Comeback van de Sonett

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
DDJ
Geregistreerd lid

Bericht door DDJ » do 15 dec, 2005 12:31

Als je passages en ideeën uit andermans werk citeert of parafraseert en deze als eigen werk presenteert, pleeg je plagiaat. Plagiaat is intellectuele diefstal en wordt beschouwd als wetenschappelijk wangedrag. De Examencommissies van sommige opleidingen treden streng op tegen plagiaat (zie bijvoorbeeld de Onderwijs- en Examenregeling faculteit der Letteren, artikel 13b). Aan plagiaat ligt niet altijd kwade trouw ten grondslag; het kan ook een kwestie van onwetendheid, slordigheid of vergeetachtigheid zijn. Om te voorkomen dat je per ongeluk plagiaat pleegt, moet je weten wat het precies inhoudt.

Wat is plagiaat?
- het woordelijk overnemen van (passages uit) het werk van een ander zonder aan te geven dat het andermans woorden zijn en/of zonder vermelding van de precieze vindplaats van de passage.
- het parafraseren van (passages uit) het werk van anderen, zonder daarbij aan te geven dat de gedachtegang door iemand anders is bedacht en zonder de vindplaats van de gedachtegang aan te geven.
- het overnemen van ideeën uit andermans werk zonder daarbij aan te geven dat het de ideeën van iemand anders zijn.
en
Het industrieel eigendomsrecht omvat:

het octrooirecht (rijksoctrooiwet 1995),
tekeningen en modellenrecht (eenvormige Beneluxwet inzake tekeningen en modellen; wet bestrijding namaakproducten),
topografierecht (wet bescherming oorspronkelijke topografieën van halfgeleiderproducten),
kwekersrecht (zaaizaad- en plantgoedwet),
merkenrecht (eenvormige Beneluxwet op de merken) en
handelsnaamrecht (handelsnaamwet).

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » do 15 dec, 2005 13:03

Het plagiaat lijkt me evident, op de details na (wielen ed) heeft de duitser het concept zo goed als overgenomen. Helaas leert de ervaring (de mijne althans) dat het heel erg lastig is om je bewijslast hard te maken in deze.
Hij kan zeggen dat-ie deze tekening al jaren had liggen en daar ga je dus al. Als ontwerper heb ik wel eens overlegd met mijn rechtsbijstand in een soortgelijke zaak, maar daar werd me ook te verstaan gegeven dat copyright-zaken slangenkuilen zijn waar je 10 keer over moet nadenken voordat je erin springt (zeker als kleine zelfstandige).

Als-ie het in opdracht van GM/Saab heeft gedaan, zou ik een erg goeie advocaat zoeken, als-ie het in opdracht van het blad heeft gedaan, zou je het eventueel kunnen spelen via het blad waar jij in gepubliceerd hebt (ik weet niet of en hoe je iets met hen contractueel hebt vastgelegd wbt. intellectueel eigendom en copyright)

een giftige email kan ook soms werken: dit is de boosdoener: http://www.stehrenbergerdesign.com

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 15 dec, 2005 13:07

ik zou bij de laatste 2 beginnen.

de zwaarste optie is gewoon geen optie.

verder lering uit trekken.

ik verkoop in principe ook niet concertfoto uitvergrotingen (alhoewel ik er wel voor benaderd wordt soms) - je kan er alleen maar mee op je bek gaan. zowel qua eer, als financieel misbruikt worden.

Reinder
Geregistreerd lid

Bericht door Reinder » do 15 dec, 2005 15:40

Oosthoek schreef:Meen je dit serieus? Want iedereen die een originele Sonett en de 9-x bekijkt komt tot dit soort tekeningen denk ik. Niet zo vreemd, wat die design-elementen die hij 'van jou' heeft gepikt heb jij van de Sonett en de 9-x. En dus indirect van de tekenaar van de Sonett en Michael Mauer. Wie pleegt hier plagiaat? :-P+ :besserwisser:
Dit lijkt me een duidelijke verklaring.
DJ, erg leuk en knap dat je kan photoshoppen maar doe nou niet alsof JIJ degene bent die de auto's voor Saab tekent. Kan die foto uit auto, motor und sport niet eerder getekend zijn dan dat jij je impressie hebt gemaakt?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 15 dec, 2005 15:51

