9-4x voor wanneer en ook op diesel?

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » di 26 jan, 2010 13:17

Vergis je trouwens niet in het formaat van de 9-4X, die zou meer richting een X5 dan X3 gaan.... (hoewel hij er nog redelijk 'compact' uit ziet - voor het type auto)

Afbeelding

Wel een dikke bak! 8) Zal nog leuk worden als ze hier straks meer van verkopen in de VS, dan van de Caddy-versie...

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » di 26 jan, 2010 13:40

Veel commotie rond een SUV :wink:

Persoonlijk vind ik een XC60 geen echte SUV,
maar een veilig vevoersmiddel voor mijn vriendin die dagelijks ong. 2 x 40 km doet naar haar apotheek via 70% onverlichte landwegen in soms slechte beton.
Dat er regelmatig rolstoelen e.d. in kunnen voor klanten is goed mee genomen.
Dat we dus 1.5 jaar wachtte op de 9-4X die er misschien niet komt getuigde van Saab-minded zijn denk ik zo.
Dat we de 9-3X ook testte ook :wink:
En dat de auto vol bomvol opties bovenop de summum-versie is prettig en dat hij bloedmooi zal zijn met z'n 20" inch velgen icm de zwarte lak, de zwarte ramen en rondom alu afwerking zal waarschijnlijk blijken.

En dat met de fiets naar je werk gaan gezonder is en beter voor het milieu ook :wink:

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » di 26 jan, 2010 13:44

Goed, voor deze keer ziet de SaabForum-board deze misstap naar het verkeerde Zweedse merk door de vingers...

De Teng
Geregistreerd lid

Bericht door De Teng » di 26 jan, 2010 13:54

Wordt genoteerd desalniettemin.

Zo'n ding moet in het blauw trouwens. 8)

Frans1
Geregistreerd lid

Bericht door Frans1 » di 26 jan, 2010 14:45

Ik ben niet zo een hele grote voorstander van dit soort auto's. Maar toch kan ik heel goed begrijpen dat mensen er een kopen. Vooral vanwege de veiligheid.

Elke keer dat ik een XC60 in het wild tegenkom denk ik toch weer: het is toch wel een erg fraaie wagen.

De 9-4x ziet er ook erg stoer uit. Idd knap dat hij minder groot oogt dan hij is. Ik ben benieuwd met wat voor een diesel ze hierin komen (voor Europa). Dat moet haast wel een 4 cilinder worden (ttid) aangezien een zeslinder niet zomaar voorhanden is. ( de 2.9 diesel van Vmotori komt niet meer, toch? )

Overigens vind ik een MB GLK ook wel wat hebben. Ziet er stoer uit en kan bovendien erg goed door zware stukken offroad. Daarnaast is die 220CDI ook een fijn blok.

MvG

Frans

brammelo
Geregistreerd lid

Bericht door brammelo » di 26 jan, 2010 19:46

Frans1 schreef:Ik ben niet zo een hele grote voorstander van dit soort auto's. Maar toch kan ik heel goed begrijpen dat mensen er een kopen. Vooral vanwege de veiligheid.
Veiligheid? Op welke manier denk je dat een doorsnee SUV veiliger is dan - pakweg - een 9-5? Als het over het gewicht gaat, tja, dan rij je toch echt beter met een vrachtwagen rond. Maar gek genoeg zie je dat geen overweging zijn bij SUV-rijders.

grippen
Geregistreerd lid

Bericht door grippen » di 26 jan, 2010 19:55

volgens autoweek zijn er doccumenten opgedoken dat de 9-4X in produktsie is Er is een document opgedoken waaruit blijkt dat de productie van de Saab 9-4X is gestart.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ondanks dat er nog steeds geen beslissing is over Saab, lijkt GM het merk nog helemaal niet te hebben afschreven. In het vakblad Automotive News staat een document met productiecijfers waaruit blijkt dat er vorige week 49 exemplaren van de nieuwe 9-4X zijn geproduceerd. In totaal zijn er al 147 gemaakt. Dat is het bewijs dat in elk geval de productie van de voorserie is begonnen.
De SUV van Saab wordt gemaakt in de fabriek in Ramos Arizpe in Mexico. Daar rolt hij samen met zijn zustermodel Cadillac SRX van de band. De auto staat voor dit jaar op de planning, maar het is onduidelijk wanneer hij precies de Europese kusten zal bereiken.
In december is de productie van Saab in Trollhättan ruim voor de kerstvakantie gestopt. In januari is het werk weer hervat. Toen zijn onder meer de eerste exemplaren van de 9-3 cabriolet in Zweden geproduceerd. Tot het einde van vorig jaar werd die auto gemaakt bij Magna in het Oostenrijkse Graz. Ook de productie van de nieuwe 9-5 zou al van start zijn gegaan.

