Welk gereedschap...

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Welk gereedschap...

Bericht door Robbert » za 03 dec, 2005 23:14

Berry schreef:Wie gebruikt er welk merk\type gereedschap voor het klussen aan de Saab?

Ik weet dat er veel torx gebruikt word maar welk merk\type is het handigst?

Ook tips voor ander gereedschap zijn welkom!
In ieder geval een torx 25.

Verder ook gewoon metrische sleutels. Uit mijn hoofd 8-15 + 17 + 19

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » za 03 dec, 2005 23:28

Ik gebruik veelal Hazet. En waar ik mijn vingers kan krijgen op Snap-on daar heeft Snap-on de voorkeur bij mij.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 03 dec, 2005 23:46

Injectie schreef:Ik gebruik veelal Hazet. En waar ik mijn vingers kan krijgen op Snap-on daar heeft Snap-on de voorkeur bij mij.
Is Snap On nu veel duurder (en beter?).

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » za 03 dec, 2005 23:59

Geen idee mijn baas betaald. En thuis sleutel ik niet.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 04 dec, 2005 9:46

Misschien heb je hier iets aan:
Heb voor m'n werk (revisiemonteur) jarenlang met Stahlwille en Gedore gesleuteld. Zelfs bij zwaar revisiewerk is dit gereedschap eigenlijk onverwoestbaar en de levenslange garantie van de fabrikant is dan ook begrijpelijk. Ook Hazet en Elora heeft prima gereedschap.
Voor de hobbyist is dit een fantastische investering maar vaak net ietsje te prijzig. Als alternatief kan je Rahsol gebruiken. Dit komt van de Gedore fabriek, is even sterk, kent dezelfde garantie maar is een factor veel goedkoper. Het verschil is dat het er optisch goed maar minder mooi dan Gedore uitziet. Ik noem het dan ook wel optisch afgekeurd Gedore...
Ik sleutel hier al bijna 20 jaar zeer intensief mee en nog nooit heb ik een uitgeleuterde of gebroken sleutel gehad. (ik werk zelfs wel eens met sleutel op sleutel om meer brute kracht te kunnen uitoefenen en wie mijn postuur kent kan alleen maar ontzag voor dat gereedschap krijgen)
Doppendozen van Walter en Mannesmann heb ik ook zeer goede ervaringen mee en ik denk dat Proxxon ook een vergelijkbare kwaliteit biedt. Ook het gereedschap van de Hema (Reactor) stond vroeger goed aangeschreven.
Veel hobbygereedschap van doorgaans lagere prijs heeft een dubieuze kwaliteit. Afgezien van dat het zeer vervelend is dat je vastzittende bouten en moeren niet kunt lossen en de levensduur gewoon kort (soms zelfs eenmalig) is, kan je met slecht en slechtpassend gereedschap de koppen van bouten moeren en schroeven verwoesten en als je uitschiet loop je een frisse kan het "behang" van je handen ed te verliezen. Zoiets bevordert de sleutelvreugde niet herinner ik me nog uit vroeger tijden..
Goed gereedschap is een goede investering en levert die sleutelvreugde vaak wel, zelfs bij echte rotklussen.
Sleutelse,
Cornell, sleutelaar

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » zo 04 dec, 2005 10:32

Ik ben ook een hobbyist, en heb van jongs af aan mijn gereedschap bij elkaar gespaard, ik heb er bewust voor gekozen om goed spul te kopen. Mijn set bestaat voornamelijk uit Gedore, de basis set heb ik in de loop de jaren bij elkaar gespaard. Nu koop ik alleen nog nieuw gereedschap als ik iets mis, zo spaar je lekker door zonder dat het veel geld ineens kost. Ik kies nog steeds voor Gedore of voor Hazet, daarnaast kan je ook kiezen voor bijvoorbeeld Elora of inderdaad rahsol. Het gebruikte materiaal van Rahsol is gelijk aan dat van Gedore maar de afwerking is minder en de toleranties zijn ruimer.

Als je gereedschap koopt, regel dan altijd korting, en kijk uit naar acties. Gedore heeft bijvoorbeeld altijd acties.

Andere tip, koop een set steek en een set ringsleutels. Dit is handiger dan dat je 1 complete set ring/steek sleutels koop (denk aan het geval waarin je een bout 13 moet losdraaien en aan de andere kant de moer moet tegenhouden.)

BenS
Geregistreerd lid

Bericht door BenS » zo 04 dec, 2005 16:26

Ik ben zelf wel een fan van Belzer ware het niet dat het schreeuwend duur is. Ik heb er dan ook (nog) niet zo veel van. ;-)

Groeten, Ben

nacra 93
Donateur
Donateur

Bericht door nacra 93 » zo 04 dec, 2005 17:10

Ik heb goede ervaring met het merk gamma verbuigt snel zodat ik ander
het werk kan laten doen [is denk ik beter voor staphorst en omgeving mischien wel voor nederland and beyond]

Afbeelding

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » zo 04 dec, 2005 23:59

Als ik het goed begrijp worden vooral Gedore en Hazet goed gewaardeerd (en Rahsol als sub merk van Gedore).

Is er dan nog veel prijsverschil tussen Gedore en Hazet?

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » ma 05 dec, 2005 9:18

Wat mij betreft mag Facom absoluut toegevoegd worden aan het rijtje.

Tip: op marktplaats wordt af en toe gereedschap (oa gedore) nieuw aangeboden.

BenS
Geregistreerd lid

Bericht door BenS » ma 05 dec, 2005 16:56

Het nadeel van Facom vind ik dat het onder je handen vandaan roest als het nat wordt.

Groeten, Ben

9000 freak
Geregistreerd lid

Bericht door 9000 freak » ma 05 dec, 2005 21:41

BenS schreef:Het nadeel van Facom vind ik dat het onder je handen vandaan roest als het nat wordt.

Groeten, Ben
Werk jij altijd in de regen? :roll: :roll:

Facom biedt in sommige gevallen wel een 3 tot 5 jaar garantie.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » di 06 dec, 2005 0:43

9000 freak schreef:...Facom biedt in sommige gevallen wel een 3 tot 5 jaar garantie.
Ik vind het pas top-gereedschap als de fabrikant er levenslange garantie op durft te geven...

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 06 dec, 2005 0:47

BenS schreef:Het nadeel van Facom vind ik dat het onder je handen vandaan roest als het nat wordt.

Groeten, Ben
Geen last van tot nu toe.

9000 freak schreef:
Ook levenslang volgens http://www.facom.nl

9000 freak
Geregistreerd lid

Bericht door 9000 freak » di 06 dec, 2005 16:04

paul99gl83 schreef:

Groeten, Ben
Geen last van tot nu toe.

9000 freak schreef:
Ook levenslang volgens http://www.facom.nl

Hmz, dat wist ik niet zeker meer, ze hadden verschillende garantie-regelingen ( stage gelopen bij automateriegroothandel ) maar dat ligt aan de afname natuurlijk, en het is fijn gereedschap om mee te werken.

Plaats reactie