Druk LPT

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
slow en low (pressure)
Geregistreerd lid

Druk LPT

Bericht door slow en low (pressure) » di 20 apr, 2004 22:38

Beste mensen,

Hoeveel druk levert een LPT, en hoeveel een FPT. Is een lpt uitvoering ook met intercooler geleverd. En bestaan er lpt (of andere turbouitvoeringen) in de K-jetronic injectieversies?

met vriendelijke groet,

Jan willem

Garrett
Lid van verdienste

Re: Druk LPT

Bericht door Garrett » wo 21 apr, 2004 12:22

Over welke auto heb je het?? Veel informatie is terug te vinden in de carbase van www.autoweek.nl

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 21 apr, 2004 13:56

900T-R weet dit ongewtijfeld...

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 21 apr, 2004 15:47

af fabriek een lpt 0,4bar en een fpt 0,8 bar

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » wo 21 apr, 2004 21:29

verde900 schreef:af fabriek een lpt 0,4bar en een fpt 0,8 bar
Dan hebben we het uiteraard over de maximum druk die de turbo levert, bij de lpt wordt de turbodruk alleen aangesproken wanneer er om gevraagd wordt, dus bij lage toerentallen accelereren.

Gr,

Dennis

slow en low (pressure)
Geregistreerd lid

Bericht door slow en low (pressure) » wo 21 apr, 2004 21:47

Ja goede vraag Flèche Rouge. Ik ben heel erg nieuw in deze scene... sorry :oops: . Maar ik weet dat de saab 900 modellen uit de tachtiger jaren met een K-jetronic systeem geleverd zijn. Ik vraag me af of dat ook van toepassing is op de turbo (speciaal de LPT) modellen. Wie kan daar meer informatie over geven.

Alvast vriendelijk bedankt,

Jan Willem

Oliver
Geregistreerd lid

Bericht door Oliver » wo 21 apr, 2004 21:56

LPT ga je nooit met K-jetronic vinden, dat waren enkel de achtkleppers.
16 kleppers zijn Bosch, en de meeste (alle?) lpt's zijn Lucas.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 21 apr, 2004 22:00

Oliver schreef:16 kleppers zijn Bosch
................of Lucas.
Kijk maar eens bij de 16 klepper van Tijn onder de kap :wink: .

slow en low (pressure)
Geregistreerd lid

Bericht door slow en low (pressure) » wo 21 apr, 2004 22:09

K-jetronic is toch ook van Bosch? Maar anyways, zijn er dan 8 klepper motoren met een gewone turbo en K-jetronic geleverd?

met vriendelijke groet,

Jan Willem

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » do 22 apr, 2004 2:50

Manic schreef:
verde900 schreef:af fabriek een lpt 0,4bar en een fpt 0,8 bar
Dan hebben we het uiteraard over de maximum druk die de turbo levert, bij de lpt wordt de turbodruk alleen aangesproken wanneer er om gevraagd wordt, dus bij lage toeren acceleren
Over wat hebben we het anders? Ik denk trouwens dat elke turbomotor zo werkt, niet enkel de lpt :wink: Turbodruk heb je overigens over het hele toerentalgebied, een hpt bouwt meestal wel wat af richting redline...

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » do 22 apr, 2004 19:26

Wanneer je met een constante snelheid en met nihile weerstand rijdt (dus niet berg op) levert de turbo geen druk. Eigenlijk alleen bij acceleren in de lage toerentallen, dus niet over het hele toerengebied.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 23 apr, 2004 1:50

Manic schreef:Wanneer je met een constante snelheid en met nihile weerstand rijdt (dus niet berg op) levert de turbo geen druk.
Wat je zegt klopt helemaal, maar ligt natuurlijk voor de hand.......als je op lage snelheid constant rijdt, is er geen turbodruk nodig. Bij hogere snelheden is er echter wel degelijk turbodruk bij een constante snelheid.
Eigenlijk alleen bij acceleren in de lage toerentallen, dus niet over het hele toerengebied.
Meestal wordt de maximum druk bereikt tussen 2000 en 3000 toeren, maar bij accelereren vanaf 4500 toeren vliegt de turbodrukmeter ook richting het rode gebied. Op een HPT kan je dat zien. Een LPT heeft geen turbodrukmeter en bouwt minder druk op, maar dat wil niet zeggen dat je bij hogere toerentallen niet op turbodruk rijdt.

slow en low (pressure)
Geregistreerd lid

Bericht door slow en low (pressure) » di 27 apr, 2004 19:11

Maar als ik me niet vergis is er toch gewoon een saab 900i turbo geleverd. En de i was een k-jetronic systeem?

Nog even over turbo's, het ligt toch ook aan je uitlaatsysteem wanneer je turbo begint en ophoudt? Veelal levert het vergroten van je uitlaatklep al meer vermogen op.
Op wat voor manier worden de blokken nog extra gekoeld om de extra termische belasting van een turbo te weerstaan? Zuigerbodemkoeling en of intercoolers?

groet Jan Willem

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » wo 28 apr, 2004 12:13

Alle turbo's zijn i.
Maar welk systeem voor die inspuiting wordt gebruikt verschilt. Bosch mechanisch/electronisch, Lucas (electronisch).

Sommige turbo's hebben inderdaad een intercooler maar de extra koeling van het blok moet komen van de andere thermostaat (82) en de olie koeler.
Tenminste zo is het bij mijn 8v Turbo (intercooler).

Hannes

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » zo 25 jul, 2004 13:16

Oliver schreef:LPT ga je nooit met K-jetronic vinden, dat waren enkel de achtkleppers.
16 kleppers zijn Bosch, en de meeste (alle?) lpt's zijn Lucas.
16klepers zijn bosch?mijn ftp 16v is lucas?en een lpt is toch een 16kleper.

Plaats reactie