Zekeringen 96 uit '76

1967-1980
Plaats reactie
Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » zo 18 dec, 2005 10:39

Volgens Haynes hebben alle zekeringen een waarde van 8 ampere, met een losse zekering van 2,5 ampere voor de koplampwissers.

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » zo 18 dec, 2005 11:42

Let er bij het vervangen wel even op of op bepaalde zekeringen geen extra's zijn aangesloten. Dan zou het kunnen dat je hoger moet als de standaard 8A. Je kunt dit uitrekenen via I=P/U. P is het totaal vermogen van de aangesloten apparaten, U is de spanning in volt. I is dan de stroomsterkte in Ampére die door de zekering gaat als alle erop aangesloten apparatuur aanstaat.

joost
Geregistreerd lid

Bericht door joost » zo 18 dec, 2005 12:37

JonathanP schreef:Dat had ik me ook zitten bedenken ja, wat nou als er extra's zijn aangesloten waardoor er zowieso een zekering met een hogere waarde in (zat!) / moet.

Ik heb de auto pas iets langer als een half jaar, en mijn vader heeft een zelfde. (Alleen 2 jaartjes jonger) En volgens mij is alles nog heel standaard in mijn auto.

Ik doe m'n best.
Een mogelijk is het meten van de stroom met een amperemeter.
Zekering er uit en de meter er tussen en je meet de stroom een kind kan de was doen.

joost

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » zo 18 dec, 2005 12:56

JonathanP schreef:Ik heb de auto pas iets langer als een half jaar,
Waar heb je hem gekocht? Ik ken iemand in Zwolle met zo een gifgroene 96...

arjennijhof
Geregistreerd lid

Bericht door arjennijhof » zo 18 dec, 2005 21:01

Let er bij het vervangen wel even op of op bepaalde zekeringen geen extra's zijn aangesloten. Dan zou het kunnen dat je hoger moet als de standaard 8A. Je kunt dit uitrekenen via Iorg_equalsP/U. P is het totaal vermogen van de aangesloten apparaten, U is de spanning in volt. I is dan de stroomsterkte in Ampére die door de zekering gaat als alle erop aangesloten apparatuur aanstaat.
Niet handig om zomaar een smeltveiligheid (zekering) van een hogere waarde te monteren. De smeltveiligheid is ervoor om de bedrading te beschermen tegen te hoge stromen (warmteontwikkeling). Om plaatsen waar de bedrading dicht op elkaar ligt (kabelbomen) is de warmteontwikkeling in de bedrading hoger omdat deze moeilijker weg kan. Zeker wanneer de bedrading al wat ouder is en er aan de uiteinden overgangsweerstand gaat ontstaan door corrosie heb je er in feite een extra verbruiker bij waardoor de stromen in de betreffende draad hoger kunnen worden. Bij te grote stromen kan er zelfs brand ontstaan in je bekabeling! De smeltveiligheid zorgt ervoor dat de stroomkring wordt onderbroken.
Wil je een extra verbruiker aansluiten op de betreffende kabel overtuig er dan van dat de bedrading de stroom aan kan, leg desnoods een extra kabel parallel aan de bestaande kabel. De smeltveiligheid kan dan wel aangepast worden.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » zo 18 dec, 2005 21:13

arjennijhof schreef:... er aan de uiteinden overgangsweerstand gaat ontstaan door corrosie...waardoor de stromen in de betreffende draad hoger kunnen worden
:shock: :?: :?:
Je moet nog even weer de wet van Ohm nakijken... Hogere weerstand ---> lagere stroom (bij dezelfde spanning):!: :!:
Maakt dus voor de zekeringen niets uit.

Het probleem is dat zich ter plaatse van de (overgangs)weerstand warmte gaat ontwikkelen, op een plaats waar dat niet de bedoeling was. ( = e.i.t of = i.i.r.t)

arjennijhof
Geregistreerd lid

Bericht door arjennijhof » ma 19 dec, 2005 9:23

arjennijhof schreef:
... er aan de uiteinden overgangsweerstand gaat ontstaan door corrosie...waardoor de stromen in de betreffende draad hoger kunnen worden

Shocked Question Question
Je moet nog even weer de wet van Ohm nakijken... Hogere weerstand ---> lagere stroom (bij dezelfde spanning)Exclamation Exclamation
Maakt dus voor de zekeringen niets uit.