:shock:

ik vind wel schokkend om te constateren dat er een tendens is onder de volwassen leden hier die het normaal vindt dat gepubliceerde ideeen 1:1 overgenomen mogen worden blijkbaar, zonder bron vermelding, danwel contact met de origineel bedenker

nogmaals (ook aan reindah) - ook al zijn bepaalde (let wel: onafhankelijk van elkaar staande) elementen overgenomen, dan nog heeft DJ ZELF

(zoals tot nu toe blijkt : als je het zelf beter weet dan alleen suggestie wekken dat DJ zijn getoonde combinatie van elementen weer ergens anders vandaan heeft - kom dan met keihard bewijs)

het idee gehad om die bestaande onafhankelijke elementen ineen te stoppen.

nogmaals, ik vind het schokkend dat jullie het normaal vinden dat een ander er vandoor mee lijkt te gaan, ook al MAG dat, netjes is het niet zoals LIJKT.

nogmaals, als iemand hier concreet weet dat DJ zijn tekening 1:1 heeft overgenomen van een ander, wees dan zo dapper om er recht voor zijn raap mee naar voren te komen, en anders doe niet zo laf.

GRIFFIN
Geregistreerd lid

Bericht door GRIFFIN » do 15 dec, 2005 15:55

Reindah schreef: Kan die foto uit auto, motor und sport niet eerder getekend zijn dan dat jij je impressie hebt gemaakt?
Zou kunnen, maar de gelijkenis is wel echt treffend.

Reinder
Geregistreerd lid

Bericht door Reinder » do 15 dec, 2005 15:59

Het zou erg goed kunnen dat het plagiaat is, daar gaat het niet om, en het is zeker niet iets wat ik goed keur. Maar om meteen hoog van de toren te blazen en over plagiaat te schreeuwen gaat me wat ver. Ik ben zeer benieuwd naar de reactie van auto motor und sport, denk dat dat wel enige verheldering geeft.

Mijn vorige reactie was zeker niet om plagiaat goed te keuren of iets dergelijks maar meer om even wat tegengas te geven. De soep wordt vast niet zo heet gegeten als hij opgedient wordt...

Red76
Geregistreerd lid

Bericht door Red76 » do 15 dec, 2005 16:02

Reindah schreef: De soep wordt vast niet zo heet gegeten als hij opgedient wordt...
Gister Flodder gekeken :?:

:D :D :D

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 15 dec, 2005 16:03

volgens mij gaat het meer om de inhoud dan de vorm :wink:

ik sta ook niet achter de vorm, alhoewel ik de initiele frustratie heel goed begrijp (die initiele frustratie uit zich vaak in een vorm).

Reinder
Geregistreerd lid

Bericht door Reinder » do 15 dec, 2005 16:03

Uhm, nee. Niet een van mijn favoriete programma's...

Reinder
Geregistreerd lid

Bericht door Reinder » do 15 dec, 2005 16:10

Aan GRIFFIN,

ik zie dat de tekening veel vergelijkingen vertoond. Maar er is niets zo beinvloedbaar als het menselijk brein. Het zou erg goed kunnen dat de tekenaar dezelfde invloeden heeft gebruikt als DJ. Als ze beide de 9X en orginele Sonett als voorbeeld hebben gebruikt is het helemaal niet vreemd dat ze dan onafhankelijk van elkaar op dezelfde tekeningen komen.

Nogmaals ik praat hier niets goed maar dit lijkt me niet een hele vreemde verklaring!

DJ, laat wel snel weten wat je van a-m&s terug krijgt, ben erg benieuwd!

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 15 dec, 2005 16:13

het zou heel goed kunnen... en dat is meteen het probleem met dit soort zaken. (gebeurtenissen)

de timing is echter wel frapant. :roll:

of heeft AV niet ergens middels de moedermaatschappij met het duitse blad te maken?

