Wie heeft er ook deze ervaring ?

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
edwardk
Geregistreerd lid

Wie heeft er ook deze ervaring ?

Bericht door edwardk » vr 09 dec, 2005 13:53

Ik heb sinds ik een 9000 2.3 T rijd de ervaring dat gezien het gemiddelde gebruik dat SAAB opgeeft ze wel erg voorzichtig zijn met het gemiddelde gebruik te vermelden. In het algemeen rij ik veel zuiniger dan wat SAAB als gemiddeld gebruik opgeeft. :O: Ben toch al 9 jaar in het bezit van mijn 9000 en constateer dit steeds weer op de boordcomputer en zelfs al zou ik die waarde's met een koreltje zout nemen, dan nog vindt ik het zuinig voor een auto van 1400 kg. Heb dit van meerdere gehoord, ook van een 9-5 2.3t rijder. wie deelt mijn ervaring ? :lol:

puude
Geregistreerd lid

Bericht door puude » vr 09 dec, 2005 20:54

Misschien heb jij geen gemiddeld rijgedrag?

N2024
Geregistreerd lid

Re: Wie heeft er ook deze ervaring ?

Bericht door N2024 » za 24 dec, 2005 12:48

edwardkommeren schreef:Ik heb sinds ik een 9000 2.3 T rijd de ervaring dat gezien het gemiddelde gebruik dat SAAB opgeeft ze wel erg voorzichtig zijn met het gemiddelde gebruik te vermelden. In het algemeen rij ik veel zuiniger dan wat SAAB als gemiddeld gebruik opgeeft. :O: Ben toch al 9 jaar in het bezit van mijn 9000 en constateer dit steeds weer op de boordcomputer en zelfs al zou ik die waarde's met een koreltje zout nemen, dan nog vindt ik het zuinig voor een auto van 1400 kg. Heb dit van meerdere gehoord, ook van een 9-5 2.3t rijder. wie deelt mijn ervaring ? :lol:
Nou die ervaring heb ik niet. Mijn 9-3 SE van 2005 heeft een gebruik van 1 op 8. Maar ik heb waarschijnlijk geen gemiddeld gebruik. Hirsch tuning kan wellicht het verschil zijn. Ook heb ik nog erg weinig gereden met de auto (er staat nog maar net 3000 km op). Mijn vorige 9-3 Hatch van 2002 was zuiniger (plm. 9 liter op 100 km).

edwardk
Geregistreerd lid

re

Bericht door edwardk » za 24 dec, 2005 12:55

dan heb jij denk ik een zenuwachtige rechtervoet.Zelfs met een relatief zware 9-5 kombi 2.3t is het mogelijk om op de wat langere afstanden(1200km) in combinatie met de cruise 1:12,5 te halen. :!: Misschien maakt het wel uit dat jij hem nog moet inrijden!.

N2024
Geregistreerd lid

Re: re

Bericht door N2024 » za 24 dec, 2005 13:01

edwardkommeren schreef:dan heb jij denk ik een zenuwachtige rechtervoet.Zelfs met een relatief zware 9-5 kombi 2.3t is het mogelijk om op de wat langere afstanden(1200km) in combinatie met de cruise 1:12,5 te halen. :!: Misschien maakt het wel uit dat jij hem nog moet inrijden!.
Nou met mijn rechtervoet is nog niets mis hoor. Nee, ik kom amper boven de 3000 toeren dus daar ligt het niet aan. Zelf denk ik dat het inrijden er mee te maken heeft. Ik heb ook de indruk dat Xenon en stoelverwarming nogal negatief het verbruik beïnvloeden.

Gisteravond had ik een klant met een Volvo XC90. Hij had wel een vergelijkbaar verbruik. Hij heeft even in de mijne gereden maar vond de Saab toch vinniger met 195pk terwijl de Volvo iets over de 200pk heeft (hij wist niet precies hoeveel).

robertw

Bericht door robertw » za 24 dec, 2005 13:46

Mijn 9k 2.0t verbruikt op LPG gemiddeld 1 op 10,5. Mag dus zeker niet klagen, auto rijd dan ook als een spreekwoordelijk zonnetje. Opmerking is dat ik voornamelijk snelweg rij en op sjeescontrol.

/rw

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » za 24 dec, 2005 23:43

Opgegeven verbruik is altijd lastig omdat het sterk afhangt van wat voor soort verkeer je voornamelijk tegenkomt (snelweg, stad, zware of lichte voet, etc)

Mijn ervaring is in ieder geval dat mijn boordcomputer de werkelijkheid te rooskleurig invult: ik zit gemiddeld op 9.1 liter op 100 km, maar als ik het aantal getankte liters met mijn dagteller vergelijk, kom ik op 1 op 10 uit.

Ik ga nu eens kijken wat ik met euro 98 ga verbruiken. Als het gemiddels meer dan 5% zuiniger rijdt, dan heeft dat zin, los van de extra peekaas als je eens een gaatje in wil schieten.

schumbie
Geregistreerd lid

Re: re

Bericht door schumbie » zo 25 dec, 2005 0:54

N2024 schreef:
edwardkommeren schreef:Zelf denk ik dat het inrijden er mee te maken heeft. Ik heb ook de indruk dat Xenon en stoelverwarming nogal negatief het verbruik beïnvloeden.
Xenonlampen verbruiken veel minder stroom van de reguliere halogeen lampen :wink:

stoelverwarming zal ongetwijfeld wel een paar ampere meer trekken ja

mijn saab 900 2.0 rij ik ook 1:11 gemiddeld mee (schommelt tussen 8-10 l/100km)

Eddie
Geregistreerd lid

Bericht door Eddie » wo 28 dec, 2005 0:25

Ik rij gemiddeld 10l/100km en in de stad 13l/100km. Ik rij wel lekker door!!!

AeroMan
Geregistreerd lid

Bericht door AeroMan » za 31 dec, 2005 14:14

Ik zit altijd rond de 9.6l/100km liter. Volgens de SID dan.. :roll:

GRIFFIN
Geregistreerd lid

Bericht door GRIFFIN » za 31 dec, 2005 14:41

Als je verbruik lager is dan hetgene SAAB opgeeft is het heel normaal. SAAB is altijd al zeer voorzichtig geweest met cijfers. Sommige constructeurs gaan misschien hun laagste waarden opgeven, maar dan zou het wel eens een ontgoocheling nadien kunnen zijn voor de klant. Bij SAAB hebben ze dit dus anders gezien. Maar is SAAB nu eenmaal niet een beetje anders dan andere? :besserwisser: :O:

Plaats reactie