BioPower in Nederland?

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Swedish_90
Geregistreerd lid

BioPower in Nederland?

Bericht door Swedish_90 » wo 23 nov, 2005 16:39

Saab Media Online schreef:Biopower in Nederland

Saab maakt in Nederland deel uit van de werkgroep E85, waarin talloze bedrijven en organisaties zitting hebben die op welke wijze dan ook betrokken zijn bij mobiliteit en brandstof, zoals diverse gemeentelijke instanties, ministeries, brandstof, leveranciers en pompstationhouders.

Saab is met haar producten dan ook volledig berekend op de komst van E85. Colin Ouwerling, Manager Marketing Saab Nederland: “Wij zijn op dit moment echter nog sterk afhankelijk van andere partijen, zoals overheid en brandstofleveranciers, omdat er nog geen breed-dekkende infrastructuur is voor de levering van ethanol aan de klant. Saab Nederland volgt de ontwikkelingen op het gebied van E85 met grote interesse en overweegt in 2006 een BioPower model in Nederland te introduceren.”
Een goede ontwikkeling. Als ethanol overal verkrijgbaar zal zijn binnen korte tijd, zal dit een goede stap zijn, denk ik.

Fryslân
Geregistreerd lid

Bericht door Fryslân » wo 23 nov, 2005 21:20

Gaaf hè?! Dat Saab die Science dinges prijs heeft gewonnen? :sweden:
Lijkt me ook veel beter haalbaar dan dat geklooi met waterstof en zo! :?
Laat maar komen!

(Ik kan hem nu nog niet betalen, maar wat niet is kan nog komen... :wink: )

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: BioPower in Nederland?

Bericht door Robbert » wo 23 nov, 2005 23:47

Swedish_90 schreef:
Saab Media Online schreef:Biopower in Nederland

Saab maakt in Nederland deel uit van de werkgroep E85, waarin talloze bedrijven en organisaties zitting hebben die op welke wijze dan ook betrokken zijn bij mobiliteit en brandstof, zoals diverse gemeentelijke instanties, ministeries, brandstof, leveranciers en pompstationhouders.

Saab is met haar producten dan ook volledig berekend op de komst van E85. Colin Ouwerling, Manager Marketing Saab Nederland: “Wij zijn op dit moment echter nog sterk afhankelijk van andere partijen, zoals overheid en brandstofleveranciers, omdat er nog geen breed-dekkende infrastructuur is voor de levering van ethanol aan de klant. Saab Nederland volgt de ontwikkelingen op het gebied van E85 met grote interesse en overweegt in 2006 een BioPower model in Nederland te introduceren.”
Een goede ontwikkeling. Als ethanol overal verkrijgbaar zal zijn binnen korte tijd, zal dit een goede stap zijn, denk ik.
Zeker en ook beter voor het milieu!

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 24 nov, 2005 9:08

Op zich een goed idee... maar dan moet je wel een netwerk van Ethanolpompen hebben, anders werkt het niet.
Volvo heeft al jaren CNG bi-fuel (aardgas) in het programma, heel af en toe verkopen ze er eentje.. (een volle tank voor € 1,--) helaas, een pomp in Almelo, eentje op Schiphol en eentje bij Haarlem, er is dus een milieuvriendelijk vervoermiddel alleen kan het nergens tanken.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » do 24 nov, 2005 13:57

Pas is hier in de buurt (Gorinchem, de Argos die tevens de goedkoopste pomp uit de verre omtrek is) de eerste eco-fuel pomp in NL geopend.
5% bio brandstof toegevoegd aan benzine (de prijs ligt normaliter hoger dan die van gewone benzine maar dit wordt aangevuld. Door de overheid? Nee, door de pomphouder!), iets dergelijks hebben ze in Zweden al jaren en komt uit de gewone benzinepomp.
Die E85 pompen vindt je daar overigens bij veel pompen, Duitsland is ook al ver.
Nog niet zolang geleden in NL de eerste koolzaadoliepomp geopend. Leuk initiatief maar ombouw van een dieselauto is vaak pas mogelijk na het neertellen van 3500 euri. Een stuk of 5 primitieve tankstations en alweer een hoge pief om het te openen... Netwerk? Wist je dat die technolgie al lang bestond? Meneer Moeken had een productierijpe motor (gemiddeld ruim 1 op 40 met een koolzaadolie aangedreven MB 190), zo eind jaren 80 begin jaren 90. Was net als Rudolf Diesel destijds z'n leven niet zeker en heeft -waarschijnlijk onder dwang- een punt achter het concept gezet.
Iets anders; waren we zo'n gasland met veel auto's op restprduct LPG, de branche is overhoop geholpen door het beleid van onze overheid. In Duitsland, Zweden en Noorwegen is het rijden op gas sterk in opkomst.
Door de schaarste op de oliemarkt, die binnen een jaar of dertig zo goed als zeker zal eindigen door het uitgeput raken van de fossiele bronnen, en de hoge brandstofprijzen is een deel van de rijders weer aan het gas gegaan, natuurlijk zonder enige medewerking en stimulans van de overheid.
Als er al een regeling populair is (bijv zonnecollectoren, windmolens, isolatie enz) dan wordt ie afgeschaft. Veel beter/slimmer dan dhr Bush zijn de mensen die hier het beleid dicteren duidelijk niet.
Die kortzichtigheid zal er waarschijnlijk toe leiden dat afspraken over het gebruik van alternatieve brandstoffen en de uitstoot niet gehaald gaan worden in een drukbevolkt landje waar dat nu juist zo belangrijk is.
'K weet nu al wie de rekening gepresenteerd gaat krijgen, de burger dus. Ze zitten daar in Den Haag er namelijks volgens zeggen bij acclematie van het volk (gekozen) en zijn niet in de hoofde aansprakelijk voor het oplaten van luchtballonnen of het laten klappen van gewenste bellen. Een id misschien?!
Moet het ff kwijt, misschien is het voor anderen een :shock: eye-opener..
Cornell :O:
(binnenkort op lpg)

