Orig. in opdracht door SAAB geb. SAAB 96 MC 850 Roadster '67

1947-1967
Plaats reactie
De900C-GAS
Geregistreerd lid

Orig. in opdracht door SAAB geb. SAAB 96 MC 850 Roadster '67

Bericht door De900C-GAS » di 29 jun, 2010 19:24

Ik heb geprobeerd om een topic over dit exemplaar te vinden, dat is dus niet gelukt, anders was ik dit topic niet begonnen, maar het betreft dan 1 van de 6 origineel in opdracht door SAAB gebouwde exemplaren. :idea:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wat iemand van/voor Lane Motormuseum in de U.S.A. over dit exemplaar en de andere 5 exemplaren schreef:The SAAB 96 was presented at a Stockholm press conference on February 17, 1960. It was well received and proved popular. In 1967, SAAB considered making the 96 model as a convertible. The factory had six cars made by a special body maker and then decided the demand might not warrant the extra tooling costs. The idea to put the convertible into full production did not proceed. This SAAB 96 has a 2-stroke motor. In 1968, the T-stroke engine was replaced with a 4-stroke v-4 because of developing emission laws in the United States. This convertible roadster may be the only two-stroke SAAB 96 Roadster in the U.S. It was built by associates of the firm which would later build the prototype SAAB 900 convertible.

Specifications:
Manufacturer: Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB)
Country of Origin: Sweden
Drivetrain Configuration: Front engine mounted longitudinally, front wheel drive
Engine: Modified 850cc, 3 cylinder, triple carb Monte Carlo engine, 60 hp
Transmission: 4 speed manual
Top Speed: 85 miles per hour
Years of Production: 1967
Number Produced: 6
Original Cost: Unknown
De link naar waar ik het een en ander vandaan gehaald heb: http://lanemotormuseum.org/saab-96-roadster-1967" onclick="window.open(this.href);return false; . :wink:

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Orig. in opdracht door SAAB geb. SAAB 96 MC 850 Roadster

Bericht door Ronnes » di 29 jun, 2010 21:10

1967.... krakelingen....voetbalvelgen....

Een goede maand geleden heb ik deze foto's ook doorgestuurd gekregen. Het verhaal doet me een beetje denken aan die Sonett met 96-grille. De eigenaars geloven ook (lees: hebben ze wijsgemaakt) dat deze uit een beperkte serie komt.

syb Rozendal
Geregistreerd lid

Bericht door syb Rozendal » wo 30 jun, 2010 7:09

Zo is het Melle ... de 1 de moeder de ander de dochter. Jammer dat hij zoverweg staat, had graag de verstevigingskonstruktie bekeken voor m,n eigen 96 cabrio. Weet iemand hier iets over ?

Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Areyonga » wo 30 jun, 2010 12:39

Ik gok een gezette koker onder de achterbank en een in de achterbak gelast en nog extra verstevigingen langs de beide dorpel-kokers...

De 96 bodemplaat is van nature een stuk stijver als je wellicht zou denken...bij de sloop van een langneus kon je (nadat het dak eraf was) er op springen wat je wilde, maar meegeven ho maar.

Heb de genoemde verstevigingen gezien in een 99 trouwens (aangepast volgens de "fabrieks-specs" welke opgesteld was voor de hobby-isten die graag hun 99 tot cabrio om wilden bouwen...)

Maar heeft iemand al eens het museum gevraagd om wat foto's van onder de kap, het interieur en van onder de achterklep te maken en te mailen ??? (in het kader van nooit geschoten...)

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 30 jun, 2010 23:04

syb Rozendal schreef:... had graag de verstevigingskonstruktie bekeken voor m,n eigen 96 cabrio.
Sinds wanneer ben jij met een 96 cabrio bezig? Heb je niet al genoeg projecten?
Weet iemand hier iets over ?
'77 96 cabrio

Na de Intsaab 2010, 13-15/8, komt mijn 96 cabrio weer naar NL voor een APK. Ik kom dan wel even bij je langs, dan kun je het afkijken.

syb Rozendal
Geregistreerd lid

Bericht door syb Rozendal » do 01 jul, 2010 9:55

Ja Martin, op zich wel genoeg, alleen het gevoel beklemt mij als er niets meer in de "rij"zou staan. Heb vorig jaar via speurders een getopte 96 van 78 gekocht, mocca. Naar het schijnt heeft iemand het dak er afgehaald en wat onnozel laswerk uitgevoerd, zag het daarna niet meer zitten en de auto doorverkocht aan een man die ruzie met z'n vrouw kreeg omdat hij iets van 8 auto's had staan en er nooit aan toekwam om eraan te werken. De auto staat bij mij thuis in de garage en ga er mee aan het werk als de 3 95 projekten afgerond zijn.

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » do 01 jul, 2010 21:07

wauw :wow: , maar een hoge vooruit zou em een stuk beter staan

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 01 jul, 2010 21:26

syb Rozendal schreef:...vorig jaar via speurders een getopte 96 van 78 gekocht, mocca.
Ow ja, da's waar ook... wist ik nog wel, nu je het schrijft... :oops:

Deze;

Afbeelding

thomkins
Geregistreerd lid

Bericht door thomkins » za 03 jul, 2010 12:23

is de mocca cabrio misschien te koop???

syb Rozendal
Geregistreerd lid

Bericht door syb Rozendal » zo 04 jul, 2010 9:01

als je goed gelezen hebt.....weet je dat ie in de wachtrij staat. Voor een goed bod sta ik altijd open !

Plaats reactie