startproblemen/uitval
-
ClassicS
- Geregistreerd lid
startproblemen/uitval
Heb een probleem! Mijn 9000 uit 97 start af en toe moeizaam. Met name als hij langer stil gestaan heeft. Auto heeft een Saab alarm.
Boordcomputer geeft tijdens het rijden 13,5-13,9 volt aan. Bij starten varieert het tussen de 8,8-10. Accu is echter volgens factuur nog van begin 2004.
Vanavond viel de auto tijdens het rijden ineens uit, dashboard donker en meteen weer aan. Na het parkeren en de sleutel weer omdraaien ging er niks branden en gaf de auto bij het omdraaien van de sleutel geen kik. Je ziet heel vaag het abs en accu lampje branden en af en toe gaat de ACC aan. Je hoort achterin de auto wel de tik van een of ander relais en het ventilatortje van de ACC blijft draaien. Na ongeveer een halve minuut in de start stand te wachten gaat soms ineens wel de dashboardverlichting aan en kan er gestart worden.
Heb de zoekfunctie al gebruikt maar kon niet concreet deze situatie vinden. Wie weet de oplossing van dit mysterie? Of in elk geval wat ik moet meten om erachter te komen wat het is?
Boordcomputer geeft tijdens het rijden 13,5-13,9 volt aan. Bij starten varieert het tussen de 8,8-10. Accu is echter volgens factuur nog van begin 2004.
Vanavond viel de auto tijdens het rijden ineens uit, dashboard donker en meteen weer aan. Na het parkeren en de sleutel weer omdraaien ging er niks branden en gaf de auto bij het omdraaien van de sleutel geen kik. Je ziet heel vaag het abs en accu lampje branden en af en toe gaat de ACC aan. Je hoort achterin de auto wel de tik van een of ander relais en het ventilatortje van de ACC blijft draaien. Na ongeveer een halve minuut in de start stand te wachten gaat soms ineens wel de dashboardverlichting aan en kan er gestart worden.
Heb de zoekfunctie al gebruikt maar kon niet concreet deze situatie vinden. Wie weet de oplossing van dit mysterie? Of in elk geval wat ik moet meten om erachter te komen wat het is?
-
scorpio
- Geregistreerd lid
-
ClassicS
- Geregistreerd lid
Weet niet precies waar ik moet kijken voor de massakabel van de motor?
Kabels accu zitten goed vast.
Zou het een van de volgende dingen kunnen zijn:
1. Accu defect (ondanks 1,5 jaar oud)?
2. Noodaccu alarm defect die gewone accu telkens leeg trekt?
3. Dynamo defect?
4. Spanningsregelaar defect?
5. Of ergens een relais wat voor storing zorgt?
Als iemand aan de ahdn van mijn verhaal vermoedens heeft wat het kan zijn, hoor ik het graag en ook hoe ik dingen kan testen (handigheid heb ik nog niet, maar zou ik graag krijgen).
Iets anders is dat regelmatig bij het aanzetten van het contact het groot licht automatisch aan staat of direct aan springt (uiteraard als schakelaar dimlicht aan is gebleven en verlichting dus via contact is uitgeschakeld). Heeft dit wellicht hier iets mee te maken of staat dit allemaal los van elkaar?
Kabels accu zitten goed vast.
Zou het een van de volgende dingen kunnen zijn:
1. Accu defect (ondanks 1,5 jaar oud)?
2. Noodaccu alarm defect die gewone accu telkens leeg trekt?
3. Dynamo defect?
4. Spanningsregelaar defect?
5. Of ergens een relais wat voor storing zorgt?
Als iemand aan de ahdn van mijn verhaal vermoedens heeft wat het kan zijn, hoor ik het graag en ook hoe ik dingen kan testen (handigheid heb ik nog niet, maar zou ik graag krijgen).
Iets anders is dat regelmatig bij het aanzetten van het contact het groot licht automatisch aan staat of direct aan springt (uiteraard als schakelaar dimlicht aan is gebleven en verlichting dus via contact is uitgeschakeld). Heeft dit wellicht hier iets mee te maken of staat dit allemaal los van elkaar?
-
9000T16
- Geregistreerd lid
-
ClassicS
- Geregistreerd lid
Eric,
Super, dank voor je aanbod. Als het zich weer voor gaat doen ga ik ook zeker graag op je aanbod in om even mee te kijken.
Op dit moment doet hij het echter weer. Schakel nu een aantal dagen het alarm niet in om te kijken of het daar misschien aan ligt.
Voor wat betreft het doormeten van dynamo en accu. Heb een multimeter.
Kan ik de accu testen door aan de polen te meten met contact uit?
De dynamo testen met draaiende motor aan de polen van de accu of moet ik dat bij de dynamo meten?
Kan een en ander ermee te maken hebben dat ik veel korte stukken gereden heb de afgelopen 2 weken?
