Vrijstelling motorrtijtuigenbelasting
-
Oosthoek
- Donateur

Het lijkt me inderdaad dat dit bedoeld wordt. Maar als dit niet volgt uit de parlementaire geschiedenis en zo niet in de wet staat, grote kans dat de rechter je Saab met bouwjaar 1986 maar kenteken 1987 belastingvrij gaat verklaren als je dit kunt aantonen. Zou mooi zijn voor een aantal mensen hier. En ik zou het erg leuk vinden omdat ik graag parlementariërs uitlach om niet functionele onzinregels die ze verzinnen 
-
vanderzanden
- Geregistreerd lid
Het amendement, dus in 1 tekst, heeft het over ingebruikname in het eerste geval en leeftijd in het tweede geval. Men ziet hier blijkbaar een verschil tussen. Heeft iemand relaties bij een betreffende overheid waardoor er zekerheid gegeven kan worden. Of .... heeft iemand een studie gemaakt over het totstandkomen van wetten waaruit blijkt dat de officiële toelichting - zie boven - er uiteindelijk helemaal niet toe doet (m.a.w. dat kamerleden maar raak kunnen leuteren) 
-
Tenfour
- Moderator + Donateur

Uitleg door de FEHAC:
http://www.fehac.nl/home/FEHACbelasting ... intact.pdf
http://www.fehac.nl/home/FEHACbelasting ... intact.pdf
Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs
Belastingvrijstelling blijft nog 3 jaar intact. Daarna km-heffing met vrijstelling voor 25+-voertuigen
26 November 2008
De afgelopen twee weken is er door de FEHAC met man en macht gewerkt om een dreigende,
directe beëindiging van de belastingvrijstelling voor voertuigen van 25 jaar en ouder te
voorkomen. Met succes!
En we hebben het niet alleen gedaan! Clubbestuurders en leden van de clubs hebben de Tweede Kamer
bestookt met e-mails waarin ze protest aantekenden tegen het onverwachte initiatief van een aantal
Kamerleden om de huidige vrijstelling al per 1 januari 2009 te “bevriezen” en te beperken tot voertuigen die
dan 25 jaar of ouder zijn, dit alles door middel van een amendement op het Belastingplan 2009.
Hiermee is bereikt dat het amendement zodanig is gewijzigd dat de vrijstelling nog tot 1 januari 2012 in
stand blijft. Die datum is niet toevallig gekozen. Dan wil de regering “Anders Betalen voor Mobiliteit”
invoeren, ofwel de kilometerheffing. Pas dan gaat de “bevriezing” dus in. In het voorlopig wetsvoorstel voor
de kilometerheffing is al een uitzonderingsregeling voor oldtimers (ouder dan 25 jaar) opgenomen. Wanneer
de kilometerheffing inderdaad per 1 januari 2012 in werking treedt, zullen aldus alle voertuigen van vóór 1
januari 1987 buiten de kilometerheffing vallen.
De Tweede Kamer heeft het gewijzigde amendement op 25 november aangenomen. Het
amendement was afkomstig van de ChristenUnie, en mede ingediend door PvdA en Groen Links. Omdat ook
CDA als grootste regeringspartij (CDA), D66, Partij van de Dieren en SGP het amendement steunden werd
het met ruime meerderheid aangenomen.
Het amendement regelt niet alleen de overgang van vrijstelling naar kilometerheffing, maar maakt per 1
januari 2010 ook een eind aan de regeling dat lease-auto’s die ouder zijn dan 15 jaar in de bijtelling naar
economische waarde mogen worden gewaardeerd in plaats van naar cataloguswaarde. Die grens schuift nu
naar 25 jaar. Omdat leaseconstructies naar onze mening eerder duiden op dagelijks gebruik dan op behoud
van het voertuig als mobiel erfgoed hebben we met deze verandering geen probleem.
Ons protest was er niet zozeer tegen gericht dát misbruik van de belastingvrijstelling aan de orde werd
gesteld maar tegen de manier waarop. Het ontbrak aan feitelijke onderbouwing en de initiatiefnemers
hadden geen enkele moeite gedaan om de FEHAC voorafgaand te consulteren of zelfs informeren. Dit
vonden we erg onzorgvuldig en dit standpunt vond in de Kamer gehoor. Ook Staatssecretaris De Jager zag
niets in het oorspronkelijke idee, temeer er nog in 2007 was vastgesteld dat het beperkte gebruik van
oldtimers de 25+ vrijstelling rechtvaardigde.
Onze actie heeft er niet alleen voor gezorgd dat de dreiging van onmiddellijke bevriezing van de vrijstelling
uit de lucht ging maar ook dat de hele Tweede Kamer nu weet dat er een krachtige oldtimerorganisatie is,
de FEHAC, die niet met zich laat sollen. Hiermee hebben we een goede indruk gemaakt, vond zelfs de
indiener van het amendement, Ernst Cramer (CU). Achteraf vond hij het jammer dat hij ons niet eerder had
gevonden maar hij heeft te kennen gegeven graag met ons in gesprek te blijven.
De "bevriezing" van de vrijstelling per 1 januari 2012 is voor ons overigens niet het laatste woord. Eén van
onze bezwaren is dat motorfietsen van ná 31 december 1986 dan in de wegenbelasting blijven. Het is
immers voorzien dat motorfietsen helemaal buiten de kilometerheffing blijven. De parlementaire
behandeling van het wetsvoorstel kilometerheffing moet nog beginnen, en met ons optreden rond de
vrijstelling hebben we ons goed in de kijker geplaatst.
Een positief aspect vinden we ook dat “belastingvrijstelling” nu minder betekenis krijgt als argument om een
24 of 25 jaar oude auto te verkopen aan mensen die “goedkoop” rijden het belangrijkste vinden. We kunnen
hiermee nog sterker uitdragen dat we de organisatie van echte oldtimerliefhebbers zijn.
NB. Bij de leeftijd gaat het steeds om de periode gerekend vanaf datum van eerste toelating
-
Glenn Mitsumatsu
- Geregistreerd lid
Datum toelating!
Ik zag toevallig op de VTG ID stikker op de rechtermiddelstijl, dat de auto gefrabriceerd is op 09/86 en datum 1e toelating is 30-06-1987. Destijds was dit waarschijnlijk om verkooptechnische redenen handiger, maar nu ben ik hier natuurlijk NIET blij mee. Heeft iemand dit wel eens met succes aangevochten bij de RDW of douane of belastingkantoor? Toch een paar honderd euro's per jaar!!!!
-
Robbert
- Donateur (6x)

