk om zijn mening te horen kan ook geen kwaad en SCN is lid van de FEHAC, dus SAAB mag ook op zijn warme aandacht rekenen. :)

Enfin, ik heb nog even de tijd.....als ik de termijn van 2 maanden in acht neem. Het verschil tussen paniekerig achter iedereen aanhollen en het doordacht kunnen regelen en tijd hebben om de laatste zaken te bestellen (zoals nieuwe banden).

Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Areyonga » do 11 jun, 2009 23:47

Douane man zegt het zeker bij elke klant die aan zijn balie verschijnt...

2 weken geleden ook een 93 op kenteken gezet, niks geen apk meer nodig hoor zolang je aan kan tonen dat ie van voor 1 januari 1960 is.

Enkhorst
Geregistreerd lid

Bericht door Enkhorst » do 11 jun, 2009 23:50

De 93B is van 30 juni 1959 en zo heeft de RDW-keuringsmeester het ook op de aanvraag kenteken gezet. Aangetoond en vastgelegd dus.

Misschien goed bedoeld van die douaneman.....maar als je het niet echt weet..... :wink:

mailmichiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mailmichiel » za 13 jun, 2009 7:22

In maart vorige jaar een 92B (van 1956) op kenteken gezet en inderdaad GEEN apk-plicht. Dat geldt ook voor 1959.

Tip 1
Let op of je al een chasisnummer hebt dat in he chasis gestanst is, anders moet dat ook gebeuren bij de RDW en dat gaat meestal alleen op afspraak. Een chasisnummerplaatje is voor de RDW niet voldoende. Dus indien nodig, zorg dat je er op een dag bent dat de chasisnummer zetter er ook is.

Tip 2
Zoek vast eens naar een kenteken van een vergelijkbare Saab. Dat is makkelijker voor de RDW mannen om je een net kenteken te geven qua gewichten en afmetingen.

Succes!

En de foto's?

Michiel

Enkhorst
Geregistreerd lid

Bericht door Enkhorst » za 13 jun, 2009 7:36

@Willeme: De 93B is voor een ID-onderzoek geweest en heeft het chassinummer ingestanst gekregen. Kentekenaanvraag is in behandeling; zie eerder topic: viewtopic.php?t=57601

@mailmichiel: thanks, ik probeer het nog wel helder te krijgen van de RDW, maar dit bevestigd mijn vermoeden.
De foto's staan op: http://www.garaget.org/Enkhorst; nog niet gerestaureerd...die klus kan binnenkort echt beginnen.

Plaats reactie