GRIFFIN
Geregistreerd lid

Bericht door GRIFFIN » do 15 dec, 2005 16:35

Dat een SAAB afgeleid is van andere lijkt mij meer dan normaal (want dat is elke SAAB tenslotte!), maar zogoed als letterlijke stijlelementen van een vroeger model overnemen door 2 tekenaars (zonder dat die elkaars tekening gezien hebben) is wel echt toevallig. Beide fronten vertonen de bekende 9X-kenmerken, maar daar zie je nog verschil tussen de 2 tekenigen; al wat erachter te zien is volgens mij niet meer.

Eerste vraag die bij mij ook opkwam toen ik deze schets zag: is dit een officiële tekening (van -of in opdracht van SAAB), of een tekening gemaakt voor AMS?

johnjaap
Geregistreerd lid

Bericht door johnjaap » do 15 dec, 2005 18:48

Er is nog weinig bekend over een eventuele nieuwe Sonett, maar je kunt verwachten dat het een mix wordt van stijlelementen van de oude Sonett, de Soltice waarop hij gebasseerd is en de nieuwe stijl van Saab. Die nieuwe stijl heeft Saab al laten zien in de 9-X.

Daarom lijkt het mij een toevalligheid dat beide impressies sterk op elkaar lijken. Bovendien is er op het forum van www.isaab.net in mei van dit jaar het volgende gepost:

http://www.isaab.net/forum/viewtopic.ph ... ht=soltice

Hierbij stond de volgende foto, die op dit forum ook al eens eerder aangehaald is:
[img]http://album.lunarstorm.se/FullSize/d51 ... 0b457}.jpg[/img]

Wie pleegt er nou plagiaat? Bovendien zeg jij het volgende:
zelfs de bumper (afkomstig van de 9-2x) heeft hij overgenomen uit mijn idee!
Afkomstig van de 9-2x.

Dus als ik het goed begrijp mix jij onderdelen van een 9-X, een 9-2X en een Soltice, en wanneer iemand hetzelfde idee heeft dan noem jij dat plagiaat?! Ik vindt het een beetje hypocriet, sorry.

John©

Reinder
Geregistreerd lid

Bericht door Reinder » do 15 dec, 2005 20:42

johnjaap schreef:Er is nog weinig bekend over een eventuele nieuwe Sonett, maar je kunt verwachten dat het een mix wordt van stijlelementen van de oude Sonett, de Soltice waarop hij gebasseerd is en de nieuwe stijl van Saab. Die nieuwe stijl heeft Saab al laten zien in de 9-X.

Daarom lijkt het mij een toevalligheid dat beide impressies sterk op elkaar lijken. Bovendien is er op het forum van www.isaab.net in mei van dit jaar het volgende gepost:

http://www.isaab.net/forum/viewtopic.ph ... ht=soltice

Hierbij stond de volgende foto, die op dit forum ook al eens eerder aangehaald is:
[img]http://album.lunarstorm.se/FullSize/d51 ... 0b457}.jpg[/img]

Wie pleegt er nou plagiaat? Bovendien zeg jij het volgende:
zelfs de bumper (afkomstig van de 9-2x) heeft hij overgenomen uit mijn idee!
Afkomstig van de 9-2x.

Dus als ik het goed begrijp mix jij onderdelen van een 9-X, een 9-2X en een Soltice, en wanneer iemand hetzelfde idee heeft dan noem jij dat plagiaat?! Ik vindt het een beetje hypocriet, sorry.

John©
Dit is precies het punt wat ik probeerde te maken. DJ doet alsof hij degene is die die auto helemaal zelf heeft ontworpen, terwijl hij eigen alleen 'knippen-plakken' doet van andere modellen. In dat geval kan je echt geen plagiaat gaan claimen!

Dat degene, die de tekening uit AMS heeft getekend, de photoshop van DJ misschien wel heeft gezien(en deze in een andere hoek heeft getekend) heeft niet met plagiaat te maken. Het getuigt eerder van weinig creativiteit. Maar plagiaat...

Plaats reactie