Vijfbak schakelhuis en stang in een 99 uit '70

1967-1984
Plaats reactie
wil16V
Geregistreerd lid

Vijfbak schakelhuis en stang in een 99 uit '70

Bericht door wil16V » vr 06 jan, 2006 19:21

:?: Gents het volgende is nu weer aan de hand bij mijn 99 uit 1970.
Ik heb vandaag een vijfbakhuis en de stang gemonteerd (er zit al een vijfbak onder) nadat de oude stang gebroken is :cry: (zie restauratie en verbouwingen) nu zit het schakelhuis met pook scheef en ik heb alleen maar 3 en 4 ter beschikking.
Gisteren heb ik ook de motorsteun vervangen.
De oude stang had een kogelverbinding de vijfbak heeft een "vaste" verbinding.
Nu zit ook de nieuwe stang hoger als de oude.

Heeft iemand nog suggesties :oops: :oops:

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » za 07 jan, 2006 17:11

Bij mijn '79er heb ik een hoekje uit het bevestigingspunt van het schakelpookhuis rechtsvoor af moeten slijpen. Het plastic bakje onder het schakelpookhuis is van een vijfbak wat breder als van een vierbak. Dit bakje past niet goed tussen de bevestigingspunten op de bodem van je auto waardoor het schakelpookhuis te ver naar achteren gemonteerd moet worden. Ik denk dat dit bij jouw auto ook zal moeten.

wil16V
Geregistreerd lid

Bericht door wil16V » za 07 jan, 2006 19:11

Bedankt, ilk zal zometeen nog foto's plaatsen voor het beste resultaat, vandaag nog aan het passen en meten geweest en het punt waar ik wel 5 versnellingen heb is 2 cm naar rechts toe!!!! :? .
Het verschil in de stang is ook groot bij de oude zit een miniscule bocht naar rechts toe, bij de nieuwe niet deze is recht.
Nu had ik al wel begrepen dat het stangestelsel goed moet zijn uitgemeten naar de bak toe anders heb je geen versnellingen, maar 2 cm naar rechts is wel veel. :oops: :cry:
foto's volgen.
Wil

wil16V
Geregistreerd lid

Bericht door wil16V » za 07 jan, 2006 19:35

De foto's:
1: oude pook met oude stang.
modules.php?set_albumName=album60&id=DS ... _photo.php
2: nieuwe pook en nieuwe stang, op oude bevestiging GEEN VERSNELLING beschikbaar
3: Nieuwe pook en stang üitgemeten"met versnelling 1 t/m 5 beschikbaar:
4: de stang nieuw:
5: de stang oud:
Dus Tips zijn welkom :bow:

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » za 07 jan, 2006 20:15

Nieuwe Pook met oude stang geen optie?

wil16V
Geregistreerd lid

Bericht door wil16V » zo 08 jan, 2006 14:22

De oude stang gebruiken kan ik nog wel proberen, of de binnen maat gelijk is weet ik niet ik dacht dat de oude stang iets kleiner is als de nieuwe.
Nike is de nieuwere stang bij jouw recht of een zit er bocht in?

wil16V
Geregistreerd lid

Bericht door wil16V » ma 09 jan, 2006 19:48

Ik ga de nieuwe stang demonteren en buigen naar de juiste plaats heeft iemand hier ervaring in?

wil16V
Geregistreerd lid

Bericht door wil16V » ma 16 jan, 2006 23:34

De stang is vebogen om de boel pas te maken, dit is goed gelukt nu moet de bak afgesteld worden op de stang met versnellingspook, heeft iemand dit al wel eens gedaan?

wil16V
Geregistreerd lid

Bericht door wil16V » do 26 jan, 2006 20:50

Het is al weer een tijdje stil dit komt door gebrek van tijd van mijn kant uit om aan de saab te steutelen, nogal veel op reis voor het werk :shock:
ondertussen al wel lopen nadenken over het versnellings probleem, ik heb bij afstelling of 1,2,3,4 of 3,4,5,R dus moet ik ergens wat ruimte winnen in de slag van de stang ik denk zelf dat ik de stang van de koppelstang iets moet inkorten zodat ik een grotere slag kan maken?
Klink dit een beetje logisch :idea: of sla ik de plank helemaal mis :?:

richard
Geregistreerd lid

Schakelstang

Bericht door richard » vr 27 jan, 2006 0:08

Ben je begonnen met de versnelling in de achteruit te zetten en vanuit hier begonnen met afstellen ?
Op / in de schakelas zit een gaatje (vlakbij de pook) waarmee je de fijnafstelling kunt regelen. Deze kun je losdraaien, je kan de de boel met een schroevendraaier centreren waarmee je in principe de fijnafstelling geregeld hebt.
Misschien ben ik wat vaag maar als je vragen hebt, mijn nummer heb je dus bel gerust. Bij voorkeur tussen 20.00 en 21.30 uur.

Richard

wil16V
Geregistreerd lid

Bericht door wil16V » vr 27 jan, 2006 11:01

Ha Richard,
Je bent wel duidelijk, maar de fijnafstelling wist ik niet, ik heb de stang moeten verbuigen in een s bocht om het schakelhuis weer op zijn oude plek te krijgen, Ik ben inderdaad begonnen in zijn achteruit en zo verder gaan proberen, ik had 1 X keer de achteruit verlichting branden.
Ik ga er volgende week mee aan de gang heb ik weer meer tijd
TanX Wil

Plaats reactie