Frans1
Geregistreerd lid

Bericht door Frans1 » di 26 jan, 2010 23:28

brammelo schreef:
Frans1 schreef:Ik ben niet zo een hele grote voorstander van dit soort auto's. Maar toch kan ik heel goed begrijpen dat mensen er een kopen. Vooral vanwege de veiligheid.
Veiligheid? Op welke manier denk je dat een doorsnee SUV veiliger is dan - pakweg - een 9-5? Als het over het gewicht gaat, tja, dan rij je toch echt beter met een vrachtwagen rond. Maar gek genoeg zie je dat geen overweging zijn bij SUV-rijders.
Veiligheid is een ruim begrip, daar heb je gelijk in.

In een frontale botsing met een normale auto zul je in het voordeel zijn omdat je auto hoger is, lijkt me. Je zal eerder over de andere auto heen gaan dan andersom.

Aan de andere kant is het zwaartepunt hoger. Dus zul je iets eerder over de kop gaan met een SUV.

Maar je hebt gelijk, voor heel veel potentiele kopers zal status de doorslag geven.

korpy
Geregistreerd lid

Bericht door korpy » wo 27 jan, 2010 0:38

Hoi,
Frans1 schreef: Veiligheid is een ruim begrip, daar heb je gelijk in.
In een frontale botsing met een normale auto zul je in het voordeel zijn...
Veiligheid is naast eem ruim ook een relatief begrip. Daar waar je allerlei auto's ook rekening ziet houden met de aangeredene (voetgangers...) door inklappende motorkappen, verwijderde mercedes sterren en andere teirlantijnen weet de de suv berijder alle veiligheid samen te vatten vanuit een enkel perspectief. De ik factor viert hoogtij. Ik zit veilig bij een aanrijding. Ik heb goed uitzicht in de file. Etc....
Nee, naast de kilometerheffing zie ik ook wel wat in suv heffing ;-)

gr -frank-

Frans1
Geregistreerd lid

Bericht door Frans1 » wo 27 jan, 2010 11:52

Het is idd alleen de veiligheid vanuit de SUV-rijder bekeken. Voor andere weggebruikers zijn SUV's minder fijn. Daar heb je gelijk in. Zelf zou ik er ook niet aan moeten denken vanaf de zijkant ( in een normale auto) door een SUV te worden aangereden. De kans dat je dat gaat overleven is heel erg minimaal. Zelfs als je zelf in een Saab rijdt.

Aan de andere kant, als je door een normale auto wordt aangereden, in de zijkant, met snelheid, geef ik je ook weinig kans. Er stond een tijdje geleden op het Volvo forum een berichtje over een Volvo S60 die door een Mazda 323 was aangereden in de zijkant. Die mazda was hard door rood gereden op een kruispunt. De gevolgen waren vreselijjk. Niet alleen de bijrijder (van de kant van de aanrijding ) maar ook de bestuurder aan de andere kant hadden het niet overleefd (van de S60). Dat zijn echt berichten waar je van schrikt en besef je weer hoe ontzettend gevaarlijk het verkeer is. Zeker als je je bedenkt dat zo'n Mazda 323 eigenlijk maar een klein auto'tje is.

Door het steeds drukker worden op de weg/ en de verharding in het verkeer zal men bij aankoop van een auto toch vooral aan hun eigen veiliheid denken. Dat zit in de aard van de mens. In die zin heb je absoluut gelijk dat de ik-factor hoogtij viert. Daarom kan ik me voorstellen dat men een SUV aanschaft.

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » wo 27 jan, 2010 22:03

erwin mertens schreef: Veel commotie rond een SUV :wink:

Persoonlijk vind ik een XC60 geen echte SUV,
maar een veilig vevoersmiddel voor mijn vriendin die dagelijks ong. 2 x 40 km doet naar haar apotheek via 70% onverlichte landwegen in soms slechte beton.
Da's waar en je hebt 'm neem ik aan bij een erg goede dealer gekocht :wink:
erwin mertens schreef: En dat met de fiets naar je werk gaan gezonder is en beter voor het milieu ook :wink

Gezonder wel maar voor het straatbeeld zie ik toch liever die cabrio staan dan je fiets :wink:

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » wo 27 jan, 2010 22:14

Is altijd schrikken als iemand van hier weet wonen :wink:

Wie zou jij toch zijn? Heb jij connecties toevallig bij Lacom?

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » wo 27 jan, 2010 22:30

shttt...

'k moet nog altijd eens vlees komen kopen, ma ja...daar is nooit geen parking èh :wink:

grippen
Geregistreerd lid

Bericht door grippen » vr 29 jan, 2010 13:26

einde van dit jaar komt de nieuwe 9-4X dat vertelde victor ons bij pauw en witteman

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » di 09 feb, 2010 18:33

Zou kunnen,
heeft die dan een glazen bol?
Mijn dealer weet echt helemaal van niets en gelooft niet echt meer in de komst van de 9-4X, eerst de 9-5 geleverd/verkocht krijgen.

Plaats reactie