GRIFFIN
Geregistreerd lid

Bericht door GRIFFIN » do 24 nov, 2005 15:49

verde900 schreef:Op zich een goed idee... maar dan moet je wel een netwerk van Ethanolpompen hebben, anders werkt het niet.
Volvo heeft al jaren CNG bi-fuel (aardgas) in het programma, heel af en toe verkopen ze er eentje.. (een volle tank voor € 1,--) helaas, een pomp in Almelo, eentje op Schiphol en eentje bij Haarlem, er is dus een milieuvriendelijk vervoermiddel alleen kan het nergens tanken.
...behoefte aan een heel netwerk waar ze ethanol verkopen, maar ook aan graanplantages!
En als je weet dat voor amper 1 litertje olie ze al een zeer grote oppervalkte (spreken we al van hectaren?) nodig hebben, weet ik zo nog niet of dat in landen als Nederland en België zo haalbaar zal zijn.
In Zweden zal dit wel iets beter lukken. Daar halen ze het ook uit houtsnipsels, wat er in Zweden wel ook geen gebrek aan is.
Maar hier zullen denk ik op termijn eerder waterstof en hybrideauto's een grotere rol gaan spelen. Maar er zijn nog meer alternatieven; te beginnen met aardgas.

En in Duitsland zijn ze nu wel volop lpg aan het promoten, alleen... het is nergens verkrijgbaar :roll:

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » vr 25 nov, 2005 9:02

In Frankrijk subsidieert de overheid het aardgasgebruik voor de auto, men compenseert je volledig voor een pomp aan huis...
Citroën zou daar binnen 1 jaar het gehele modellengamma op aardgas kunnen laten rijden.
Soms wat eigenaardig die Fransen, maar soms getuigen ze toch van visie.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 27 nov, 2005 13:28

Griffin,
Het was misschien lastig om LPG te krijgen toen ik in 1992 door Duitsland naar Oosterijk stoof, maar vorig jaar toen we op doorreis naar en van Zweden waren hebben we in Duitsland geen problemen ondervonden. Natuurlijk niet zoveel stations als hier nog in NL zijn maar gewoon goed verkrijgbaar.
In heel Zweden daarentegen zijn maar 11 :? lpg pompen die bijna alleen door Hollanders en Polen bezocht worden.
Doordat we enige malen wat Saabspulletjes in Duitsland gekocht hebben heeft de verkoper (die het zo interessant vond dat ie bij draaiende motor bij de uitlaat stond te ruiken!) tegenwoordig z'n nieuwgekochte 9-5 op lpg lopen met een grote bel achter de achterbank. Hij is zeer tevreden en over beperkte beschikbaarheid in Duitsland heb ik 'm nog nooit gehoord. Hij rijd veeeel kilometers..

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 27 nov, 2005 21:53

Ik stem voor waterstof. 't zal wel even duren, maar ik geloof erin.

kijk eens op www.gezen.nl

Daar vind je informatie over CSP (concentrated solar power); Een systeem dat niet met collectoren maar met spiegels werkt die zo om een buis zijn opgesteld dat de olie die door de buis stroom tot wel 400 graden celsius kan worden opgewarmt, waarmee electriciteit kan worden opgewekt. Ergens in het procede komt waterstof als bijproduct vrij. Op zo manier krijg je een mooie keten. Weliswaar moet er behoorlijk geinvesteerd worden in de centrales, maar de energiebron waarop de centrales draaien is gratis.