Super, dank voor je aanbod. Als het zich weer voor gaat doen ga ik ook zeker graag op je aanbod in om even mee te kijken.
Op dit moment doet hij het echter weer. Schakel nu een aantal dagen het alarm niet in om te kijken of het daar misschien aan ligt.
Voor wat betreft het doormeten van dynamo en accu. Heb een multimeter.
Kan ik de accu testen door aan de polen te meten met contact uit?
De dynamo testen met draaiende motor aan de polen van de accu of moet ik dat bij de dynamo meten?
Kan een en ander ermee te maken hebben dat ik veel korte stukken gereden heb de afgelopen 2 weken?
-
ClassicS
- Geregistreerd lid
Gebruik het alarm op dit moment niet. Klachten doen zich nu niet voor, maar wilde een aantal dingen testen.
Heb met een multimeter het volgende gemeten:
Contact uit (voor het starten): bij polen accu 12,33 Volt
Draaiende motor: bij polen accu 14,25 Volt
Daarna contact uit: 12,5 Volt
Kun je hieruit afleiden of de accu/dynamo nog goed is?
Probeerde aantal Ampere te meten maar gaf bij mA niks aan (waarschijnlijk te veel stroomsterkte voor die schaal?) en bij schaal 10A werden de draden warm (zit geen beveiliging bij die schaal). Zal wel iets niet goed gedaan hebben.......
Hoe kan ik meten of er spanning weglekt?
Heb met een multimeter het volgende gemeten:
Contact uit (voor het starten): bij polen accu 12,33 Volt
Draaiende motor: bij polen accu 14,25 Volt
Daarna contact uit: 12,5 Volt
Kun je hieruit afleiden of de accu/dynamo nog goed is?
Probeerde aantal Ampere te meten maar gaf bij mA niks aan (waarschijnlijk te veel stroomsterkte voor die schaal?) en bij schaal 10A werden de draden warm (zit geen beveiliging bij die schaal). Zal wel iets niet goed gedaan hebben.......
Hoe kan ik meten of er spanning weglekt?
-
GRIFFIN
- Geregistreerd lid
-
Dilemma
- Geregistreerd lid
Het feit dat je accuspanning toeneemt als je motor loopt is in ieder geval indicatie genoeg dat je dynamo het nog doet. Hoeft AH de dynamo afgeeft is moeilijk te meten (stroom is dan +/- 60 tot 90 ampere en dat vindt een standaard multimeter niet zo lekker).
De spanning over de accupolen meten kan voor je multimeter geen kwaad. De accuspanning varieert tussen de 6 volt bij extreem zware belastig en een kleine 15 volt bij een draaiende motor (eigenlijk meet je dan de dynamo spanning natuurlijk).
Als je een duidelijk beeld wil hebben van de kwaliteit van de accu zul je het stroom verloop moeten meten bij starten en daarvoor heb je wat andere spullen nodig (ideaal = een hoogvermogens weerstand die het vermogen kan dissiperen dat je verstookt in de weerstand, dus extreem lage weerstand) en een scoop om het verloop van de spanning duidelijk te kunnen zien.
Als je meter in het dashboad echter > 8 volt aangeeft na starten (de laagst gemeten spanning tijdens starten wordt dan weergegeven) is de accu in ieder geval niet echt slecht.
kortom: spanning meten kan altijd, stroom meten is wat lastiger!
Guido
De spanning over de accupolen meten kan voor je multimeter geen kwaad. De accuspanning varieert tussen de 6 volt bij extreem zware belastig en een kleine 15 volt bij een draaiende motor (eigenlijk meet je dan de dynamo spanning natuurlijk).
Als je een duidelijk beeld wil hebben van de kwaliteit van de accu zul je het stroom verloop moeten meten bij starten en daarvoor heb je wat andere spullen nodig (ideaal = een hoogvermogens weerstand die het vermogen kan dissiperen dat je verstookt in de weerstand, dus extreem lage weerstand) en een scoop om het verloop van de spanning duidelijk te kunnen zien.
Als je meter in het dashboad echter > 8 volt aangeeft na starten (de laagst gemeten spanning tijdens starten wordt dan weergegeven) is de accu in ieder geval niet echt slecht.
kortom: spanning meten kan altijd, stroom meten is wat lastiger!
Guido
-
lovelycarina
- Geregistreerd lid
-
beal
- Geregistreerd lid
9000 met uitval
Heb voor de vakantie komende week mijn 99 uit 84 omgeruild met de 9000 van m'n moeder. Nu had deze het probleem dat 'ie bij stationair draaien er spontaan de brui aan gaf en afsloeg. Naar aanleiding van dit topic heb ik de contactpunten van de massakabel wat opgevijld en schoongemaakt en voila! Hij draait weer netjes stationair.
Dank!
Dank!