broodje aap verhaal (wastegate teruggeschroeft)

1984-1997
Plaats reactie
robertw

Bericht door robertw » do 24 nov, 2005 21:46

Guys,

In een poging het gesputterprobleem van mijn 9k tot een einde te brengen (welke overigens al tot een minimum is gereduceerd...) heb ik al:

1. de DI casette vervangen.
2. de bougies vervangen.
3. vacuumdelen laten controleren, daar waar nodig vervangen.
4. de AIC klep laten reiningen.
5. LPi/LPG systeem geheel laten controleren (filter & plunjer vervangen).
6. compressie (koud & warm) laten controleren (>10bar).
7. Turbosysteem laten afpersen op lekkages.
8. Intercooler laten controleren (schoon).
9. Dump-valve vervangen (dank je Marky..)

en waar komt mijn dealer mee... ja meneer naar blijkt is de wastgate teruggeschroeft ivm LPG. bij te hoge druk zou het luchtfilter er uit vliegen....

Klinkt mij als een broodje aap verhaal...het schijnt gewoon te zijn bij oudere type Volvo´s (Tjes)

Kan iemand hier chocola van maken?

/rw

PS, het geeft wel een goed gevoel dat alles verder 100% in orde is. vandaag ook de G3 kenteken papieren teruggekregen..scheelt weer wegenbelasting.

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » do 24 nov, 2005 21:48

he robert,

Das mooi nieuws, G3, dat wil bij zo'n bak zeker wel schelen.

Ik heb wel meer verhalen gehoord over iets "terug" geschroefde turbo's maar dat zou toch niet moet resulteren in sputteren maar gewoon in minder turbo druk bovenin.

Hannes

robertw

Bericht door robertw » do 24 nov, 2005 22:01

hoi hannes,

ik was afgelopen Woensdag nog in wagening en heb daar Sander mogen ontmoeten. as maandag ben ik er ook, misschien even langswaaien?

back2thesubject, eigenwijs als ik ben ga ik natuurlijk weer veel googlen op "wastegate" en dan lees ik weer "sticky wastegates". vastplakkende wastegates dus...

is zo´n ding uberhaupt zelf te vervangen? haynes zegt er niets van.

/rw

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » do 24 nov, 2005 23:05

Nee, de wastegate is 1 met de compressor van de turbo. Kan je wel demonteren maar dan moet de hele turbo eruit.

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » vr 25 nov, 2005 21:32

robertw schreef:hoi hannes,

ik was afgelopen Woensdag nog in wagening en heb daar Sander mogen ontmoeten. as maandag ben ik er ook, misschien even langswaaien?

back2thesubject, eigenwijs als ik ben ga ik natuurlijk weer veel googlen op "wastegate" en dan lees ik weer "sticky wastegates". vastplakkende wastegates dus...

is zo´n ding uberhaupt zelf te vervangen? haynes zegt er niets van.

/rw
Hallo Robert,

Helaas kan ik je weinig vertellen over de wastegate.
Heb wel ervaring met "hikken" van mijn 900C uit 87 (geen turbo).
Hierbij bleek na veel zoeken dat de EGR klep tussen 1700 en 2000 rpm te abrupt opende en zo elke keer de motor even liet overslaan/inhouden bij optrekken. Heb toen de EGR aansluiting afgestopt met een dubbeltje :lol: en nooit meer problemen gehad.

Weet niet of je wel een EGR (uitlaatgasrecirculatie) hebt maar net als bij de EGR mag ook de wastgate niet zomaar openklappen maar moet geleidelijk openen.

Probeer eens met vacuum (neem 50 ml injectiespuit van de apotheek) of je wastegate geleidelijk opent en niet blijft "hangen" en dan ineens met een klap open gaat.

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » vr 25 nov, 2005 22:25

Correctie: de Wastgate opent door er druk op te zetten, een eventuele EGR klep en Dump-valve gaan open met vacuum.
Maar hoor het graag van anderen met meer ervaring als dit niet juist is.

Ondanks dat http://www.labann.de/lh/saab.htm alleen de 9000 tot 1994 beschrijft, staat er in hoe je de kleppen kunt testen.
In deze Duitse doc hebben ze het overigens over een "Bypass-ventil" i.p.v. Dump valve.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » vr 25 nov, 2005 23:18

Hmm, beetje vreemde dealer heb je :lol:

Het wegvliegen van de luchfilter is meestal een gevolg van een backfire, iets wat je met een LPI systeem nagenoeg niet hebt.

Regelrechte larie dus.

Als je zelf wat wil sleutelen kan je de wastegate actuator losmaken en deze een beetje voorspanning geven (1-2mm).

robertw

Bericht door robertw » za 26 nov, 2005 1:22

guys,

dank voor de reacties, ik ga het morgenochtend nog goed nalezen. net terug van Trijntje Oosterhuis. Erg goed concert!

/rw

Atte
Geregistreerd lid

Bericht door Atte » za 26 nov, 2005 21:53

Robert,

Blijf maar van de wastegate af. Alleen goed te doen als je ook de druk kunt meten. Daar komt bij dat als je de stang van de wastegate verdraait, deze kan loskomen van het membraan in de drukcapsule. De wastegate is overigens het klepje in het turbinegedeelte van de turbo (oftewel uitlaatgasturbocompressor).
Heeft men bij het nakijken van je LPi ook het storingsgeheugen uitgelezen? Dit doet de TECH2 niet voor het gasgedeelte.

Atte

robertw

Bericht door robertw » za 26 nov, 2005 23:20

yep, storingsgeheugen van de LPi ook uitgelezen, althans..dat denk ik. Ik was niet van plan zelf de wastegate te vervangen nadat Erik als wist te melden dat deze 1 geheel vormt met de turbo.

maar misschien ben ik wel een pietje precies (zou wel kunnen kloppen hoor) bij mij moet altijd alles perfect zijn.

to be continued.

/rw

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » za 26 nov, 2005 23:54

De wastegate is een klep in de turbo die ervoor zorgt dat de uitlaatgassen richting turbine of richting uitlaat gaan (of beide). Deze klep wordt bediend door de wastegate actuator. Door de wastegate actuator meer of minder voorspanning te geven kan je de turbodruk beinvloeden.
Voor jouw auto is de basislaaddruk 0.4 bar.

Afbeelding

robertw

Bericht door robertw » zo 27 nov, 2005 8:56

marc, (en anderen)

dank voor de uitleg (plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden). ik heb gisteren de wastegate klep met de hand bediend en deze kan vrij bewegen (niet sticky of zo) wel zit er straffe veer op.

thanks!!

/rw

Plaats reactie