Ik denk dat je pech hebt.
Overal wordt gerefereerd aan:
Bij de leeftijd gaat het steeds om de periode gerekend vanaf datum van eerste toelating
Dat is de methode die gekozen is. Ik denk dat je met de productiedatum geen poot hebt om op te staan. Deze is namelijk niet objectief vast te stellen.
Met zo'n sticker kan (let op: ik zeg niet dat dat is gebeurd!) gerommeld zijn.
Bij de leeftijd gaat het steeds om de periode gerekend vanaf datum van eerste toelating
Dat is de methode die gekozen is. Ik denk dat je met de productiedatum geen poot hebt om op te staan. Deze is namelijk niet objectief vast te stellen.
-
Glenn Mitsumatsu
- Geregistreerd lid
Niet geschoten.....
Ik probeer een zogenaamd "certificate of origin" via Saab Nederland te krijgen, kosten 75 euro. Toevallig was ik er vandaag, waar men na de overname van Kroymans nog maar met zijn achten zijn en het erg druk hadden. Toch dacht men mij te kunnen helpen.
Dus, Niet geschoten is altijd mis en en heb de officiele wet " datum 1e toelating erop nageslagen en die zegt dat als ik het kan aantonen men de datum KAN veranderen. Het blijft dus afhankelijk van die vriendelijke ambtenaar of ie me helpen wil.......
Wordt vervolgt!
Dus, Niet geschoten is altijd mis en en heb de officiele wet " datum 1e toelating erop nageslagen en die zegt dat als ik het kan aantonen men de datum KAN veranderen. Het blijft dus afhankelijk van die vriendelijke ambtenaar of ie me helpen wil.......
Wordt vervolgt!
Robbert schreef:Ik denk dat je pech hebt.
-
GHIA
- Geregistreerd lid
-
Robbert
- Donateur (6x)

-
Thom
- Donateur