GRIFFIN
Geregistreerd lid

Bericht door GRIFFIN » di 29 nov, 2005 0:46

sb153b schreef:Griffin,
Het was misschien lastig om LPG te krijgen toen ik in 1992 door Duitsland naar Oosterijk stoof, maar vorig jaar toen we op doorreis naar en van Zweden waren hebben we in Duitsland geen problemen ondervonden. Natuurlijk niet zoveel stations als hier nog in NL zijn maar gewoon goed verkrijgbaar.
In heel Zweden daarentegen zijn maar 11 :? lpg pompen die bijna alleen door Hollanders en Polen bezocht worden.
Doordat we enige malen wat Saabspulletjes in Duitsland gekocht hebben heeft de verkoper (die het zo interessant vond dat ie bij draaiende motor bij de uitlaat stond te ruiken!) tegenwoordig z'n nieuwgekochte 9-5 op lpg lopen met een grote bel achter de achterbank. Hij is zeer tevreden en over beperkte beschikbaarheid in Duitsland heb ik 'm nog nooit gehoord. Hij rijd veeeel kilometers..
Vreemd, want wanneer ik onlangs op terugreis van Frankfurt was, heb ik zogoed als elke station (en dat zijn er toch minstens 7-8 geweest) genomen om te kijken of ze lpg (omdat de auto het zo slecht deed op benzine) hadden; en hoeveel hadden het? ...0 :!:
En heen -en terug Essen ook al geen milieuvriendelijke brandstof tegengekomen.
Zelfde verhaal wanneer ik naar Zweden geweest ben over een jaar of 2. In Denemarken had er wel eentje gas... en het kostte evenveel als benzine!

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » di 29 nov, 2005 9:06

Griffin,
Ja, op de goede gok een aantal stations langsrijden werkt niet daar maar met een lpg -gids vindt je door Duitsland geloof ik zo'n 200 lpg -stations en dat aantal loopt itt NL nog steeds op.
Wij moesten soms een paar km van de snelweg zoals in de buurt van Bremen waar je in het rustige Stückenborstel terechtkomt en in Kiel zelf enz enz. De prijzen in Duitsland liggen net als in Zweden iets hoger tov hier, in Denemarken loont het idd alleen als je auto net als onze 90 door een versleten carb alleen goed op gas loopt. (met een benzineverbruik van ca 1 op 6 en roetwolken achter de auto en een bepaald rommelige stationairloop in dat een goed alternatief, tenslotte loopt ie op gas 1 op 10)
Vroeger tankte je in D alleen bediend door een Tankwart en meest achter een dikke betonnen muur. De pompen die je in Duitsland en Zweden vindt zijn meestal een geval apart met een dikke bovengrondse tank achteraf en soms oude Nederlandse pompen die met authentieke bestickering elders hun tijd uitdienen zoals in het Zweedse Helsingborg met een oude verteerde slang en de laatste keuring in 1993.
Zelf tanken is nog steeds niet vanzelfsprekend dus vragen bij de bediening moet en dan mag het meestal wel.
De sluitingen zijn anders dan in NL dus een verloopnippel is noodzakelijk, vaak heeft men op het station wel een verloopnippel te leen.
Cornell. :O:

edwardk
Geregistreerd lid

re

Bericht door edwardk » ma 19 dec, 2005 11:38

In zweden kost de ethanol (85) 7.80 kr/liter en de gewone benzine 11 of 12 kr/liter.Dat is dus 0,85 euri voor een liter ethanol (85) tegen ongeveer 1,33 euri voor een liter benzine. TEL UIT JE WINST! Het kan dus best en ook nog voordelig.

tuftuf

Re: re

Bericht door tuftuf » ma 19 dec, 2005 18:46

edwardkommeren schreef:In zweden kost de ethanol (85) 7.80 kr/liter en de gewone benzine 11 of 12 kr/liter.Dat is dus 0,85 euri voor een liter ethanol (85) tegen ongeveer 1,33 euri voor een liter benzine. TEL UIT JE WINST! Het kan dus best en ook nog voordelig.
Maar.....vergeet niet dat je verbruik op ethanol met 30% toeneemt ;)

edwardk
Geregistreerd lid

re

Bericht door edwardk » ma 19 dec, 2005 18:52

Hoe kom je daar nou bij ?Als ik in zweden de benzine tank met de ethanol toevoeging(standaard benzine met 6a7% ethanol) loopt mijn 9000 2.3 T al veel zuiniger dan met alleen 98 octaan.

tuftuf

Re: re

Bericht door tuftuf » ma 19 dec, 2005 19:52

edwardkommeren schreef:Hoe kom je daar nou bij ?Als ik in zweden de benzine tank met de ethanol toevoeging(standaard benzine met 6a7% ethanol) loopt mijn 9000 2.3 T al veel zuiniger dan met alleen 98 octaan.
benzine met ethanol toevoeging is iets heel anders dan E85.
E85 is 85% ethanol en de andere 15% is benzine en andere toevoegingen. Op E85 is je verbruik zo'n 30% hoger.

Voor degenen die het Zweeds machtig zijn:

http://www.etanol.nu/faq.php

Plaats reactie