ruitewissers Saab 99
-
Leonardo da Vinci
-
robertw
ruiterwissers, zo lang als de wieken van de molen,...
leo,
de ruitenwissers van je saab zijn net zo lang als de wieken van de molen waar jij eerder een klap van hebt gekregen. daarom is het zo belangrijk het advies van je huisarts op te volgen en regelmatig je medicijnen in te nemen.
sorry, leo, je vraagt er om! hou op met die onzin postings. je voegt in mijn ogen niets toe aan dit forum.
/rw
de ruitenwissers van je saab zijn net zo lang als de wieken van de molen waar jij eerder een klap van hebt gekregen. daarom is het zo belangrijk het advies van je huisarts op te volgen en regelmatig je medicijnen in te nemen.
sorry, leo, je vraagt er om! hou op met die onzin postings. je voegt in mijn ogen niets toe aan dit forum.
/rw
-
Reinder
- Geregistreerd lid
Hij herhaald toch gewoon de vraag? Mag dat niet? Lijkt me niet zo een rare toevoeging aan dit topic aangezien nog niemand heeft gereageerd. Ik had overgens hetzelfde probleem dus ben ook wel benieuwd!
p.s. Ik kon in de post van Leo niet vinden dat hij vroeg om onzinnig afgezeken te worden, kan jij die zin ff herhalen?
p.s. Ik kon in de post van Leo niet vinden dat hij vroeg om onzinnig afgezeken te worden, kan jij die zin ff herhalen?
-
jelger
- Geregistreerd lid
in Saabforum en Niet Saab staan 2 nieuwe topics van Leo (. & @ )
( viewtopic.php?t=9263 )
( viewtopic.php?t=9262 )
eentje heeft ie 'leeggemaakt' nadat ie commentaar kreeg.... de ander staat nog vol met hetzelfde... zijn signatuur, maar dan de hele pagina vol.
tevens zijn er 3 topics die verjaard zijn naar boven gehaald zonder echt toegevoegde waarde.
( viewtopic.php?t=9263 )
( viewtopic.php?t=9262 )
eentje heeft ie 'leeggemaakt' nadat ie commentaar kreeg.... de ander staat nog vol met hetzelfde... zijn signatuur, maar dan de hele pagina vol.
tevens zijn er 3 topics die verjaard zijn naar boven gehaald zonder echt toegevoegde waarde.
-
Bart M
- Geregistreerd lid
Goed, dan maar wat echte informatie:
De lengte van de beide ruitenwisserbladen op is 99 zijn 380 mm. Het is normaal dat de wisser de bolling van de ruit vaak niet helemaal kan volgen. Het rubber komt in de ruststand aan de uiteinden een stukje los van de ruit.
Ik gebruik bij voorkeur bladen van SWF of Bosch.
De lengte van de beide ruitenwisserbladen op is 99 zijn 380 mm. Het is normaal dat de wisser de bolling van de ruit vaak niet helemaal kan volgen. Het rubber komt in de ruststand aan de uiteinden een stukje los van de ruit.
-
Reinder
- Geregistreerd lid
-
Leonardo da Vinci
Dit is idd ververlend en irritant. Namelijk had ik de gedachte Halfords te confronteren, maar zo is het dan maar...Bart M schreef:Goed, dan maar wat echte informatie:
-
sb129h
- Donateur (2x)

-
Leonardo da Vinci
Goede vraag, NEE!sb129h schreef:Is misschien het mechaniek van de ruitenwisser zo af te stellen dat-ie wat strakker tegen de ruit staat?
Dit is de reden ik ze moest vervangen. In eerse instantie, dacht ik de wisser bij te buigen. Dit Niet Doen!
Wel vraag ik mij ook af of idd toch de druk niet harder kan worden afgesteld.