Het probleem is dat zich ter plaatse van de (overgangs)weerstand warmte gaat ontwikkelen, op een plaats waar dat niet de bedoeling was. ( = e.i.t of = i.i.r.t)
Ik schaam me diep :oops: , je hebt helemaal gelijk. Je krijgt op de plaats van de overgangsweerstand te maken met een spanningsval. Er wordt wel warmte ontwikkeld (P= I*I*R*t, waarin P het vermogen in Watt is, I de stroom in Amp., R de weerstand in ohm en t de tijd in sec.).
Maar de boodschap moet duidelijk blijven: plaats geen smeltveiligheid van een hogere waarde dan die, welke voor de draaddiameter is voorgeschreven. Ga je een extra verbruiker (P) aansluiten (lamp o.id.) dan zal de stroom toch zeker hoger worden (I= P/U).

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » ma 19 dec, 2005 14:05

arjennijhof schreef:... extra verbruiker... stroom hoger.
Dát klopt, door de extra gebruiker wordt eigenlijk de weerstand in het circuit kleiner en dus de stroom groter (en meer warmteontwikkeling).

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » wo 21 dec, 2005 18:33

Juist ja, klopt allemaal. Sluit daarom een extra verbruiker nooit aan op een bestaande kabel, maar leg er een aparte kabel voor. Dus b.v. geen mistlampen koppelen aan de gewone koplampen. De toevoerende kabel naar de zekering is wel dik genoeg en heeft dus een veel lagere weerstand (deze neemt kwadratisch af/toe met de diameter van de kabel). Zo is de toevoerkabel voor de zekeringen 1 t/m 4 4,0 en de kabel voor zekering 11 en 12 2,5 dik.
Zekering nr. 1 is bedoeld voor extra aansluitingen. Zelf heb ik hier een zekering van 15A inzitten voor de verstralers en de mistlamp achter. De kabel naar de verstralers is 2,5 mm in doorsnede. Naar de mistlamp achter 1.0.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » wo 17 mei, 2006 22:49

JonathanP schreef:... het 'cupje' (zo noemde m'n vader het) ...
Zie http://www.saabnl.nl/ en http://www.saabnl.nl/techniek/9596koppeling.htm
Een reparatiesetje voor de koppeling hebben ze o.a. bij http://www.skandix.de
Afbeelding
Bestelnr 1002881 "Reparatursatz Kupplungsgeber 96, 99, 900, 9000", voor 11 euro.
Misschien dat die vragen voor sommige erg dom zijn, omdat ze erg voor de hand kunnen liggen.
Geeft niet hoor, stel die vragen gerust, we houden wel van een geintje...

joost
Geregistreerd lid

zekeringen

Bericht door joost » di 23 mei, 2006 10:46

Dat is een mooi project zo'n auto.
Je moet vragen wat je wil, domme vragen bestaan niet, het is slim om vragen te stellen en kennis te vergaren en daar is dit forum ook voor, succes

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » di 23 mei, 2006 19:58

JonathanP schreef:indicatieprijzen voor...
Zandstralen doen ze tegenwoordig niet meer, het gaat met grit, glasparels of notendoppen. Ik weet niet of stralen van de hele body een slim idee is, het vraagt nogal wat vakmanschap want als je te lang op één plaats straalt vervormt het metaal, door teveel warmte.

Een auto helemaal strak maken, dus inclusief schuren, gronden, weer schuren en lakken, bij een reparatiebedrijf, kost je 2000-2500 euro. Het meeste werk zit in het voorbewerken, dus als je dat zelf kan doen scheelt je dat je een hoop.

Een motor compleet laten reviseren kost je zo'n 1000-1500 euro, ligt aan het niveau van revisie, wil je compleet nieuwe (overmaat) zuigers en kleppen (dat maakt het erg duur) of wil je alleen nieuwe lagers. Als het alleen om nieuwe lagers gaat, kun je veel zelf doen.

Zie ook viewtopic.php?t=10386

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » wo 24 mei, 2006 17:35

Bak kost zo'n 1200 euro voor een complete revisie.

Ik heb vijf jaar geleden een 96 laten spuiten voor 1000 gulden. Dat hield wel in zelf strak maken, alleen de buitenkant en ook zelf strippen en demonteren. Prijs was zonder bon, dus exclusief.

Als je wilt gaan stralen zou ik dat alleen maar doen waar roest zit. Bedenk wel dat stralen geen roest uit felsnaden haalt, en dat een gestraald carrosserie vaak in de naden vrij snel weer gaat roesten zonder extra behandeling.

Bezoek anders mijn site eens.

Plaats reactie