Het wordt dus BMW...

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
carlsson
Geregistreerd lid

Re: Het wordt dus BMW...

Bericht door carlsson » wo 29 sep, 2010 21:43

Tja, wat opvalt is dat in de 9,5NG wel de 1.6T GM/Opel motor verschijnt, zit ook in o.a. de Insignia met eveneens 180 pk. Moet toch aardig presteren om in die grote en zware 9.5NG te mogen komen en zou in een 9.3 Sport (en t.z.t. NG) een leuke lease variant zijn voor wie niet echt veel moet rijden. In iedergeval heel wat beter dan de 120 pk non-turbo 1.8 die er even was in o.a. de Norden.

Aeroplan
Donateur
Donateur

Bericht door Aeroplan » wo 29 sep, 2010 22:23

die prince motor lijkt op papier trouwens heel kapabel, maar als ik die franse brikken zie...

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » do 30 sep, 2010 0:40

Zit die niet ook in de Peugeot RZ, ook 1.6 met turbo.
Vroeger kwam ik vaker in la douce France, wat mij op viel in dat ze hun auto's tot het uiterste tergen.
Ik zou niet graag een tweedehands (sport)auto van een Fransoos overnemen, die is waarschijnlijk rijp voor een revisie.

Reub
Geregistreerd lid

Bericht door Reub » do 30 sep, 2010 8:47

Tuur schreef: - The engines will be adapted to meet Saab’s specific requirements (press-release)

Aha, het antwoord op mijn eerdere vraag :D

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » do 30 sep, 2010 11:36

Dat is dan een plastiek afdekplaat waar Saab op staat :lol:
Een nadeel van al die media tam-tam zou kunnen zijn dat sommige mensen nu gewoon wachten met het kopen van een Saab tot dat er een "aangepaste" BMW motor in komt.
Daarnaast wordt de suggestie gewekt dat die huidige GM vierpitters kennelijk niet goed genoeg zijn voor een Saab, ook niet zo slim. Het blijft overigens nog de vraag of zo'n BMW-Peugeot/Mini motor met Saab-sausje beter is dan een GM/Opel motor. Als je weet dat de Chevrolet Cruse met GM motor al jaren lang voorop rijdt in een tak van autosport waar ook BMW's fanatiek mee doen, dan is die superioriteit van een BMW motor nog geen absoluut gegeven.

Aeroplan
Donateur
Donateur

Bericht door Aeroplan » do 30 sep, 2010 21:36

ik zie die ECOTEC motor persoonlijk als een SAAB-motor. zit volgens mij erg veel SAAB techniek an

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » do 30 sep, 2010 22:10

Zag net een leuk overzicht van de historie van de Saab 9.3, inclusief een overzicht van de motoren:
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_9-3" onclick="window.open(this.href);return false;

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » do 30 sep, 2010 22:59

Ik ben heel blij met de samenwerking. Eindelijk goede motoren. En dan refereer ik niet naar de motoren die 12 jaar geleden goed waren, want toen was SAAB zeker vooruitstrevend, maar de afgelopen tijd is er niks innovatief uit de koker van SAAB gekomen, op BioPower na.
Als iemand weet hoe je motoren moet bouwen en voor diverse motoren al onderscheidingen in ontvangst heeft mogen nemen, is het BMW.

Yure
Geregistreerd lid

Bericht door Yure » vr 01 okt, 2010 0:44

Mooie toekomst in zicht, alleen goed opletten dat je wel de state-of-art technologie krijgt en welke prijspositie Saab tov BMW hiermee wil innemen. In een niet zover verleden kreeg de Rover 75 (ook al als volle dochter) jarenlang enkel de "toegeknepen 115pk" motor uit de oude 320d (130pk) . Dezelfde truc haalde BMW uit met de oude versie van de 6 cilinder turbo diesel aan Opel te leveren voor hun Omega. Het mag dan wel een goede stamboom hebben - het blijft in de hoofden van de bmw-rijders (potentiële doelgroep?) of leasemaatschappijen toch een afdankertje...

aZuL2001
Geregistreerd lid

Bericht door aZuL2001 » vr 01 okt, 2010 1:47

Laat er nu toch erg veel vraag zijn naar groene/A labels en dus goedkopere auto's.
Men is zelfs bereid een Prius ervoor te rijden.

Zou me niets verbazen als de tuners straks goede tijden gaan krijgen. Zeker als ze ervoor zorgen dat de tuning alleen op de rollenbank zichtbaar/detecteerbaar is.
Of alleen via een bepaalde toetsencombinatie aktief is.

Alleen kan dat niet goed blijven gaan...

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » za 02 okt, 2010 14:39

Ik begrijp niet hoe iemand hier negatief over kan zijn. Echt niet.

Ergo: topnieuws imo.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » za 02 okt, 2010 21:36

zoek dan maar eens goed naar de geschiedenis met rover (weet je meteen hoe bmw aan mini is gekomen) en de gedeelde techniek met opel en dan vooral naar de geknepen 2.5 diesel die allemaal op de sloop verdwenen sommige al met een leeftijd van 6 jaar

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » zo 03 okt, 2010 1:19

Zoek jij maar eens goed naar een willekeurige krant uit januari.

De Teng
Geregistreerd lid

Bericht door De Teng » zo 03 okt, 2010 8:34

tanisha schreef:zoek dan maar eens goed naar de geschiedenis met rover (weet je meteen hoe bmw aan mini is gekomen) en de gedeelde techniek met opel en dan vooral naar de geknepen 2.5 diesel die allemaal op de sloop verdwenen sommige al met een leeftijd van 6 jaar
Dat is toch een volstrekt andere situatie?? Cheer up man. Ik haal graag nog een keer Oosthoek aan hierboven. :)

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » zo 03 okt, 2010 9:18

@ Tanisha: ik begrijp jouw reactie, maar ben het met De Teng eens dat dit toch echt een compleet andere situatie is.
Opel zocht destijds voor de Omgea een passende dieselmotor en zocht hiervoor contact met BMW.
Rover was een automerk dat helaas terziele ging. BMW heeft vervolgens het automerk Mini op een hele slimme manier nieuw leven ingeblazen.
Vooral de Mini Cooper bleek een groot succes te zijn.

Plaats reactie