lekke koppakking

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
GJ
Geregistreerd lid

lekke koppakking

Bericht door GJ » wo 02 dec, 2009 11:23

Gisteren mijn Saab 9.3 cabrio 2.0 SE bij de garage gebracht omdat het 'check engine' lampje bleef branden na de onderhoudsbeurt van vorige week. Toen hebben ze ook de motor schoongespoten, hierdoor werd gisteren zichtbaar dat de koppakking aan de rechterzijde (staand voor de motor) olie zweet/doorlaat. Ga maar eens meten hoeveel het verbruik p/1000km is.

Iemand ervaring met het vervangen en wat de kosten zijn????

maus
Geregistreerd lid

Bericht door maus » wo 02 dec, 2009 11:55

Ik heb mijn koppakking laten vervangen door Tonke van het Forum, goed gedaan en tegen een leuke prijs, blijft natuurlijk een dure grap. Was wel op een classic, stel voor dat je Tonke een PB-tje stuurt.\

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » wo 02 dec, 2009 12:03

Een beetje olielekkage is in mijn ogen geen reden voor het vervangen van de koppakking. Tenzij het eruit zeikt natuurlijk. Heb je olievlekjes op de plek waar je de auto vaak neerzet? Zo nee, dan lekker zo laten en desnoods af en toe eens een doek langs halen.
De meeste motoren zweten wel een beetje langs een pakking of een keerring.

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » wo 02 dec, 2009 13:11

Je kan evt de kopbouten laten natrekken.
Dit wil dit soort "problemen" ook wel oplossen.
Bij geen verdere problemen zou ik er zelf ook niet teveel mee doen.

Gr,

(R)Ed

tonke40
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door tonke40 » wo 02 dec, 2009 13:26

Heb je ondertussen een PB gestuurd met daarin het advies zoals (R)ed je ook al geeft.

GJ
Geregistreerd lid

Bericht door GJ » wo 02 dec, 2009 13:42

PB heb ik beantwoord.
Dank de reacties tot zover.

Ik had de garage gevraagd de kop na te trekken en het antwoord was/is, dat er een soort voorgespannen bouten inzitten die zichzelf aantrekken en het natrekken geen effect meer heeft cq. niet kan. Ik heb inhoudelijk hier te weinig kennis van om deze uitspraak te beoordelen.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » wo 02 dec, 2009 21:30

Ik had de garage gevraagd de kop na te trekken en het antwoord was/is, dat er een soort voorgespannen bouten inzitten die zichzelf aantrekken en het natrekken geen effect meer heeft cq. niet kan. = Grote onzin. :shock:
Klopt kopbouten hebben een voorspaning, alleen deze voorspanning wordt weer teniet gedaan doordat de dikte van de koppakking op de belaste delen rondom de kopbouten afneemt, simpel weg gezegt je pakking wordt dunner en het continu opwarmen en afkoelen van de motor heeft ook een negatief effect op de voorspanning van het materiaal van de kopbouten,soms zo erg zelfs dat je ze met de hand kunt losdraaien.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » wo 02 dec, 2009 22:20

Nog een tip: een lekke koppakking kan goed worden gediagnosticeerd (wat een woord, sorry hoor) door een meting van de koelvloeistof op het voorkomen van uitlaatgassen daarin.
Vraag me niet hoe, maar een garage kan het heb ik me laten vertellen.

maus
Geregistreerd lid

Bericht door maus » wo 02 dec, 2009 22:51

Iemand met een goede neus kan het ook aan het koelvloeistof reservoir ruiken, is een zeer penetrante geur.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 02 dec, 2009 23:01

esalet schreef:...een meting van de koelvloeistof op het voorkomen van uitlaatgassen daarin.
Niet echt in de koelvloeistof maar in de 'headspace' in het expansievat, boven de vloeistof, door daar een 4gasmeter in te hangen. Als je daar HC of CO meet is het mis.

Een compressiemeting helpt ook...

GJ
Geregistreerd lid

Bericht door GJ » do 03 dec, 2009 8:21

Het de garage opnieuw gevraagd en zij gaan de kop natrekken. Begrijp ik goed, dat als ik de dop van de radiator afdraai, dat ik zou moeten kunnen ruiken of er een lekkage is??

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » do 03 dec, 2009 8:28

Begrijp ik goed, dat als ik de dop van de radiator afdraai, dat ik zou moeten kunnen ruiken of er een lekkage is??

Als je neus net zo werkt als een 4gasmeter wel.

GJ
Geregistreerd lid

Bericht door GJ » do 03 dec, 2009 8:31

hihihi, ik bedoel natuurlijk die penetrante geur ;-)

maus
Geregistreerd lid

Bericht door maus » do 03 dec, 2009 8:51

Dop van het reservoirtje draaien waar je normaal je koelvloeistofpeil op af leest, dan flink inhaleren. Accute knock-out=kapot.

Plaats reactie