Octaan booster

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Hans SV
Geregistreerd lid

Octaan booster

Bericht door Hans SV » wo 30 nov, 2005 13:34

Zou het nuttig zijn om bij euro 98 een deel octaan booster bij te mengen dat je een hoger octaan gehalte krijgt rond de 100 bijvoorbeeld?
Of werkt dat spul niet?

Red76
Geregistreerd lid

Bericht door Red76 » wo 30 nov, 2005 14:44

Octaan 98 is al niet nodig laat staan octaan 100 of hoger :!:

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » wo 30 nov, 2005 16:37

mijn T8 heeft met euro 98 een verbruik van 1:10 en met euro 95 een verbruik van 1:8... De APC maakt namelijk -vooral in het middentoerengebied- optimaal gebruik van de klopvastheid van de brandstof. misschien haal ik wel de kosten van zo'n flesje octaanverhoger eruit als mijn verbruik daarmee een stuk omlaag gaat... :P

Hans SV
Geregistreerd lid

Bericht door Hans SV » wo 30 nov, 2005 20:05

Mijn auto rijd wel duidelijk beter op 98 dan op 95. was benieuwt of iemand ervaring had met toevoegen van octaan booster aan benzine.
Vooral omdat de apc daar op zou moeten reageren. En ik ga niet heen en weer naar duitsland rijden om vpower 100 te tanken.

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » wo 30 nov, 2005 20:11

Hans SV schreef:Mijn auto rijd wel duidelijk beter op 98 dan op 95. was benieuwt of iemand ervaring had met toevoegen van octaan booster aan benzine.
Vooral omdat de apc daar op zou moeten reageren. En ik ga niet heen en weer naar duitsland rijden om vpower 100 te tanken.
Je kan er ook een scheut modelbouwbrandstof in kieperen. Gaat als de brandweer :wink:

Hans SV
Geregistreerd lid

Bericht door Hans SV » wo 30 nov, 2005 20:50

:roll: ja zou kunnen ja. :)

Thom
Donateur
Donateur

900

Bericht door Thom » wo 30 nov, 2005 23:39

hoe merk je dat hij beter rijdt op 98? Ik heb het ook wel eens geprobeerd met mijn toenmalige 16s maar ik merkte geen verschil. Heb trouwens niet echt op de turbodruk gelet, maar op het algemeen rijgedrag.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » wo 30 nov, 2005 23:48

Ik merk het eigenlijk voornamelijk aan het feit dt mijn 9000 een beetje sinhoud als ik weer eens 95 heb getankt. en aan het verbruik. Dat is op 98 beter bij mij.

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » do 01 dec, 2005 0:33

Ook mijn 900s rijdt stukken beter op 98 dan op 95. Ik heb uit kostenoverwegingen een tijdje 95 getankt, maar naast dat het verbruik steeg, had ik ook het gevoel dat ik motorvermogen miste, met name het trager oppakken van het toerental was merkbaar.
Het verbruik steeg van ongeveer 1:11 naar 1:9 zo'n beetje.

Van de zomer in Duitsland 100 getankt, ook dat was goed merkbaar, niet direct, maar na een km of 200 was er toch wel een verschil merkbaar. Om het verbruik te meten heb ik er te kort mee gereden (1 tank), maar mijn gevoel zegt dat ook dat wel wat minder kan zijn.

Gr,

Dennis

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 01 dec, 2005 11:22

Manic schreef:Het verbruik steeg van ongeveer 1:11 naar 1:9 zo'n beetje.
Is dit een berekening aan de hand van een bon of ben je (net als ik) ook zo'n nerd die elk bonnetje in de spreadsheet zet?

Ik zelf heb 'op aanraden van' eerst een tijd 98 getankt. Toen het financieel wat minder ging ben ik overgestapt op 95.

Ik kan eigenlijk geen verschil constateren. (van 2001 tot nu).
In beide gevallen een aantal zeer zuinige periodes (1 op 15,5) en ik ook wel eens flink geslurpt (1 op 8,5). Ik kan alleen concluderen dat dat met het rijgedrag te maken moet hebben. Op lange afstanden met een stabiel rijgedrag is de grootste winst te behalen.
Een rit door Duitsland met lange stukken 180 levert een betere waarden op als het gemiddelde. Je legt in dezelfde tijd immers ook meer km's af. Maar daar heb ik wel de "Duitse" 95 getankt.
Korte ritjes en filerijden gooien het verbruik de lucht in.

Maar ik heb natuurlijk geen APC.
Ik kan wel een verandering in verbruik constateren als ik omschakel en weer terug. Dus een bij 98 tankvulling tussendoor gaat het verbruik omhoog. Of de motor moet wennen, of ik verbeeld me dat de motor efficienter zal gaan draaien en trap 'em harder op z'n staart. (Ik vermoed het laatste).
[/quote]

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » ma 19 dec, 2005 18:22

In Frankrijk is 98 nauwelijks duurder dan 95 en daar zou ik zonder meer 98 tanken omdat je dan aan het eind van het verhaal veel goedkoper uit bent. Daarbij heb je, als je eens wil, ook nog wat extra vermogen en dat is altijd lekker. In Nederland is het prijsverschil echter veel groter, zo'n 7 a 8 (pro)cent. Daarom tank ik tegenwoordig in beide auto's 95.

edwardk
Geregistreerd lid

re

Bericht door edwardk » ma 19 dec, 2005 18:49

Heb met mijn 9000 2.3 T dezelfde ervaring als MANIC, het is jezelf voor de gek houden, goedkoper de liter en een hoger verbruik, wat heb je dan verdiend? En met de combinatie van benzine waar 6 a 7% ethanol in zit ( te tanken in zweden) loopt ie zuiniger dan op de 98 octaan in Nederland.
Dat is in zweden standard bij gevoegd bij alle type's benzine. Dit wordt overigens binnenkort in heel europa verplicht dat bij mengen van ethanol.

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » ma 19 dec, 2005 19:46

Steve-O schreef:
Manic schreef:Het verbruik steeg van ongeveer 1:11 naar 1:9 zo'n beetje.
Is dit een berekening aan de hand van een bon of ben je (net als ik) ook zo'n nerd die elk bonnetje in de spreadsheet zet?

[/quote]

Ik houd het niet in een spreadsheet bij, maar globaal op basis van gereden km's en getankte liters. Viel me op dat ik in twee maanden tijd (zowel in de zomer, als in de winter) met vergelijkbaar gebruik en rijgedrag met 95 meer verbruikte dan met 98. Daarnaast loopt hij ook prettiger, rustiger en pikt sneller op in lage toeren op 98.

Gr,

Dennis

John.K
Geregistreerd lid

Bericht door John.K » ma 19 dec, 2005 19:51

Als je apc hebt zou ocaanbooster dus effect hebben omdat deze minder in zal/hoeft te grijpen.
John.
Merk een zelf een groot verschil met 98, niet alleen beter oppakken maar ook in het hogere gebied net wat harder door te trekken met meer vermogen.
Hoeveel tja ...
John

Verbruik, ach daar kijk ik niet naar anders had ik geen saab turbo gekocht.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » ma 19 dec, 2005 22:19

Ook maar eens 98 gaan tanken dan...
Ben benieuwd. Nog nooit gedaan. Als student zijnde kan ik wel elk dubbeltje omdraaien. Maar gaan we toch eens proberen.

Zal mij benieuwen of het allemaal zoveel scheelt.

Groet,

Eelco

Plaats reactie