-
jelger
- Geregistreerd lid
het kan deels helpen door de beugel wat bij te stellen (licht buigen) zodat er wat meer druk ontstaat op het midden.. ik heb nog al bij de 99/90 dat het middenstuk bij met name de bestuurder slecht gewist wordt... dat is met nieuwe en oude bladen.
echt de bocht om krijg je em nooit volgens mij...
ik denk dat dat echt een (geaccepteerde, want nooit gecorrigeerde) ontwerp fout is bij Saab.
ik denk dat dat echt een (geaccepteerde, want nooit gecorrigeerde) ontwerp fout is bij Saab.
-
Leonardo da Vinci
Dit geloof ik gewoon niet. Ik kan me niet voorstellen de auto in de showroom er zo bij stond.jelger schreef:het kan deels helpen door de beugel wat bij te stellen (licht buigen) zodat er wat meer druk ontstaat op het midden.. ik heb nog al bij de 99/90 dat het middenstuk bij met name de bestuurder slecht gewist wordt... dat is met nieuwe en oude bladen.
Ik ga het wel proberen om de stang anderzijds licht te buigen. Nadeel, als je dat doet, je dus de hoek wist, maar in het midden lege vlakte voor je neus krijgt.
-
jelger
- Geregistreerd lid
ja, als je de wisser zelf buigt (krommer maakt) ga je zeker een ongewist middenvlak in je zicht krijgen...
dat had ik bij de 99, met regen ging het net wel goed (werd gewist)... maar met sneeuw werd door te weinig druk ijs gevormd aan wisserblad, wat zich precies bij de minste druk ophoopte en onder het blad kwam.. wat dus resulteerde in een ijsvlek op de ruit die alleen maar groter werd...
de stang die de wisser tegen de ruit druk moet meer druk hebben... oid.
ik moet er nog eens naar kijken, want ook mijn 90 heeft deze neiging heb ik al gezien... en met (natte) sneeuw op komst met het weekeinde...
dat hoekje om vind ik niet zo bijster interessant, maar wel dat mijn zichtveld niet belemmerd wordt !
dat had ik bij de 99, met regen ging het net wel goed (werd gewist)... maar met sneeuw werd door te weinig druk ijs gevormd aan wisserblad, wat zich precies bij de minste druk ophoopte en onder het blad kwam.. wat dus resulteerde in een ijsvlek op de ruit die alleen maar groter werd...
de stang die de wisser tegen de ruit druk moet meer druk hebben... oid.
ik moet er nog eens naar kijken, want ook mijn 90 heeft deze neiging heb ik al gezien... en met (natte) sneeuw op komst met het weekeinde...
dat hoekje om vind ik niet zo bijster interessant, maar wel dat mijn zichtveld niet belemmerd wordt !
-
Steve-O
- Donateur (8x)

De druk van de wisserarm op de ruit wordt bepaalt door de veer in de voet van de arm.aantal posters hierboven schreef: de stang die de wisser tegen de ruit druk moet meer druk hebben... oid.
Deze wordt met haar ouderdom slapper en moet dus vervangen worden.
Zal ik eens informeren wat het kost? Misschien kunnen we samen bestellen. Ik ben er zelf ook aantoe.
-
Leonardo da Vinci
Het moet dan in principe kunnen, om gewoon de speelruimte van de veer te versmallen door er iets tussen te voegen.Steve-O schreef:De druk van de wisserarm op de ruit wordt bepaalt door de veer in de voet van de arm.aantal posters hierboven schreef: de stang die de wisser tegen de ruit druk moet meer druk hebben... oid.
Deze wordt met haar ouderdom slapper en moet dus vervangen worden.
Zal ik eens informeren wat het kost? Misschien kunnen we samen bestellen. Ik ben er zelf ook aantoe.
Ik ga dat iig geval proberen..
-
richard
- Geregistreerd lid
Ruitenwisser
De plek op raam heeft inderdaad te maken met een slappe veer in voet / arm van de ruitenwisser. Deze is te vervangen door een exemplaar van een jongere auto. Je kunt ook kijken welke merken auto's dezelfde wisserbladen hebben, (Daihatsu, ford etc) en op de sloop uitkijken naar een wisserarm van dit merk, kijken of het past of de veer overzetten.
Richard
Richard