heeft op de billen iets weg van

Ik denk dat een heleboel schetsen hier een visie voor de nieuwe 9-3 geven, zoals de photoshop boven dierutgerreinier schreef: SAAB moet een 9-1 bouwen, maar niet op basis van een model uit 1980, zoals de 99 en 900. Dat zijn voor liefhebbers nog steeds mooie modellen hoor, maar daar haal je de verkoopaantallen niet mee omhoog.

ik vind ook dat saab haar kenmerken moet behouden om de liefhebber terug te krijgen, maar daarnaast moeten ze en auto ontwikkelen waar de niet saab liefhebber in gezien wil worden. En ook aantrekkelijk voor de zakelijke markt. de 9-3 sport sedan is dan meer doorsnee maar verkocht in het begin wel goed, gezien de andere modellen. Ook de introductie van de 9-3 met diesel deed het goed in de lease. jammer is dat GM dan weer steken laat vallen met de verdere ontwikkeling van de diesel. energielabels uitstoot enz waardoor de saab diesel weer veel te duur werd voor de lease.Brandslang schreef:@ Bas P: +1Ik denk dat een heleboel schetsen hier een visie voor de nieuwe 9-3 geven, zoals de photoshop boven dierutgerreinier schreef: SAAB moet een 9-1 bouwen, maar niet op basis van een model uit 1980, zoals de 99 en 900. Dat zijn voor liefhebbers nog steeds mooie modellen hoor, maar daar haal je de verkoopaantallen niet mee omhoog.Opel. Dat zal toch wel een echte Saab met de daarbij behorende kenmerken moeten worden, ben ik van mening. Ze hebben teveel van hun imago verloren in de afgelopen jaren en daarmee ook een groot aantal klanten. Ik denk dat juist een typische Saab 9-3 een heleboel verloren klanten weer kan terughalen.
De 9-1 mag dan wel wat meer doorsnee worden, maar zal toch ook karakteristieke Saab kenmerken moeten hebben om onderscheidend te zijn.
Ik vind een model gebaseerd op een 900 classic anders helemaal geen gek idee. Maar dan dient het hele ontwerp wat 'hoekiger' te worden, dus niet alleen de achterkant (zoals op de bovenste foto). De 900 classic blijft een schitterend lijnenspel hebben en wordt door iedereen herkend als SAAB. Je wordt tegenwoordig overspoeld met auto's met ronde/organische vormen, dan is een ontwerp met scherpe lijnen juist onderscheidend...nacra 93 schreef:En deze daneen versie op een nieuwe 99, de bovenste dan.
Daarmee sla je de SpykerBas P schreef: met de huidige eisen die worden gesteld aan designs (veiligheid, luchtweerstand, marketing) de ruimte voor een eigen 'smoel' steeds kleiner wordt.

mooi gezegd!Bas P schreef:Een nieuwe Saab kan ook 'typisch Saab' zijn zonder dat hij lijkt op een oude Saab. Laat dat alsjeblieft aan echte ontwerpers over.
Ik ben een tegenstander van retro (en van Opels, maar dat geheel terzijde).
Stilstand is achteruitgang, en daarom moet een nieuwe Saab 9-1 ook niet gaan lijken op een huidige Audi A1/4 of Mini. Dat gezegd hebbende denk ik dat met de huidige eisen die worden gesteld aan designs (veiligheid, luchtweerstand, marketing) de ruimte voor een eigen 'smoel' steeds kleiner wordt. Daar zullen ze nog een aardige kluif aan hebben. Maar de 9-X is volgens mij het bewijs dat ze het kunnen.

Grappig detail: al sinds begin jaren '80 van de vorige eeuw wordt dat geroepen, dat auto's door het dictaat van o.a. de windtunnel steeds meer op elkaar gaan lijken. Toch is dat gewoon niet waar, dat van die marketing wel, auto's lijken op elkaar omdat fabrikanten naar elkaar lijken en achter elkaar en de trends aanlopen. Er is momenteel overigens veel onderscheidend design, de "muilen" van Audi en Peugeot (je hoeft het niet mooi te vinden, onderscheidend is het wel...), het hoekige stealthachtige van Renault, Opel die iets wulps begint te ontwikkelen, Volvo met de brede schouders, en ga zo maar door.Bas P schreef:Dat gezegd hebbende denk ik dat met de huidige eisen die worden gesteld aan designs (veiligheid, luchtweerstand, marketing) de ruimte voor een eigen 'smoel' steeds kleiner wordt.
Zie de vetgedrukte zin: die vind ik echt prachtig!!Bas P schreef:Een nieuwe Saab kan ook 'typisch Saab' zijn zonder dat hij lijkt op een oude Saab. Laat dat alsjeblieft aan echte ontwerpers over.
Ik ben een tegenstander van retro (en van Opels, maar dat geheel terzijde).
Bij een model welke alleen een achterkant met hoekige vormen kent en verder de neus van een 9-5ng bijvoorbeeld komt dan weer overeen met de 90, dus wel typisch Saab in zekere zin.Frigo schreef: Ik vind een model gebaseerd op een 900 classic anders helemaal geen gek idee. Maar dan dient het hele ontwerp wat 'hoekiger' te worden, dus niet alleen de achterkant.